Cu toate ca meseria de recuperator de creante are implicatii sociale importante nu este inca reglementata de legislatia in vigoare. In octombrie 2007, s-au pus bazele unei asociatii care va stabili un set de reguli in piata si va supraveghea buna desfasurare a acestei activitati la nivelul membrilor sai.
Unul dintre cele mai importante demersuri ale Asociatiei de Management a Creantelor Comerciale (AMCC) il reprezinta elaborarea unui Cod de Conduita pe care fiecare membru va fi obligat sa il respecte. Printre prevederile acestui cod exista si precizari clare privind modul in care recuperatorii de creante trebuie sa abordeze relatia cu cei pe care incearca sa ii convinga sa isi plateasca datoriile.
De pilda, restantierii vor putea fi apelati telefonati numai intre anumite ore. Frecventa apelurilor nu trebuie sa fie conceputa drept deranjanta sau hartuitoare, fara insa ca prevederile codului sa definesca aceste concepte.
Colectorul trebuie sa fie politicos, sa clarifice toate nelamuririle pe care restantierul le poate avea si sa adune cat mai multe detalii legate de situatia sa financiara fara a folosi un limbaj agresiv sau vulgar.
Sub nici o forma nu se admite ca recuperatorul sa ameninte restantierul ca se vor lua masuri de executare silita a bunurilor aflate in proprietatea sa.
Problema hartuirii a fost abordata de catre banci chiar inainte infiintarea AMCC. "Prin contractul semnat intre firma de recuperare creante si banca se impune ce se poate vorbi la telefon si ce nu, iar toate notificarile sunt agreate de banca, astfel incat sa nu ii fie afectata imaginea in piata", declara Cristian Ionescu, presedintele AMCC si director general la Coface Romania.
Hot-line pentru rau-platnicii nemultumiti
Chiar si cu existenta acestor clauze impuse de banci, au existat totusi cazuri in care restantierii au recurs la gesturi disperate pentru ca erau agasati de recuperatori prea zelosi.
In viitorul apropiat, AMCC doreste sa puna la punct un sistem de tip Hot-Line, astfel ca datornicii sa poata suna pentru a face o plangere in cazul in care considera ca le-au fost incalcate drepturile.
Deoarece apelurile facute de recuperatori sunt inregistrate este foarte usor de demonstrat daca plangerea este intemeiata iar respectivul recuperator a incalcat sau nu prevederile de conduita asumate. Societatea de recuperare poate fi sanctionata sau chiar data afara din cadrul AMCC in cazul unei astfel de situatii. In prezent reclamatiile pot fi facute prin intermediul e-mailului, la adresa office@amcc.ro.
Recuperatorii vor sa colaboreze cu Biroul de Credit
AMCC doreste pe viitor sa colaboreze cu institutiile deja implicate in domeniul bancar. "Vom contacta ARB si Biroul de Credit in toamna pentru a le propune sa colaboram, in prima faza pentru a realiza un schimb de date", precizeaza presedintele AMCC.
Se are in vedere si realizarea unei baze de date a restantierilor in care societatile de recuperare creante sa poate face schimb de informatii: "Exista persoane care au restante la mai multe banci dar, dintr-un motiv sau altul, sunt foarte greu de gasit. Astfel, daca o societate de recuperare obtine date de contact valide, informatia poate fi folosita si de restul societatilor", subliniaza Ionescu.
Bazele asociatiei au fost puse de catre trei companii dar pana la finalul lunii iunie se asteapta ca numarul acestora sa ajunga la opt-noua companii, care detin peste 60% din totalul piatei ca numar de angajati, urmand ca in septembrie sa aiba loc o noua sesiune de aderare.
Pentru a face parte din asociatie nu este necesara o anumita marime a afacerii ci indeplinirea criteriilor de calitate a activitatii si alinierea la prevederile impuse de Codul de Conduita. "Astfel, printre socitatile de management de creante care ni se vor alatura in iunie se numara si companii cu doar 4 angajati", a tinut sa precizeze Cristian Ionescu.
AMCC este membra Federatiaei Europene a Asociatilor Nationale de Colectare Creante, alaturi de asociatii similare din Germania, Franta sau Marea Britanie.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News