Bancile intra sub lupa Protectiei Consumatorului

In urma unei actiuni de control demarate de Protectia Consumatorului (ANPC) 14 banci au fost amendate deoarece nu au respectat drepturile propriilor clienti. Cu toate acestea, doar o parte dintre practicile incorecte au fost si suspendate. ANPC invoca lipsa unei legislatii care s-o ajute in domeniul protectiei consumatorului de servicii financiare.

Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului a primit de la inceputul anului 693 de reclamatii privind serviciile financiar bancare. In consecinta, ANPC a demarat o ampla actiune de control la peste 20 de institutii bancare. Aceasta s-a finalizat cu aplicarea de amenzi la 14 dintre acestea, ca urmare a constatarii unor minusuri in relatia cu clientii.

Bancile amendate sunt Banca Romaneasca, BCR, ABN Amro Bank, Volksbank, Credit Europe Bank, UniCredit Tiriac Bank, Piraeus Bank, Raiffeisen Bank. BRD, CEC, Bancpost, OTP Bank, Libra Bank si Banca Carpatica iar cuantumul total al amenzilor se ridica la 150.000 lei.

Abaterile amendate de autoritate au constat in special in practica bancilor de a introduce comisioane noi pe parcursul derularii contractului, tarife disproportionate in raport cu serviciile oferite, modificarea costurilor fara notificare prealabila, inregistrarea eronata a clientilor in Biroul de Credit sau informarea precara a consumatorilor cu privire la conditiile de creditare.

ANPC: legea nu ne sustine

"Din pacate amenzile pe care le putem aplica, conform legii, sunt destul de scazute", a precizat Dan Vlaicu, presedintele ANPC. El a adaugat ca nici reglementarile existente nu ofera un suport destul de puternic pentru activitatea autoritatii.

In acest sens, ANPC lucreaza la un nou proiect de lege care urmeaza sa fie gata in aproximativ o luna. Scopul acestuia este de a proteja mai bine interesele clientilor bancari.

Printre prevederile noii reglementari se vor numara si stabilirea unor comisioane fixe pe toata durata derularii unui contract de credit si stabilirea unei formule clare de calcul a dobanzii variabile. 

Dobanda calculata mai transparent
 
In ceea ce priveste transparenta modului de calcul a dobanzii, punctul de vedere al Asociatiei Romane a Bancilor a fost preluat si de ANPC. Astfel, proiectul nu va impune calcularea dobanzii in functie de un indice monetar stabilit pe piata financiara in mod independent, cum sunt Robor sau Euribor, fiind invocata volatilitatea.

In afara de creditul ipotecar unde formula dobanzii este reglementata deja de legea nr 190/1999, in cazul celorlalte tipuri de credite se va putea lua in considerare o dobanda de baza a bancii la care sa se adauge o marja, fixa pe toata perioada. Singura conditie este ca aceasta dobanda sa fie transparenta, iar orice modificare sa fie notificata clientului.

Notificarea se poate face prin doua modalitati, in functie de alegerea clientului. Se poate transmite de fiecare data cand apar schimbari in dobanda un nou scadentar prin posta sau se poate opri acest scadentar la banca, de unde clientul sa il ridice atunci cand are drum la banca.

In paralel s-a format un grup de lucru mixt alcatuit din reprezentanti ai ANPC si ai Asociatiei Romane a Bancilor (ARB) pentru implementarea si in Romania a unui Cod de Bune Practici in domeniul bancar.
 
Bancile isi recunosc vina, dar persista in greseala
 
Din cele 14 banci amendate, 9 au decis sa plateasca, iar restul au atacat decizia ANPC in instanta. Contestatarele sunt BCR, ABN Amro Bank, UniCredit Tiriac Bank, BRD, CEC Bank si Bancpost.
 
In opinia reprezentantilor ANPC, chiar daca bancile nu vor avea castig de cauza, verdictul legal consta doar in plata amenzii si a eventualelor cheltuieli adicente procesului. Banca nu este obligata sa suspende practica pentru care a primit amenda si poate sa o uzeze in continuare.

Astfel, pentru clientii pagubiti singura solutie ramane atacarea in instanta, in nume propriu, a bancii si obtinerea unei eventuale solutionari favorabile din partea justitiei. Verdictul dat nu se va aplica insa si celorlalti clienti aflati in situatii similare.

Din punct de vedere moral si al imaginii, insa, ar fi extrem de daunator pentru banci sa nu-si modifice practicile si prevederile contractuale, chiar si pentru alti clienti aflati in posturi similare.

