Si restantierii au drepturi

Cu toate ca meseria de recuperator de creante are implicatii sociale importante nu este inca reglementata de legislatia in vigoare. In octombrie 2007, s-au pus bazele unei asociatii care va stabili un set de reguli in piata si va supraveghea buna desfasurare a acestei activitati la nivelul membrilor sai.
 
Unul dintre cele mai importante demersuri ale Asociatiei de Management a Creantelor Comerciale (AMCC) il reprezinta elaborarea unui Cod de Conduita pe care fiecare membru va fi obligat sa il respecte. Printre prevederile acestui cod exista si precizari clare privind modul in care recuperatorii de creante trebuie sa abordeze relatia cu cei pe care incearca sa ii convinga sa isi plateasca datoriile.
 
De pilda, restantierii vor putea fi apelati telefonati numai intre anumite ore. Frecventa apelurilor nu trebuie sa fie conceputa drept deranjanta sau hartuitoare, fara insa ca prevederile codului sa definesca aceste concepte.
 
Colectorul trebuie sa fie politicos, sa clarifice toate nelamuririle pe care restantierul le poate avea si sa adune cat mai multe detalii legate de situatia sa financiara fara a folosi un limbaj agresiv sau vulgar.
 
Sub nici o forma nu se admite ca recuperatorul sa ameninte restantierul ca se vor lua masuri de executare silita a bunurilor aflate in proprietatea sa.
 
Problema hartuirii a fost abordata de catre banci chiar inainte infiintarea AMCC. "Prin contractul semnat intre firma de recuperare creante si banca se impune ce se poate vorbi la telefon si ce nu, iar toate notificarile sunt agreate de banca, astfel incat sa nu ii fie afectata imaginea in piata", declara Cristian Ionescu, presedintele AMCC si director general la Coface Romania.
 
Hot-line pentru rau-platnicii nemultumiti
 
Chiar si cu existenta acestor clauze impuse de banci, au existat totusi cazuri in care restantierii au recurs la gesturi disperate pentru ca erau agasati de recuperatori prea zelosi.
 
In viitorul apropiat, AMCC doreste sa puna la punct un sistem de tip Hot-Line, astfel ca datornicii sa poata suna pentru a face o plangere in cazul in care considera ca le-au fost incalcate drepturile.
 
Deoarece apelurile facute de recuperatori sunt inregistrate este foarte usor de demonstrat daca plangerea este intemeiata iar respectivul recuperator a incalcat sau nu prevederile de conduita asumate. Societatea de recuperare poate fi sanctionata sau chiar data afara din cadrul AMCC in cazul unei astfel de situatii. In prezent reclamatiile pot fi facute prin intermediul e-mailului, la adresa office@amcc.ro.
 
Recuperatorii vor sa colaboreze cu Biroul de Credit
 
Cristian Ionescu, presedintele Asociatiei de Management a Creantelor ComercialeAMCC doreste pe viitor sa colaboreze cu institutiile deja implicate in domeniul bancar. "Vom contacta ARB si Biroul de Credit in toamna pentru a le propune sa colaboram, in prima faza pentru a realiza un schimb de date", precizeaza presedintele AMCC. 
 
Se are in vedere si realizarea unei baze de date a restantierilor in care societatile de recuperare creante sa poate face schimb de informatii: "Exista persoane care au restante la mai multe banci dar, dintr-un motiv sau altul, sunt foarte greu de gasit. Astfel, daca o societate de recuperare obtine date de contact valide, informatia poate fi folosita si de restul societatilor", subliniaza Ionescu.
 
Bazele asociatiei au fost puse de catre trei companii dar pana la finalul lunii iunie se asteapta ca numarul acestora sa ajunga la opt-noua companii, care detin peste 60% din totalul piatei ca numar de angajati, urmand ca in septembrie sa aiba loc o noua sesiune de aderare.
 
Pentru a face parte din asociatie nu este necesara o anumita marime a afacerii ci indeplinirea criteriilor de calitate a activitatii si alinierea la prevederile impuse de Codul de Conduita. "Astfel, printre socitatile de management de creante care ni se vor alatura in iunie se numara si companii cu doar 4 angajati", a tinut sa precizeze Cristian Ionescu.
 
