Folosim cookies pentru a face website-ul mai usor de utilizat, in conformitate cu Noul Regulament al Uniunii Europene cu privire la Protectia Datelor Personale (GDPR). Citeste Politica de Confidentialitate.

Companiile de telefonie mobila au primit interzis la Biroul de Credit


Autoritatea pentru protectia datelor personale a refuzat solicitarile companiilor de telefonie mobila de a face parte din schema Biroului de credit. In consecinta, restantele aferente facturilor la serviciile de telefonie nu vor fi luate in considerare de banci in decizia de a acorda sau nu imprumuturi.

Refuzul a venit in urma cererilor oficiale inaintate de Vodafone in august si noiembrie, prin care se solicita participarea companiei, alaturi de banci, la schema Biroului de credit.

Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) a considerat ca includerea si a altor jucatori  ar fi determinat raportarea excesiva a datelor personale legate de situatia financiara si comportamentul la plata a persoanelor fizice.


Daca acest lucru ar fi fost permis, restantele inregistrare la facturile de telefonie mobila ale clientilor ar fi putut fi vazute si de banci. In consecinta, cazul analizei unei solicitari de credit,  banca ar fi putut verifica si istoricul de plata a facturilor, iar clientul ar fi putut sa se loveasca de refuzul de a primi finantare, deoarece nu si-a platit la timp factura catre Vodafone.

Si in sens invers, Vodafone ar fi avut acces la istoricul de plata a ratelor la creditele contractate de un client, putand sa ii refuze solicitarea de a contracta un nou serviciu de voce sau date.


Confidentialitatea dintre banca si client ar fi incalcata



“Dorim sa atentionam cu privire la riscurile implicate de participarea societatilor de telefonie mobila la Biroul de credit, deoarece astfel s-ar ajunge ca aceste companii de telefonie sa aiba acces la informatii detinute de bancile care isi raporteaza clientii la acelasi Birou de credite, ceea ce implica o incalcare a confidentialitatii relatiei dintre banca si clientul acesteia, in conditiile in care informatiile bancare sunt supuse secretului bancar”, si-au motivat decizia reprezentantii ANSPDCP.

In plus, Biroul de credit este o institutie privata ai carei actionari fondatori sunt bancile, iar obiectul principal de activitate are rolul de a proteja exclusiv interesele sectorului de activitate financiar-bancara.

 “In acelasi scop, subliniem ca societatile de telefonie dispun de sistemul Preventel, comun, distinct si specific domeniului telefoniei, prin care pot verifica clientii cu datorii rezultate din achitarea cu intarziere/neachitarea facturilor emise”, au tinut sa mentioneze reprezentantii Autoritatii.

Companiile de telefonie mobila au invocat criza economica



In urma acestei solicitari, ANSPDCP a chemat la discutii, alaturi de Vodafone, si alte companii de telefonie fixa si mobila existente pe piata din Romania.

“Reprezentanţii Orange, Romtelecom si Cosmote au sustinut propunerea Vodafone in cadrul intalnirii cu reprezentantii institutiei noastre”, au declarat pentru Conso.ro, oficialii Autoritatii. 

Printre motivele pe care operatorii de telefonie le-au invocat pentru a fi acceptati in schema Biroului de credit se numara inclusiv criza economica si implicit, cresterea numarului de persoane care inregistreaza debite.
In plus, conform acestora, sistemul Preventel are o utilitate limitata in ceea ce priveste verificarea bonitatii clientilor, iar alte state membre ale Uniunii Europene, precum Marea Britanie sau Germania, au sisteme de tip birou de credit, la care au acces si societatile de telefonie mobila.

Autoritatea nu vrea nici furnizorii de utilitati la Biroul de credit



“In cazul admiterii societatilor de telefonie si a celor de utilitati la sistemul Biroului de credit s-ar ajunge la raportarea excesiva a datelor personale legate de situatia financiara si comportamentul la plata al persoanelor fizice, de natura a aduce atingere chiar asigurarii dreptului la nivel de trai decent in Romania”, au precizat oficialii Autoritatii.

In prezent, activitatea Biroului de credit este reglementata prin decizia 105/2007 a autoritatii Nationale de supraveghere a datelor cu caracter Personal. Conform acestei legislatii:

-    pot participa la sistemele de tipul birourilor de credite numai institutiile financiare si de credit, societatile de leasing si cele de asigurari pentru produse de tip credit

-    perioada de stocare a datelor referitoare la intarzierile la plata (date negative) este de 4 ani de la data achitarii ultimei rate restante sau de la data ultimei actualizari transmise, in cazul neachitarii restantelor pana la data respectiva

-    este obligatorie instiintarea prealabila a prealabila a persoanei fizice, in scris, telefonic, prin sms sau e-mail, cu cel putin 15 zile inainte de data transmiterii datelor catre Biroul de credit.


Distribuie articolul




Alte articole

Credit cu dobanda zero prin Programul Investeste in tine

Credit cu dobanda zero prin Programul Investeste in tine

Programul guvernamental “Investeste in Tine” a demarat prin intermediul CEC Bank, insa si alte banci sunt asteptate sa se inscrie in acest program. Imprumuturile acordate prin acest program sunt garantate de stat, iar clientii nu platesc dobanda. Care sunt conditiile pentru a putea lua un astfel de imprumut?

Citeste mai mult

Cum se descurca romanii cu plata datoriilor lunare?

Cheltuielile lunare ale romanilor devin tot mai presante. Acestia spun ca au nevoie de venituri din ce in ce mai mari pentru a-si achita la timp facturile, ratele la banca si celelalte cheltuieli obligatorii. Aproape o treime spun ca nu isi pot plati la timp datoriile din cauza situatiei financiare nesatisfacatoare.

Citeste mai mult
Ce conditii trebuie sa indeplinesti pentru un credit cu dobanda zero?

Ce conditii trebuie sa indeplinesti pentru un credit cu dobanda zero?

Programul Investeste in tine prinde contur. Plafonul de garantii acordat pentru acest an este de 600 de milioane de lei, plus 5 milioane pentru dobanzi si comisioane. Costul total al creditului este suportat de stat, iar beneficiarul trebuie sa indeplineasca doar cateva conditii minimale.

Citeste mai mult

Creditarea populatiei ia avant

Creditarea bancara pentru persoane fizice traverseaza o perioada propice, inca. Imprumuturile in lei nou acordate continua sa creasca, in special pentru consum, iar restantele se afla la minimul ultimilor 9 ani. Ce ingrijoreaza totusi autoritatile?

Citeste mai mult