Comisia Europeana a decis sa adopte o noua directiva care sa ofere mai multe drepturi cumparatorilor online, pentru a impulsiona comertul pe internet dincolo de granite. La noi, adoptarea acestor standarde va fi o adevarata provocare pentru magazinele online.
Comisia Europeana doreste sa creasca increderea consumatorilor in comertul online international, motiv pentru care propune un set de reguli care sa fie respectate in toate statele membre ale UE.
Acest lucru este necesar deoarece cei care evita sa efectueze cumparaturi de pe site-urile online internationale, invoca deseori temeri legate de frauda si lipsa unei protectii in acest sens.
Unele produse sunt mai ieftine in alte tari
Nu numai clientii sunt reticenti in ceea ce priveste comertul online in afara granitelor tarii. Unii comercianti evita la randul lor sa vanda produse in alte state membre. Potrivit unui studiu al Uniunii Europene, aproximativ 80% dintre comercianti nu ofera servicii pentru cumparatorii din alte state.
O cauza o reprezinta expunerea la riscurile legislatiei din statele respective, ceea ce aduce uneori costuri suplimentare. Implicit, aceste costuri se reflecta in preturile oferite.
In acest sens, Comisia Europeana a observat ca un magazin de electronice a comercializat simultan acelasi tip de camera digitala la un pret de 198 euro in Marea Britanie, 254 euro in Irlanda, 276 euro in Belgia si 306 euro in Finlanda.
Ce drepturi vor avea cumparatorii?
Directiva propusa va acoperi toate aspectele care pot aparea in timpul unei tranzactii de cumparare de pe internet.
Printre acestea se numara informatiile referitoare la produs, conditiile si termenii contractului, livrarea, returnarea, rambursarea, reparatiile, garantiile oferite sau cererile anulate.
“Avem nevoie de protectie pan europeana egala in drepturi, pentru ca si consumatorii sa aiba siguranta ca pot cumpara oriunde fara sa-si faca probleme in acest sens”, a declarat comisarul pentru Protectia Consumatorilor, Meglena Kuneva.
Directiva contine urmatoarele reguli:
- comerciantii vor fi obligati sa livreze bunurile in maxim 30 de zile de la primirea cererii;
- consumatorii vor beneficia de un termen de 14 zile pentru a avea sansa de a anula solicitarea in caz de razgandire ;
- se interzice includerea in contract a unor clauze abuzive ;
- se vor stabili noi reguli comune pentru licitatiile online, in vederea cresterii protectiei la presiunile foarte mari facute asupra preturilor;
- se vor asigura modalitati standard pentru restituirea produselor care prezinta defectiuni.
Pentru a intra in vigoare, directiva trebuie sa fie aprobata de toate cele 27 de tari din Uniunea Europeana si trebuie sa treaca de Parlamentul European.
Returnarea produselor, problema in Romania
“In Romania nu vad sa fie adoptate foarte curand aceste noi reguli, deoarece comerciantii nu le vor accepta foarte usor. De exemplu, returnarea produselor nu e o practica foarte acceptata nici in magazinele reale, cu atat mai mult in magazinele virtuale”, este de parere directorul general al RomCard, Marin Mitroi.
El adauga ca increderea consumatorilor romani in magazinele virtuale nu va fi influentata foarte mult, cu toate ca volumul tranzactiilor a ajuns la 40 de milioane in primele 9 luni ale anului, dublandu-se aproape in fiecare an. De asemenea, numarul de tranzactii inregistreaza o dublare de la an la an.
In viziunea lui Mitroi, romanii nu au incredere foarte mare in magazinele online locale, acestia preferand in unele cazuri sa cumpere din alte tari, ceea ce este un lucru bun, deoarece acolo noile standard ar fi aplicate in cel mai scurt timp.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News