Restantierii sunt tot mai greu de convins sa isi plateasca datoriile

Numarul celor care intarzie la plata ratelor la credite a crescut de aproape 6 ori in prima jumatate a anului fata de aceeasi perioada din 2008. Intre timp, randamentul de care recuperatorii dau dovada a scazut, in conditiile in care valoarea medie a datoriilor inregistrate de un restantier bancar a crescut cu peste 60%.
 
"Intarzierile la plata au crescut cu pana la 500% fata de aceeasi perioada a lui 2008", a precizat pentru Conso.ro, Cristian Ionescu, director general al Coface Romania. Acesta nu vede o revenire a situatiei pana la finalul anului, ci apreciaza o mentinere a tendintei de inrautatire.
 
Conform ultimului buletin statistic al BNR, creditele restante inregistrate de populatie au ajuns la 1,57 miliarde lei la finalul lui aprilie, iar numarul restantierilor a crescut cu 40.000 in numai o luna, pana la 552.000.
 

Datoriile cresc, sumele recuperate scad

 
In aprilie 2008, valoarea creditelor restante era de 0,69 miliarde lei, iar numarul restantierilor nu trecea de 390.000 de persoane. Aceste date reflecta tendinta de supraindatorare a celor care au in derulare imprumuturi si inrautatirea dramatica a situatiei acestora.
 
Daca in aprilie 2008, fiecare restantier avea in medie o datorie de 1.770 lei, in prezent, un restantier are de plata 2.850 lei. Pe fondul cresterii somajului si a scaderii veniturilor, si recuperatorii de creante colecteaza in ultimul timp sume tot mai mici.
 
"Rata de recuperare a scazut simtitor fata de 2008, cu 30-35% in medie mai putin decat anul trecut", apreciaza directorul general al Coface.
 
Daca in 2008, rata de succes la colectarea de la persoane fizice era de 35-40%, iar la persoane juridice de 55-70%, ea a scazut la o medie de 20 - 25% in cazul populatiei, iar pe partea de companii la 30-35%.
 
In ultimii ani, tendinta in piata recuperarii restantelor la credite a fost de externalizare a volumelor catre companii specializate. In prezent insa bancile au in plan dezvoltarea acestei afaceri pe cont propriu.
 
"Unele banci se gandesc foarte serios sa isi infiinteze companii de colectare pentru a le satisface nevoile in crestere si sa isi asigure o discretie maxima in ceea ce priveste creditele neperformante", mai mentioneaza Cristian Ionescu.
 

Ce se intampla cand restanta nu este platita?

 
In situatia in care restanta este aferenta unui credit garantat cu ipoteca sau gaj auto, daca intarzierea depaseste 90 zile, banca este indreptatita sa inceapa executarea silita.
 
Deoarece contractele de credit au titlu executoriu, nu mai este nevoie de o decizie judecatoreasca. Bunul cu care se garanteaza creditul este scos la licitatie, in conditiile impuse de Codul de Procedura Civila, iar sumele obtinute trebuie sa acopere atat soldul creditului cat si penalitatile inregistrate si cheltuielile generate de onorariul executorului.
 
Daca imprumutul nu este garantat, atunci banca se va indrepta intai asupra veniturilor clientului sau conturilor detinute de acesta, pe care le va popri.
 
In cazul in clientul nu are nici bunuri si nici alte venituri, executatea nu se poate face pe moment, insa banca initiaza acte de executare silita periodic, de obicei din 6 in 6 luni, si monitorizeaza daca respectiva persoana obtine sau nu venituri. Practic, aceasta va fi sub observare pana cand banca va avea ce sa execute.


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

ALTE ARTICOLE - Info banci


Cum pot fi evitate comisioanele de retragere si depunere de numerar la ghiseu
Cum pot fi evitate comisioanele de retragere si depunere de numerar la ghiseu

Bancile penalizeaza operatiunile cu numerar in succursale, iar retragerile/depunerile de numerar la ghiseu pot echivala, procentual, cu o dobanda la termen. Exista insa modalitati de ocolire a acestor costuri.

3 August 2021 | Info banci

Concilierea SAL-Fin si CSALB e tot mai solicitata de consumatori
Concilierea SAL-Fin si CSALB e tot mai solicitata de consumatori

Numarul consumatorilor de servicii financiare care au apelat in 2020 la solutiile intermediate de cele doua entitati de solutionare alternativa a litigiilor in domeniul financiar (SAL-Fin si CSALB) a fost in crestere semnificativa.

13 Mai 2021 | Info banci

Digitalizarea a ajuns si la cardurile de credit
Digitalizarea a ajuns si la cardurile de credit

Pandemia a mutat tot mai multe operatiuni in zona online. Mai multe institutii financiare permit achizitionarea cardurilor de credit fara prezenta fizica. Cu fiecare saptamana care trece, se mareste numarul celor care fac tranzitia de la prezenta fizica in zona digitala.

28 Aprilie 2021 | Info banci

Romanii nu mai cred in beneficiile amanarii ratelor
Romanii nu mai cred in beneficiile amanarii ratelor

Pana pe 15 martie 2021, bancile primisera 21.825 de solicitari de suspendarea obligatiilor de plata din partea clientilor persoane fizice si juridice. Marea majoritate a acestor solicitari au venit din partea persoanelor fizice (96%) si doar 800 de cereri din partea companiilor.

15 Aprilie 2021 | Info banci

Mai multe articole

Inapoi sus