Creditare iresponsabila

Daca in trecut rata de crestere a creditelor se masura cu 2 cifre, acum a venit randul restantelor sa urce spectaculos. Usurinta cu care s-au acordat credite in trecut iese acum la iveala. Marii perdanti nu sunt insa bancile, ci clientii: unii isi pierd casele, iar altii platesc rate mai mari din care bancile isi recupereaza pagubele.

Numarul restantelor a continuat sa creasca si in februarie 2009, cand aproape 740.000 de imprumuturi figurau cu intarzieri la rambursare, potrivit datelor de la Biroul de Credit. De la declansarea crizei financiare pe piata autohtona – in octombrie 2008 – creditele cu probleme de rambursare au sporit cu peste 30%.

In total, peste 500.000 de persoane aveau intarzieri mai mari de 30 zile la plata ratelor in februarie. Daca ne raportam la datele de anul trecut, reiese ca in jur de 100.000 de romani au devenit restantieri pana acum ca urmare a efectelor produse de criza financiara - prin cresterea dobanzilor si deprecierea leului, dar si ca urmare a pierderii locului de munca sau reducerii veniturilor.

Sumele restante au depasit deja 1,3 miliarde lei, fiind de doua ori mai mari decat cele din urma cu 12 luni.

Cei mai afectati au fost clientii care s-au imprumutat in valuta. Sumele restante la creditele in euro s-au triplat aproape in ultimele 6 luni, cresterea cursului de schimb facand imposibila plata ratelor pentru multe persoane.

 
 
 

Dobanzile fixe pe 1 an isi produc efectul

Chiar si daca leul nu s-ar fi depreciat, tranzitia de la rata promotionala la cea reala ar fi pus in dificultate multi clienti. Deprecierea leului a amplificat efectul, ceea ce in unele cazuri a condus chiar la pierderea locuintei.

Iar cum protectia consumatorului este aproape inexistenta in domeniul creditelor ipotecare, multi clienti nici macar nu au fost informati pe deplin asupra consecintelor de catre consilierii bancii, dornici sa incaseze cat mai multe comisioane, ca orice agent de vanzari.

“Am luat un credit ipotecar in anul 2008, pe o perioada de 15 ani, […] girand cu un apartament. Ofiterul de credit mi-a spus ca voi avea o rata de 1.130 lei pe luna. Am spus ofiterului de credit ca vor reusi cu greu sa platesc suma de 1.130 lei, dar daca va creste nu voi avea posibilitatea de achitare a ratei. Acesta mi-a spus sa nu imi fac probleme ca nu se va intampla acest lucru”, ne scrie un domn din Faget.

La fel, o doamna din Bucuresti ne spune: “am facut un credit ipotecar, aveam rata de 430 euro si m-am trezit dupa un an ca am rata de 630 euro. De la banca mi s-a spus in urma cu un an ca poate creste sau scadea rata cu maxim 10 euro”.

Astfel de situatii s-ar putea sa nu fie doar cateva cazuri izolate. Euforia ce a cuprins economia in ultimii ani a determinat pe multi investitori sa uite de riscuri, iar bancile au cazut si ele in plasa, punand deoparte prudenta.

Dar in timp ce bancile isi recupereaza pierderile majorand dobanzile percepute clientilor buni-platinci, cei care si-au luat credite ipotecare si nu le mai pot achita pot ajunge sa isi piarda locuinta proprie.
Nu doar cursul de schimb este insa vinovat, ci si creditele riscante pe care bancile le-au acordat. Dobanda introductorie a fost utilizata la scara larga pentru a permite clientilor sa imprumute sume cu mult mai mari decat si-ar fi permis in mod normal. Rata lunara in primul an era in mod intentionat redusa sub nivelul normal, urmand ca ulterior clientul sa suporte costul adevarat.


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

SONDAJ CONSO

Parerea ta conteaza!


Samsung Galaxy Tab

Dorim sa stim parerea ta despre serviciile oferite de Conso.

Participa la un scurt sondaj si vei fi automat inscris intr-o tragere la sorti.
Marele premiu: o tableta Samsung Galaxy Tab S5e.

Particip la sondaj Detalii sondaj

ALTE ARTICOLE - Info banci


Cum se deschide un cont bancar exclusiv online
Cum se deschide un cont bancar exclusiv online

Pandemia a obligat furnizorii de servicii financiare sa se plieze pe noile norme sociale iar distantarea fizica se poate practica acum intre functionarii si clienti cu conditia sa existe o conexiune de internet functionala si autentificarea prealabila a solicitantilor.

20 Octombrie 2020 | Info banci

Mai putine impacari intre consumatori si banci. Care sunt cauzele si ce recomanda CSALB
Mai putine impacari intre consumatori si banci. Care sunt cauzele si ce recomanda CSALB

Daca anul trecut, in 85% dintre negocieri, partile acceptau solutia data de conciliatori, procentul a scazut la 80% in acest an, tendinta fiind observata in ultimele luni. Care sunt cauzele si ce recomanda CSALB?

7 Octombrie 2020 | Info banci

Bilant la 5 ani si planuri de viitor pentru CSALB
Bilant la 5 ani si planuri de viitor pentru CSALB

In luna septembrie, s-au Implinit 5 ani de la Infiintarea Centrului de Solutionare Alternativa a Litigiilor In domeniul Bancar (CSALB), prima entitate care solutioneaza pe cale extrajudiciara litigiile dintre consumatori si comerciantii din sistemul financiar-bancar.

30 Septembrie 2020 | Info banci

Cum sa faci bani de pe urma bancii aducand clienti noi
Cum sa faci bani de pe urma bancii aducand clienti noi

UniCredit Bank copiaza modelul folosit de Revolut, ING Bank si Raiffeisen Bank si ofera un stimulent de 50 de lei clientilor care isi conving cunoscutii sa deschida conturi curente in lei, pentru ei sau pentru copiii/parintii lor.

18 Septembrie 2020 | Info banci

Mai multe articole

Inapoi sus