ANPC vrea mai multa transparenta, bancile nu considera necesar

Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului a derulat o ampla campanie de verificare a modului in care bancile respecta drepturile clientilor sai. Printre recomandarile ANPC se numara mai multa transparenta din partea bancilor fata de consumatori. Asociatia Romana a Bancilor considera ca nu este cazul.
 
In ultimele luni, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului (ANPC) a primit peste 400 de sesizari din partea clientilor care se plang de diverse minusuri in relatia pe care o au cu bancile.
 
Cele mai multe se refera la introducerea de noi costuri, neinformarea completa in momentul semnarii contractului, deficiente la operarea tranzactiilor sau lichidari de cont neoperate.
 
Ca urmare a acestora, ANPC a initiat o campanie de verificare a contractelor de credit si a clauzelor prevazute de acestea si a purtat discutii cu Asociatia Romana a Bancilor (ARB) in vederea solutionarii deficientelor constatate.
 
Deficiente semnalate
 
"Cea mai mare parte a bancilor sunt filiale ale unor banci straine si ne asteptam de la ele sa vina cu propuneri bune, de protectie a propriilor clienti. Din pacate nu am vazut acest lucru", a declarat Mihail Meiu, director in cadrul ANPC.
 
O alta sesizare a ANPC se refera la modul in care dobanda variaza in timp. In cazul creditului ipotecar, legea impune modificarea dobanzii numai in functie de un indice din piata. Insa, pentru restul creditelor, bancile nu folosesc in general o formula de calcul ci doar specifica faptul ca dobanda este variabila, in functie de evolutia pietei.
 
"Este normal pentru client sa stie cum vor varia dobanzile indiferent de tipul creditului. Aceasta trebuie sa fie legata de un indicator transparent, un indice cunoscut, si trebuie precizate in contract conditiile in care se poate face aceasta schimbare", a subliniat Meiu.
 
Una dintre sugestiile facute de ANPC este si introducerea obligativitatii bancii de a oferi clientului contractul de credit cu 10 zile inainte de semnarea efectiva, astfel incat acesta sa aiba timp suficient pentru a-l studia.
 
"Ne asteptam ca ARB sa fie mai deschisa. Intentia noastra este sa aducem acest sistem in normalitate, responsabilitate si pro-consumatorism, notiuni atat de vanturate de jucatorii din piata", a conchis directorul ANPC care sugereaza jucatorilor din piata adoptarea unui cod de conduita, dupa modelul celor din strainatate.
 
ARB: nu ne este indiferenta situatia clientului
 
"ARB este in dialog intens cu ANPC in ceea ce priveste contractele de credit si ne-a fost sesizat faptul ca exista anumite prevederi la care trebuie aduse ajustari", a tinut sa mentioneze Radu Gratian Ghetea, presedintele ARB
 
Totusi, acesta nu considera ca legarea dobanzii de un indice monetar este cea mai buna solutie. In opinia sa, modul de calcul al ratei de dobanda ar trebui sa se faca in functie de rata interna a bancii - prime rate - care se ajusteaza in functie de indicatorii de performanta ai bancii si de costul finantarii, fara a fi influentata in totalitate de piata.
 
"Cand in piata dobanzile interbancare cresc se modifica si prime rate, dar nu atat de mult cat indicii din piata. Astfel, folosirea prime rate in calculul dobanzii preia socurile si le echilibreaza", a declarat Ghetea.
 
In ceea ce priveste obligativitatea bancii de a pune clientului la dispozitie un exemplar de contract cu 10 zile inainte de semnare, parerile ARB si ANPC sunt diferite. In viziunea presedintelui ARB, procedura nu este necesara deoarece in momentul de fata clientii au deja posibilitatea sa faca acest lucru. 
 
"In plus, exista anumiti clienti care vin la banca si spun <<Vreau sa semnez astazi contractul>>", a continuat Ghetea.
 
Costul prea mare al scrisorii de refinantare este abuziv
 
ANPC a luat in vizor si costul prea mare al scrisorii de refinantare practicat de unele banci.
 
