O masina care isi pierde mai putin din valoare se poate inchiria mai ieftin prin leasing operational. Autoturismele cele mai bine cotate sunt cele ale producatorilor germani, cele care au o retea extinsa de service-uri autorizate, dar si modelele noi. Pe termen lung, pretul masinilor second hand va continua sa scada.
Piata de leasing auto este dominata in prezent de contractele de leasing financiar. Acestea functioneaza similar ca un credit bancar, principala diferenta fiind ca proprietarul masinii nu este utilizatorul, ci finantatorul.
De mai multi ani, firmele pot opta insa si pentru achizitionarea de masini in sistem de leasing operational. In acest caz, rata lunara se inlocuieste cu chiria, iar la finalul contractului, masina ramane intotdeauna in proprietatea companiei de leasing.
Din acest motiv, suma de plata lunar se determina intr-un mod diferit. Aceasta trebuie sa acopere, in principiu, diferenta dintre pretul de achizitie si pretul de revanzare la expirarea contractului, plus o marja de profit.
Chiria depinde de preferintele cumparatorilor
« Valoarea de revanzare depinde de doi factori : curba de depreciere si preferintele cumparatorilor pentru anumite modele », afirma Martin Kossler, director general la ALD Automotive.
El spune ca, de exemplu, in Germania, marca Renault nu este foarte cautata, acelasi lucru fiind valabil si pentru Fiat. Prin urmare, valoarea de revanzare a acestor modele va fi mai mica. Iar pentru a recupera diferenta fata de pretul de achizitie, compania este nevoita sa includa acest cost in chirie.
Kossler apreciaza ca in Romania se observa o tendinta spre marcile de automobile germane, care din acest motiv au o valoare de revanzare mai mare.
« Reteaua de service-uri autorizate este, de asemenea, importanta. Daca, de pilda, nu gasesti un service pentru Lexus in zona, este foarte greu sa vinzi o astfel de masina », a precizat Kossler.
In plus, un model care in scurt timp va fi inlocuit de catre producator va avea o chirie mai mare. Peste 3-4 ani, cand va expira contractul de leasing, valorea de revanzare a masinii va fi mai mica, deoarece cumparatorii vor prefera noul model.
Masinile second hand se ieftinesc pe termen lung
Un alt factor care influenteaza puternic chiria la leasing este sistemul de taxare. Noul mod de calcul pentru taxa platita la prima inmatriculare favorizeaza importurile de masini second hand. Astfel, masinile uzate din straintate intra pe piata interna la preturi mai scazute, ceea ce forteaza ca pretul masinilor second hand sa scada.
« Noi estimam o tendinta de scadere a preturilor masinilor second hand pe termen lung”, declara seful ALD Automotive. Aceste estimari sunt incluse in tarifele practicate. ALD poate garanta costuri fixe pentru inchirerea masinilor pe perioade de pana la 4 ani, mai putin costul cu combustibilul.
In schimb, evolutia dobanzilor nu conteaza prea mult in cazul contractelor de leasing operational. Kossler spune ca aceasta nu reprezinta mai mult de 5-6% in costul total cu chiria, astfel ca majorarile de dobanda din piata nu se resimt intr-o masura prea mare de catre clienti.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News