Documentatia obligatorie pentru un credit include acum si fisa fiscala. Solicitantii care nu poseda un astfel de document nu vor mai putea obtine un imprumut de la banca. Singurele exceptii le reprezinta persoanele angajate de mai putin de un an sau cele care lucreaza in anumite institutii de stat.
Incepand cu octombrie 2008, bancile analizeaza capacitatea de rambursare a clientilor "pe baza unui nivel al veniturilor considerate eligibile de catre imprumutatori, care nu poate depasi cu mai mult de 20% pe cel aferent anului anterior", dupa cum se arata in Regulamentul BNR.
Totusi, in cazul in care angajatorii nu sunt obligati sa dea salariatilor fisa fiscala sau solicitantii de imprumut nu au obligatia sa depuna fisa fiscala la administratia financiara, bancile vor stabili venitul pe anul anterior "pe baza adeverintei de venit ori a altor documente justificative".
Bancile pot lua in calcul venituri mai mari ale clientilor decat cele din declaratiile fiscale, doar daca acestia pot demonstra continuitatea acestora.
Fisa fiscala cuprinde informatii referitoare la calculul impozitului pe veniturile din salarii sau asimilate acestora.
Fisa fiscala privind impozitul pe veniturile din salarii se completeaza de catre angajatori pentru fiecare persoana care realizeaza venituri din salarii sau asimilate acestora. Fisele fiscale se depun pentru anul fiscal expirat.
Aceste documente trebuie sa cuprinda date referitoare la identificarea angajatorului si angajatului, la perioada angajarii si la calculul impozitului pe veniturile din salarii. Dupa depunerea acestora la organul fiscal, angajatorii trebuie sa transmita un exemplar si salariatilor.
Totodata, trebuie precizat si faptul ca angajatorul este obligat sa pastreze fisele fiscale pe intreaga durata a angajarii, potrivit Codului Fiscal.
Angajatorul care retine integral impozitul este obligat sa puna la dispozitia salariatului cate o copie a fisei fiscale cel tarziu in ultima zi a lunii februarie, pentru anul fiscal anterior.
Toti salariatii cu venituri din mai multe locuri (colaborari, venituri din drepturi de proprietate intelectuala, din chirii etc.) sunt obligati, conform legii, sa isi depuna anual declaratia de venit global.
Singurii exceptati sunt cei care au un singur loc de munca si nici un alt venit.
Pentru toti salariatii insa, angajatorii achita lunar impozitele aferente, declaratia fiscala fiind, de cele mai multe ori, doar o centralizare a acestor venituri.
Daca oricare din acesti salariati decide sa nu isi depuna fisa fiscala, nu va mai putea accesa nici un credit bancar, deoarece veniturile lor vor fi ca si inexistente in ochii bancherilor. Acest lucru se intampla chiar si in cazul persoanelor care au toate taxele si impozitele platite la zi, insa nu au depus fisa la Administratia Financiara.
In cazul veniturilor realizate in Romania de cetatenii romani si straini se solicita fisa fiscala cu stampila in original a angajatorului, atestand venitul aferent anului anterior.
Daca acest document nu este disponibil in prima parte a anului calendaristic, clientul poate aduce o adeverinta de venituri suplimentare in care se va mentiona distinct venitul net aferent fiecarei luni lucrate din anul anterior.
La BCR nu se solicita clientului fisa fiscala daca e vorba de salariati ai SRI sau ai MAN/ MI sau daca persoanele solicitante s-au angajat pentru prima data in anul in curs.
Volksbank si GE Money precizeaza in prezentarea produselor faptul ca, in cazul in care clientul este angajat in cursul anului in care aplica pentru un credit, analiza venitului net se va face in baza informatiilor furnizate de adeverinta de salariu.
In situatia in care salariul mentionat in adeverinta inregistreaza o crestere mai mare de 20% fata de venitul lunar din anul precedent se solicita documente justificative (carte munca, act aditional, contract).
Majoritatea bancilor accepta, daca nu se poate furniza fisa fiscala aferenta ultimului an, furnizarea fisei aferenta anului anterior sau a unei adeverinte care sa contina veniturile anului anterior.
Fisa fiscala poate fi acceptata si pentru o perioada mai mica de 12 luni daca exista motive intemeiate in acest sens (de ex. primul loc de munca, concediu de maternitate, perioada de somaj etc). Aceste motive trebuie demonstrate prin documente corespunzatoare, atasate la dosarul de credit al aplicantului.
Marina Sterpan este director de comunicare la Credit Zone, companie specializata in intermedierea creditelor cu ipoteca. Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News