Sunt insa si situatii in care bancile sunt obligate sa-si schimbe comportamentul. Una dintre acestea o reprezinta renuntarea la costul excesiv in cazul scrisorilor de refinantare. Asa cum Conso.ro a dezvaluit in premiera, aceste scrisori, in fapt simple hartii cu informatii legate de soldul contului, ajungeau sa fie eliberate de banca clientilor pentru sume ce atingeau chiar si 150 euro!!

ANPC considera ca aceasta reprezinta o practica comerciala incorecta, in conformitate cu legea 363/2007, si ea trebuie suspendata, chiar si in cazul in care banca alege sa conteste decizia ANPC in instanta.

"Intr-un interval de o saptamana, suspendarea practicii de a solicita sume foarte mari pentru scrisoarea de refinantare va intra in legalitate", a declarat Dan Vlaicu, presedintele ANPC.

 
 


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

ALTE ARTICOLE - Credite nevoi personale


Cu cat cresc ratele bancare dupa suspendarea platii?
Cu cat cresc ratele bancare dupa suspendarea platii?

Autoritatile au extins si in 2021 masura suspendarii ratelor la credite, dar cei care au solicitat-o deja anul trecut vor putea sa prelungeasca conditionat acest moratoriu.

6 Ianuarie 2021 | Credite de consum

CSALB: IFN-urile sunt reticente sa se impace cu consumatorii
CSALB: IFN-urile sunt reticente sa se impace cu consumatorii

Concilierile dintre IFN-uri si clientii acestora au rezultate slabe, chiar si dupa cinci ani de la infiintarea Centrului de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar. Desi cererile adresate IFN-urilor sunt cu aproape 60% mai multe decat anul trecut, acestea au acceptat spre negociere doar 22 de solicitari ale consumatorilor.

16 Noiembrie 2020 | Credite de consum

O noua amanare a ratelor: tentatie mare, dar si riscuri pe masura
O noua amanare a ratelor: tentatie mare, dar si riscuri pe masura

Apropierea reluarii platii ratelor pentru creditele a caror rambursare a fost suspendata readuce in discutie oportunitatea prelungirii masurii si riscurile aferente pentru debitori si banci.

19 Octombrie 2020 | Credite de consum

Cum poti face o simulare pentru un credit de nevoi personale?
Cum poti face o simulare pentru un credit de nevoi personale?

Poti face rapid o simulare pentru un credit de nevoi personale pe Conso. Verifici pe loc care este rata lunara, suma totala de rambursat si DAE pentru creditele de nevoi personale oferite de banci si IFN-uri.

7 Octombrie 2020 | Credite de consum

Mai multe articole

GHIDURI


Ghid credite de consum

Finantatorii acorda mai multe tipuri de credit de consum, cele mai des intalnite fiind creditele pentru nevoi personale (cu si fara ipoteca). Perioada maxima pe care se acorda creditele de nevoi personale a fost reglementata de catre BNR la 5 ani. Informatii despre suma imprumutata, costul creditului, alegerea tipului de credit si garantia imprumut

Biroul de Credit

Biroul de Credit s-a infiintat in anul 2003, avand 25 de banci ca principali actionari. Baza sa de date cuprinde, atat date furnizate de bancile actionare cat si de la banci si alte institutii care au calitatea de participanti. In acest fel, se verifica atat comportamentul de plata din trecut, cat si gradul de indatorare al clientului. Totul despre

Centrala Riscurilor de Credit (CRC)

Centrul Riscurilor de credit - CRC este un centru de colectare de date care functioneaza in cadrul Bancii Nationale. Aceasta functioneaza ca un birou de credit, unde sunt raportate informatii de risc bancar si informatii despre fraudele cu carduri. La CRC, raporteaza informatii si au acces la baza de date toate institutiile de credit din Romania. T

Noua legislatie a creditului

De fiecare data cand solicita informatii despre un credit, fie ca este vorba despre un credit cu ipoteca sau de un credit negarantat, clientii trebuie sa primeasca de la functionarul bancar o fisa standard cu detaliile principale ale produsului. Ce drepturi am cand ma informez? Ce drepturi am la analiza dosarului? In ce conditii pot renunta la cred

Cum sa te imprumuti prudent in 3 pasi?

Inainte de a merge la banca sa intrebi ce suma maxima poti imprumuta, este vine sa iti faci de acasa temele. Nimeni nu stie mai bine decat tine situatia financiara si cat de mult iti poti permite sa platesti. Te ajutam sa iti faci calculele: cat de mult cheltuiesti, care este venitul disponibil si cat poti rambursa in Ghidul Cum sa te imprumuti pru

Inapoi sus