Folosim cookies pentru a face website-ul mai usor de utilizat, in conformitate cu Noul Regulament al Uniunii Europene cu privire la Protectia Datelor Personale (GDPR). Citeste Politica de Confidentialitate.

Codul de etica al bancilor tinde sa uite de client


Dupa o dezbatere de cativa ani, codul de etica bancara a fost finalizat si dat publicitatii de catre ARB. Relatia dintre banci si clienti este insa tratata superficial, comparativ cu codurile de etica ale asociatiilor bancare din UE, unde procedurile de lucru sunt extrem de detaliate pentru aproape fiecare tip de produs bancar.
 
Codul de etica bancara a fost finalizat pe 21 mai si adoptat de toate bancile membre ale Asociatiei 90 de zile mai tarziu si, cel putin teoretic, toti membri Asociatiei Romane a Bancilor (ARB) trebuie sa il respecte.
 
Cele mai multe prevederi tin insa de relatia cu autoritatile sau de schimbul de informatii intre jucatorii din piata. Fara a exalta in recomandari sau limitari in ceea ce priveste practicile bancare, Codul pune totusi accentul pe cateva aspecte in ceea ce priveste si relatia dintre banca si client.
 
In primul rand, angajatii bancilor nu trebuie sa actioneze decat in interesul institutiei sau grupului pentru care lucreaza si nu trebuie sa accepte cadouri sau beneficii de la clienti pentru facilitarea anumitor servicii.
 
De asemenea, toti clientii vor fi tratati egal, indiferent de sex, varsta, rasa sau alte aspecte ce ar putea fi considerate discriminatorii.
 
Codul puncteaza si obligativitatea angajatilor de a prezenta toate caracteristicile, conditiile si costurile produselor si serviciilor oferite, in momentul in care un clientii le solicita.
 

Modificarea contractului fara acceptul clientului nu este etica

 
De asemenea, codul prevede ca "orice modificare a clauzelor contractuale pentru produsele si serviciile de care beneficiaza clientii se va face cu informarea si acceptul acestora".
 
In linii mari, Codul de etica nu face decat sa puncteze ceea ce deja prevede legislatia in vigoare privind protectia consumatorilor.
 
Ar fi fost benefic insa daca acest cod ar fi identificat o serie de bune practici in relatia cu clientul, cum ar modul de fluctuatie al dobanzilor, pe care sa le prezinte in detaliu, asa cum se intampla in cazul codurilor bancare din tari mai avansate.
 
De exemplu, in Marea Britanie, codul de etica refacut in 2008, prevede capitole speciale care propune practici privind dobanzile si comisioanele percepute de banci, termenii si conditiile unui contract, modul in care se poate promova un anumit produs, cum se poate face o plangere si multe altele.
 
In sectiunea dedicata creditarii, bancile isi iau angajamentul fata de clienti de a-i instiinta asupra implicatiilor materiale si legale pe care contractul le implica, de a le motiva chiar in scris decizia de refuz a acordarii creditului solicitat, precum si de a nu solicita garantii nelimitate.
 

Sanctiunile lipsesc cu desavarsire

 
Codul de Etica al ARB a dedicat un capitol intreg monitorizarii modului in care bancile respecta Codul de Etica si masurilor care pot fi luate in momentul in care o banca nu respecta prevederile.
 
In acest sens, va exista un Juriu de Onoare care va solutiona cazurile de incalcare a prevederilor. Juriul va fi format din cinci persoane cu prestigiu si experienta in domeniul financiar bancar, desemnate de ARB. Presedintele Juriului poate fi chiar presedintele Asociatiei.
 
In momentul in care exista sesizari sau autosesizari privind incalcarea Codului de Etica Bancara, juriul are la dispozitie 30 zile de a trage o concluzie.
 
In situatia in care se constata ca o banca a incalcat prevederile Codului, primul pas este de a notifica institutia in cauza si de a solicita indreptarea situatiei.
 
Daca acest lucru nu se intampla, Juriul trebuie ia "o decizie asupra modului de solutionare a situatiei respective" fara a exista insa prevederi clare asupra sanctiunilor de pot fi aplicate.
 
In Marea Britanie, in schimb, este un consiliul special care monitorizeaza respectarea prevederilor codului de catre membrii asociatiei. Iar, in caz de incalcare a prevederilor, consiliul are prerogative extinse, mergand pana la alertarea presei despre sanctiunile si incalcarile produse, informarea publicului cu privire la reclamele inselatoare si chiar excluderea bancii din asociatie.


Distribuie articolul




Alte articole

Neogen investeste in Conso

Conso.ro anunta atragerea in structura asociativa a societatii Conso Media Group SRL a unui investitor cu experienta in online, Neogen SA. Prin achizitie directa si majorarea capitalului social, Neogen detine aproximativ 27% din Conso.

Citeste mai mult

Banca Transilvania a preluat oficial Bancpost

Banca Transilvania a primit unda verde pentru integrarea Bancpost. Banca din Cluj a devenit actionar cu drepturi depline la entitatile preluate de la Eurobank Group, dupa ce a obtinut toate aprobarile necesare in acest scop. Un comunicat de presa al BT dezvaluie si detaliile tranzactiei.

Citeste mai mult

Ce tranzactii se confirma pe piata bancara din Romania?

Situatie rar intalnita pe piata bancara. Banca Nationala a Romaniei (BNR) a respins tranzactia prin care OTP Bank intentiona sa preia Banca Romaneasca. Decizia nu a fost oficial explicata, insa era oarecum asteptata, avand in vedere termenul indelungat de analiza. In schimb, o alta tranzactie in derulare a primit toate aprobarile necesare.

Citeste mai mult

Angajatii din banci nu vor mai fi ''premiati'' pentru planul de vanzari

Angajatii din sistemul bancar nu vor mai putea fi motivati financiar sa vanda clientilor produse si servicii cat mai multe si cat mai complexe. Prevederea este cuprinsa intr-un Ghid emis de Autoritatea Bancara Europeana (ABE) pe care trebuie sa il respecte toate institutiile aflate sub supravegherea BNR incepand din data de 13 ianuarie 2018.

Citeste mai mult