top banner

ANPC vrea mai multa transparenta, bancile nu considera necesar

27 Iunie 2008 | Autor: Alexandra Popa

Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului a derulat o ampla campanie de verificare a modului in care bancile respecta drepturile clientilor sai. Printre recomandarile ANPC se numara mai multa transparenta din partea bancilor fata de consumatori. Asociatia Romana a Bancilor considera ca nu este cazul.
 
In ultimele luni, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului (ANPC) a primit peste 400 de sesizari din partea clientilor care se plang de diverse minusuri in relatia pe care o au cu bancile.
 
Cele mai multe se refera la introducerea de noi costuri, neinformarea completa in momentul semnarii contractului, deficiente la operarea tranzactiilor sau lichidari de cont neoperate.
 
Ca urmare a acestora, ANPC a initiat o campanie de verificare a contractelor de credit si a clauzelor prevazute de acestea si a purtat discutii cu Asociatia Romana a Bancilor (ARB) in vederea solutionarii deficientelor constatate.
 
Deficiente semnalate
 
"Cea mai mare parte a bancilor sunt filiale ale unor banci straine si ne asteptam de la ele sa vina cu propuneri bune, de protectie a propriilor clienti. Din pacate nu am vazut acest lucru", a declarat Mihail Meiu, director in cadrul ANPC.
 
O alta sesizare a ANPC se refera la modul in care dobanda variaza in timp. In cazul creditului ipotecar, legea impune modificarea dobanzii numai in functie de un indice din piata. Insa, pentru restul creditelor, bancile nu folosesc in general o formula de calcul ci doar specifica faptul ca dobanda este variabila, in functie de evolutia pietei.
 
"Este normal pentru client sa stie cum vor varia dobanzile indiferent de tipul creditului. Aceasta trebuie sa fie legata de un indicator transparent, un indice cunoscut, si trebuie precizate in contract conditiile in care se poate face aceasta schimbare", a subliniat Meiu.
 
Una dintre sugestiile facute de ANPC este si introducerea obligativitatii bancii de a oferi clientului contractul de credit cu 10 zile inainte de semnarea efectiva, astfel incat acesta sa aiba timp suficient pentru a-l studia.
 
"Ne asteptam ca ARB sa fie mai deschisa. Intentia noastra este sa aducem acest sistem in normalitate, responsabilitate si pro-consumatorism, notiuni atat de vanturate de jucatorii din piata", a conchis directorul ANPC care sugereaza jucatorilor din piata adoptarea unui cod de conduita, dupa modelul celor din strainatate.
 
ARB: nu ne este indiferenta situatia clientului
 
"ARB este in dialog intens cu ANPC in ceea ce priveste contractele de credit si ne-a fost sesizat faptul ca exista anumite prevederi la care trebuie aduse ajustari", a tinut sa mentioneze Radu Gratian Ghetea, presedintele ARB
 
Totusi, acesta nu considera ca legarea dobanzii de un indice monetar este cea mai buna solutie. In opinia sa, modul de calcul al ratei de dobanda ar trebui sa se faca in functie de rata interna a bancii - prime rate - care se ajusteaza in functie de indicatorii de performanta ai bancii si de costul finantarii, fara a fi influentata in totalitate de piata.
 
"Cand in piata dobanzile interbancare cresc se modifica si prime rate, dar nu atat de mult cat indicii din piata. Astfel, folosirea prime rate in calculul dobanzii preia socurile si le echilibreaza", a declarat Ghetea.
 
In ceea ce priveste obligativitatea bancii de a pune clientului la dispozitie un exemplar de contract cu 10 zile inainte de semnare, parerile ARB si ANPC sunt diferite. In viziunea presedintelui ARB, procedura nu este necesara deoarece in momentul de fata clientii au deja posibilitatea sa faca acest lucru. 
 
"In plus, exista anumiti clienti care vin la banca si spun <<Vreau sa semnez astazi contractul>>", a continuat Ghetea.
 
Costul prea mare al scrisorii de refinantare este abuziv
 
ANPC a luat in vizor si costul prea mare al scrisorii de refinantare practicat de unele banci.
 
In timp ce in cazul oricarui extras emis de banca, costul este de cativa lei sau euro, scrisoarea de refinantare ajunge sa coste pana la 150 euro.
 
"Este o discrepanta prea mare intre pretul altor documente si cel al scrisoarii de refinantare. Aceasta poate fi catalogata drept o practica comerciala incorecta, conform Legii nr. 363/2007", a precizat Meiu.

Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News

Comparații

Credite nevoi personale

Credite nevoi personale
  • Compari ofertele și economisești bani
  • Aplici online la credit
  • Verifici situația de la Biroul de Credit
Compară
Educație financiară

Banchereza, pe înțelesul tuturor

  • Te ajutăm să înțelegi mai ușor contractele bancare
  • Vorbim în termeni simpli, pe înțelesul tău
  • Sfaturi financiare pentru consumatori
Citește

Un proiect susținut de

BCR

Credite nevoi personale

Alte Articole

Ce costuri au creditele bancare de valoare mică pe termen scurt?

Ce costuri au creditele bancare de valoare mică pe termen scurt?

Majoritatea băncilor oferă împrumuturi de nevoi personale ale căror costuri variază în funcție de mărimea sumei, existența unor asigurări, virarea veniturilor în cont și istoricul în relația cu banca.

28 Ian 2025 | Credite nevoi personale
Sărbători smart cu soluții digitale de la Garanti BBVA

Sărbători smart cu soluții digitale de la Garanti BBVA

Aplicația de Mobile Banking de la Garanti BBVA devine spiridușul digital al sărbătorilor, oferindu-le clienților posibilitatea de a aplica pentru un credit de nevoi personale și pentru un card de credit Bonus Card, 24/7, de oriunde din lume, doar cu un smartphone conectat la internet, fără nevoia de a vizita o agenție bancară.

18 Dec 2024 | Credite nevoi personale
Creste numarul ofertelor cu dobanzi fixe unice la creditele de nevoi personale

Creste numarul ofertelor cu dobanzi fixe unice la creditele de nevoi personale

Garanti Bank este una dintre bancile care propune o strategie de promovare a solutiilor de creditare obtinute prin aplicatia mobila.

10 Dec 2024 | Credite nevoi personale
Garanti BBVA mizează pe digitalizare

Garanti BBVA mizează pe digitalizare

Garanti BBVA a dezvoltat o aplicație de mobile banking care își propune să reprezinte un adevărat hub digital, care permite oricărui client al băncii să aplice pentru un credit de nevoi personale și pentru card de credit Bonus Card, 24/7, de oriunde din lume, doar cu un smartphone conectat la internet, fără să fie nevoie să viziteze o agenție a băncii.

21 Noi 2024 | Credite nevoi personale

TE AJUTĂM SĂ-ȚI FACI CALCULELE

Calculatoare

Credit maxim

Calculează suma maximă pe care o poți împrumuta în funcție de venitul tău

Rate credit

Calculează rata lunară, DAE și graficul complet de rambursare la creditul tău

Refinanțare credit

Calculează suma pe care o poți economisi dacă îți refinanțezi creditul