In timp ce in cazul oricarui extras emis de banca, costul este de cativa lei sau euro, scrisoarea de refinantare ajunge sa coste pana la 150 euro.
 
"Este o discrepanta prea mare intre pretul altor documente si cel al scrisoarii de refinantare. Aceasta poate fi catalogata drept o practica comerciala incorecta, conform Legii nr. 363/2007", a precizat Meiu.


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

ALTE ARTICOLE - Credite nevoi personale


Creditele de consum intra in primavara cu discounturi
Creditele de consum intra in primavara cu discounturi

Mai multe banci isi asteapta in aceasta perioada clientii cu dobanzi mai mici la creditele de nevoi personale si avantaje colaterale.

3 Martie 2021 | Credite de consum

Creditele online devin tot mai populare
Creditele online devin tot mai populare

Cu documentele de identitate la indemana, un dispozitiv cu camera pentru identificare si documentatia semnata electronic pe e-mail sau in cont, sunteti pregatiti pentru acordarea unui imprumut online. Conso va ofera cateva exemple concrete de aplicatii online pentru un credit.

3 Februarie 2021 | Credite de consum

Cu cat cresc ratele bancare dupa suspendarea platii?
Cu cat cresc ratele bancare dupa suspendarea platii?

Autoritatile au extins si in 2021 masura suspendarii ratelor la credite, dar cei care au solicitat-o deja anul trecut vor putea sa prelungeasca conditionat acest moratoriu.

6 Ianuarie 2021 | Credite de consum

CSALB: IFN-urile sunt reticente sa se impace cu consumatorii
CSALB: IFN-urile sunt reticente sa se impace cu consumatorii

Concilierile dintre IFN-uri si clientii acestora au rezultate slabe, chiar si dupa cinci ani de la infiintarea Centrului de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar. Desi cererile adresate IFN-urilor sunt cu aproape 60% mai multe decat anul trecut, acestea au acceptat spre negociere doar 22 de solicitari ale consumatorilor.

16 Noiembrie 2020 | Credite de consum

Mai multe articole

GHIDURI


Ghid credite de consum

Finantatorii acorda mai multe tipuri de credit de consum, cele mai des intalnite fiind creditele pentru nevoi personale (cu si fara ipoteca). Perioada maxima pe care se acorda creditele de nevoi personale a fost reglementata de catre BNR la 5 ani. Informatii despre suma imprumutata, costul creditului, alegerea tipului de credit si garantia imprumut

Biroul de Credit

Biroul de Credit s-a infiintat in anul 2003, avand 25 de banci ca principali actionari. Baza sa de date cuprinde, atat date furnizate de bancile actionare cat si de la banci si alte institutii care au calitatea de participanti. In acest fel, se verifica atat comportamentul de plata din trecut, cat si gradul de indatorare al clientului. Totul despre

Centrala Riscurilor de Credit (CRC)

Centrul Riscurilor de credit - CRC este un centru de colectare de date care functioneaza in cadrul Bancii Nationale. Aceasta functioneaza ca un birou de credit, unde sunt raportate informatii de risc bancar si informatii despre fraudele cu carduri. La CRC, raporteaza informatii si au acces la baza de date toate institutiile de credit din Romania. T

Noua legislatie a creditului

De fiecare data cand solicita informatii despre un credit, fie ca este vorba despre un credit cu ipoteca sau de un credit negarantat, clientii trebuie sa primeasca de la functionarul bancar o fisa standard cu detaliile principale ale produsului. Ce drepturi am cand ma informez? Ce drepturi am la analiza dosarului? In ce conditii pot renunta la cred

Cum sa te imprumuti prudent in 3 pasi?

Inainte de a merge la banca sa intrebi ce suma maxima poti imprumuta, este vine sa iti faci de acasa temele. Nimeni nu stie mai bine decat tine situatia financiara si cat de mult iti poti permite sa platesti. Te ajutam sa iti faci calculele: cat de mult cheltuiesti, care este venitul disponibil si cat poti rambursa in Ghidul Cum sa te imprumuti pru

Inapoi sus