AMCC este membra Federatiaei Europene a Asociatilor Nationale de Colectare Creante, alaturi de asociatii similare din Germania, Franta sau Marea Britanie.
 


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

ALTE ARTICOLE - Credite nevoi personale


Creditele de vacanta, solutii si costuri
Creditele de vacanta, solutii si costuri

Daca aveti in plan un sejur cu bani imprumutati, aveti de ales intre un credit de nevoi personale, o refinantare, un descoperit de cont sau utilizarea unui card de credit, fiecare cu avantajele si dezavantajele sale.

5 August 2021 | Credite de consum

Comisia Europeana schimba regulile la creditele de consum
Comisia Europeana schimba regulile la creditele de consum

Comisia Europeana a lansat recent un set de propuneri care sa modifice Directiva 48 din 2008 in beneficiul consumatorilor. Principalele noutati vizeaza includerea in sfera reglementarii a imprumuturilor de valoare mica, eliminarea practicilor inselatoare si plafonarea costurilor pentru consumatori.

7 Iulie 2021 | Credite de consum

Incercarea de radiere din Biroul de Credit se poate termina cu executari silite
Incercarea de radiere din Biroul de Credit se poate termina cu executari silite

Biroul de Credit si CSALB avertizeaza clientii bancilor care au probleme in accesarea unor noi imprumuturi ca apelarea la firme “specializate” care promit radierea se poate incheia cu procese si executari silite in cazul neplatii onorariilor solicitate.

28 Iunie 2021 | Credite de consum

Isi vor ajusta bancile conditiile de acordare a creditelor in functie de varsta?
Isi vor ajusta bancile conditiile de acordare a creditelor in functie de varsta?

Guvernul a aprobat recent un proiect de lege care permite pensionarea optionala la 70 de ani, iar bancile ar putea lua in calcul modificarea varstei-limita la acordarea imprumuturilor. Pe de alta parte, CNCD a penalizat recent ING Bank pentru impunerea varstei de 64 de ani ca limita pentru emiterea unui card de credit.

24 Iunie 2021 | Credite de consum

Mai multe articole

GHIDURI


Ghid credite de consum

Finantatorii acorda mai multe tipuri de credit de consum, cele mai des intalnite fiind creditele pentru nevoi personale (cu si fara ipoteca). Perioada maxima pe care se acorda creditele de nevoi personale a fost reglementata de catre BNR la 5 ani. Informatii despre suma imprumutata, costul creditului, alegerea tipului de credit si garantia imprumut

Biroul de Credit

Biroul de Credit s-a infiintat in anul 2003, avand 25 de banci ca principali actionari. Baza sa de date cuprinde, atat date furnizate de bancile actionare cat si de la banci si alte institutii care au calitatea de participanti. In acest fel, se verifica atat comportamentul de plata din trecut, cat si gradul de indatorare al clientului. Totul despre

Centrala Riscurilor de Credit (CRC)

Centrul Riscurilor de credit - CRC este un centru de colectare de date care functioneaza in cadrul Bancii Nationale. Aceasta functioneaza ca un birou de credit, unde sunt raportate informatii de risc bancar si informatii despre fraudele cu carduri. La CRC, raporteaza informatii si au acces la baza de date toate institutiile de credit din Romania. T

Noua legislatie a creditului

De fiecare data cand solicita informatii despre un credit, fie ca este vorba despre un credit cu ipoteca sau de un credit negarantat, clientii trebuie sa primeasca de la functionarul bancar o fisa standard cu detaliile principale ale produsului. Ce drepturi am cand ma informez? Ce drepturi am la analiza dosarului? In ce conditii pot renunta la cred

Cum sa te imprumuti prudent in 3 pasi?

Inainte de a merge la banca sa intrebi ce suma maxima poti imprumuta, este vine sa iti faci de acasa temele. Nimeni nu stie mai bine decat tine situatia financiara si cat de mult iti poti permite sa platesti. Te ajutam sa iti faci calculele: cat de mult cheltuiesti, care este venitul disponibil si cat poti rambursa in Ghidul Cum sa te imprumuti pru

Inapoi sus