Sistemul ABS: dotare standard sau optionala?

Campaniile impotriva vitezei excesive promoveaza condusul preventiv si atentia sporita la volan. Producatorii de automobile s-au aliniat standardelor in acest domeniu, majoritatea oferind in varianta standard a automobilelor diferite dotari de siguranta printre care cel mai cunoscut este sistemul ABS.
 
Fiind o abreviere a unui termen initial folosit in limba germana, “Antiblockiersystem”, ABS-ul reprezinta de fapt un sistem care impiedica blocarea completa a rotilor in momentul franarilor bruste pentru a pastra aderenta. Initial dezvoltat pentru avioane in anul 1929 de catre inginerul francez Gabriel Voisin, sistemul a fost pentru prima oara folosit pe un autoturism in anul 1960 pe masina de curse Ferguson P99. Desi ulterior a fost incercat pe masina de serie Ford Zodiac, prima varianta s-a dovedit a fi nu foarte folositoare si relativ costisitoare.
 
In forma sa finala, ABS-ul a fost promovat de catre firma Bosch in colaborare cu Mercedes-Benz in prima faza pe camioanele produse de acesta din urma, pentru ca mai apoi sa fie introdus pe modelul Clasa S din anul 1978. Primul producator de automobile care a introdus ABS-ul in varianta standard a masinilor produse a fost Ford, in anul 1985, atunci cand toata gama Scorpio era dotata cu un asemenea sistem.
 
Mecanismul de functionare are ca scop impiedicarea blocarii rotilor in momentul franarii pentru a garanta cat mai multa aderenta. Acest lucru este in principal folositor in momentul in care se franeaza in curba, deoarece ajuta la pastrarea traiectoriei dorite si a stabilitatii, lucru de altfel imposibil in circumstantele blocarii rotilor. De asemenea, in conditii de iarna, acest sistem impiedica alunecarea pe gheata sau pe polei si ajuta la pastrarea controlului asupra directiei autoturismului.  
 
Producatorii de autoturisme au incercat sa vina in intampinarea dorintelor cumparatorilor si sa previna orice fel de accident rutier prin introducerea acestui sistem de siguranta in lista dotarilor standard ale automobilelor produse. Pe piata din Romania, majoritatea autoturismelor sunt dotate cu un astfel de sistem, insa exista si cazuri in care acesta este prezent doar in lista de echipamente optionale.
 
Gamele C2 si C3 ale producatorului francez Citroen nu beneficiaza de aceasta dotare in varianta standard, pretul unui astfel de sistem de siguranta fiind de 250 de euro. De asemenea, modelul Berlingo Multispace al aceluiasi producator beneficiaza de aceasta optiune doar ca dotare optionala la un pret de 419 euro. Al doilea producator francez de automobile, Peugeot, ofera de asemenea ca dotare optionala sistemul ABS pentru modelul 206 contra unei sume de 436 euro.
 
O alta firma care nu include sistemul ABS in dotarea standard este Ford. Gamele Fiesta si Fusion nu dispun de un asemenea sistem, pretul echiparii masinii dorite cu ABS fiind de 252 respectiv 567 euro. Singurul model Volkswagen care nu beneficiaza in standard de acest echipament este Polo. In conditiile in care se doreste echiparea masinii cu ABS, trebuie achitata suma de 357 de euro.
 
In conditiile unei mai bune desfasurari a traficului rutier si a sporirii gradului de siguranta, procentul firmelor producatoare de automobile care ofera astfel de echipamente in dotarea de baza a masinilor produse ar trebui sa ajunga la peste 95%. Chiar daca in momentul de fata aceste sisteme sunt disponibile pentru unele modele doar ca dotare optionala, clientii ar trebui incurajati inspre achizitionarea lor pentru a creste siguranta rutiera.


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

Sondajul Conso s-a incheiat

Multumim tuturor participantilor. Rezultatele tragerii la sorti vor fi afisate in zilele urmatoare.

Mai multe detalii

ALTE ARTICOLE - Credite auto & leasing


Ce-ar fi sa luam credite direct de la BNR?
Ce-ar fi sa luam credite direct de la BNR?

Bancile Centrale din regiune lupta cu pandemia cu arme neconventionale, iar masurile luate ar putea merge de la achizitia de titluri de stat pana la credite acordate direct populatiei, achizitia de obligatiuni corporative sau dobanzi negative.

23 Noiembrie 2020 | Auto

Titlurile de stat au ajuns sa se concureze intre ele
Titlurile de stat au ajuns sa se concureze intre ele

In aceasta luna se pot subscrie titluri de stat atat prin Trezorerie, cat si prin bancile si brokerii care intermediaza listarea la bursa a acestor instrumente.

19 Noiembrie 2020 | Auto

Avizarea daunelor auto in asigurari se muta pe internet
Avizarea daunelor auto in asigurari se muta pe internet

In contextul in care deplasarea clientilor la sediul asiguratorului este mai dificila in actualul context epidemiologic, companiile de asigurari au pus la dispozitia clientilor platforme online prin care isi pot raporta daunele. Iata cateva exemple

4 Noiembrie 2020 | Auto

Se strang nori negri pe cerul economiei romanesti
Se strang nori negri pe cerul economiei romanesti

Cu un deficit bugetar in crestere si cu dobanzi de refinantare a datoriei publice printre cele mai mari din Europa, cu un buget ale carui venituri merg aproape exclusiv pe plata salariilor si pensiilor, viitorul economiei romanesti nu suna deloc bine iar ajustarile dure ne pandesc dupa colt.

10 Septembrie 2020 | Auto

Mai multe articole

GHIDURI


Ghid credite auto

Suma maxima pe care o persoana o poate imprumuta este direct proportionala cu venitul lunar (la nivel individual sau familial). Cum se calculeaza suma maxima alocata pentru achizitia unui autoturism, dilema masina noua sau second hand, riscurile unui credit auto, costurile si perioada de rambursare in ghidul oferit de Conso.

Ghid leasing auto

Mod de functionare: masina in leasing nu este a ta, ci apartine finantatorului. Doar la finalul contractului devii propietar. Diferentele fata de credit tine de dreptul de propietate asupra automobilului. Raspunsul la toate intrebarile despre periaoda de finantare, avans, valoare reziduala, costuri, inmatriculare si renuntare la contract in capitol

Programul Rabla

Modul de functionare a programului consta in acordarea unei reduceri la achizitia unui autovehicul nou, in cazul in care cumparatorul face dovada ca a casat masina veche. Pentru a primi prima de casare, masina trebuie sa indeplineasca anumite conditii atat tehnice cat si de vechime. Ghidul Programul Rabla arata pas cu pas modul de functionare si ca

Inapoi sus