Folosim cookies pentru a face website-ul mai usor de utilizat, in conformitate cu Noul Regulament al Uniunii Europene cu privire la Protectia Datelor Personale (GDPR). Citeste Politica de Confidentialitate.

Fraudele cu echipamente afecteaza piata de leasing


Companiile de leasing estimeaza ca fraudele le-au generat pierderi de 10-20 milioane de euro in 2008, acest fenomen avand cea mai mare amploare in cazul finantarilor pentru echipamente. Intelegerile dintre furnizori si cumparatori au facut ca acelasi bun sa fie finantat de mai multe ori. Frauda medie este intre 5.000 euro si 18.000 euro.
 
"Trebuie sa luam masuri pentru a combate acest fenomen", a declarat Jean Claude Boloux, director general la BRD Sogelease si presedinte al Asociatiei Societatilor Financiare (ALB Romania). El a precizat ca volumul fraudelor se ridica la 10-20 milioane euro.

 
Scaderea vanzarilor are si parti bune

 
"Suntem chiar norocosi pentru ca din cauza pietei - finantarile fiind reduse in acest inceput de an - fraudele nu s-au mai resimtit atat de mult in 2009", a spus Boloux.
 
Fraudele se produc mai mult in cazul finantarilor de echipamente si mai putin in zona auto. "Echipamentele sunt mult mai susceptibile la fraudare pentru ca nu beneficiaza de un regim de inmatriculare, ca in cazul autoturismelor", afirma Andrei Brasoveanu, managing partner la firma de avocatura Ciurtin, Brasoveanu & Partners.
 
El subliniaza ca cele mai frecvente fraude au valori cuprinse intre 5.000 si 18.000 euro. "In mediul de combatere a fraudelor - fata de acum 5-10 ani - vremea tunurilor a trecut si s-a ajuns la o lupta in transee la baioneta", spune Andrei Brasoveanu.
 

Finantari multiple pentru un singur bun

 
Principala forma de frauda ia forma intelegerilor dintre furnizorul si cumparatorul echipamentelor. De regula, furnizorul emite mai multe facturi pentru acelasi bun, cu care cumparatorul merge la mai multe companii de leasing in aceeasi zi.
 
Cum acestea nu pot verifica unde a mai depus solicitantul cereri, ele ajung sa finanteze acelasi bun. Infractorul plateste avansul minim de 20% o singura data, iar apoi incaseaza de cateva ori valoarea bunului achizitionat.
 
Uneori, infractorii obtin finantare cu complicitatea angajatilor firmei de leasing, care ii "asista" in intocmirea dosarului perfect. "Au fost cazuri cand un angajat a dat informatii despre actele care trebuie depuse, in ce forma trebuie depuse si in ce succesiune, astfel incat comitetul de risc sa avizeze cererea de la prima citire, fara sa mai ceara acte suplimentare", a precizat Brasoveanu.
 
Din acest motiv, companiile de leasing cer ajutorul autoritatilor pentru a diminua fraudele. "Am semnat un protocol cu Politia si am luat masuri pentru a eradica acest fenomen", afirma Jean Claude Boloux. In plus, el solicita ca institutiile financiare nebancare sa aiba acces la Centrala Riscurilor Bancare. Aceasta baza de date este administrata de BNR si cuprinde informatii despre toate creditele acordate cu valori mai mari de 20.000 lei.
 
Andrei Brasoveanu spune ca definitivarea noului proiect de Cod Penal va ajuta companiile de leasing, deoarece acesta extinde sfera infractiunilor, prevazute in mod expres. Un punct slab este insa ca penalizarile au fost reduse in majoritatea cazurilor.


Distribuie articolul




ALTE ARTICOLE - Credite auto & leasing


Rabla 2019 incepe pe 12 aprilie
Rabla 2019 incepe pe 12 aprilie

Programele Rabla Clasic si Rabla Plus vor putea fi accesate de catre populatie incepand cu data de vineri, 12 aprilie 2019. Aproape 35.000 de autoturisme noi pot fi achizitionate prin acest program.

11 Aprilie 2019 | Auto

Care sunt marcile de masini pentru care piesele sunt tot mai scumpe?
Care sunt marcile de masini pentru care piesele sunt tot mai scumpe?

Reparatia masinii te costa din ce in ce mai mult, iar asigurarea este tot mai scumpa si nu stii de ce? Pentru ca preturile pieselor de schimb au crescut foarte mult in ultimii trei ani. Afla ce piese s-au scumpit cel mai mult, in functie de masina pe care o conduci!

22 Martie 2019 | Auto

Polita Casco: Ce risti daca nu ai cauciucuri de iarna?
Polita Casco: Ce risti daca nu ai cauciucuri de iarna?

Soferii sunt obligati sa isi echipeze masinile cu anvelope de iarna cand drumurile sunt acoperite cu zapada, gheata sau polei. Majoritatea stiu ca, in caz contrar, pot primi o amenda consistenta si sa ramana fara certificat de inmatriculare. Insa multi nu fac legatura intre aceasta obligativitate si asigurarea Casco. Ce risti in caz de accident?

19 Decembrie 2018 | Auto

Persoanele fizice care comercializeaza masini rulate, controlate de Antifrauda

Persoanele fizice care cumpara mai mult de doua autoturisme rulate pe an vor fi verificare de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) din cadrul ANAF. Institutia deruleaza operatiunea Xenon, prin care controleaza achizitiile intracomunitare de autovehicule second-hand pentru a preveni frauda fiscala in acest domeniu.

26 Septembrie 2018 | Auto

Mai multe articole

Inapoi sus