Companiile de telefonie mobila au primit interzis la Biroul de Credit

Autoritatea pentru protectia datelor personale a refuzat solicitarile companiilor de telefonie mobila de a face parte din schema Biroului de Credit. In consecinta, restantele aferente facturilor la serviciile de telefonie nu vor fi luate in considerare de banci in decizia de a acorda sau nu imprumuturi.

Refuzul a venit in urma cererilor oficiale inaintate de Vodafone in august si noiembrie, prin care se solicita participarea companiei, alaturi de banci, la schema Biroului de Credit.

Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) a considerat ca includerea si a altor jucatori  ar fi determinat raportarea excesiva a datelor personale legate de situatia financiara si comportamentul la plata a persoanelor fizice.


Daca acest lucru ar fi fost permis, restantele inregistrare la facturile de telefonie mobila ale clientilor ar fi putut fi vazute si de banci. In consecinta, cazul analizei unei solicitari de credit,  banca ar fi putut verifica si istoricul de plata a facturilor, iar clientul ar fi putut sa se loveasca de refuzul de a primi finantare, deoarece nu si-a platit la timp factura catre Vodafone.

Si in sens invers, Vodafone ar fi avut acces la istoricul de plata a ratelor la creditele contractate de un client, putand sa ii refuze solicitarea de a contracta un nou serviciu de voce sau date.


Confidentialitatea dintre banca si client ar fi incalcata



“Dorim sa atentionam cu privire la riscurile implicate de participarea societatilor de telefonie mobila la Biroul de Credit, deoarece astfel s-ar ajunge ca aceste companii de telefonie sa aiba acces la informatii detinute de bancile care isi raporteaza clientii la acelasi Birou de Credite, ceea ce implica o incalcare a confidentialitatii relatiei dintre banca si clientul acesteia, in conditiile in care informatiile bancare sunt supuse secretului bancar”, si-au motivat decizia reprezentantii ANSPDCP.

In plus, Biroul de Credit este o institutie privata ai carei actionari fondatori sunt bancile, iar obiectul principal de activitate are rolul de a proteja exclusiv interesele sectorului de activitate financiar-bancara.

 “In acelasi scop, subliniem ca societatile de telefonie dispun de sistemul Preventel, comun, distinct si specific domeniului telefoniei, prin care pot verifica clientii cu datorii rezultate din achitarea cu intarziere/neachitarea facturilor emise”, au tinut sa mentioneze reprezentantii Autoritatii.

Companiile de telefonie mobila au invocat criza economica



In urma acestei solicitari, ANSPDCP a chemat la discutii, alaturi de Vodafone, si alte companii de telefonie fixa si mobila existente pe piata din Romania.

“Reprezentanţii Orange, Romtelecom si Cosmote au sustinut propunerea Vodafone in cadrul intalnirii cu reprezentantii institutiei noastre”, au declarat pentru Conso.ro, oficialii Autoritatii. 

Printre motivele pe care operatorii de telefonie le-au invocat pentru a fi acceptati in schema Biroului de Credit se numara inclusiv criza economica si implicit, cresterea numarului de persoane care inregistreaza debite.
In plus, conform acestora, sistemul Preventel are o utilitate limitata in ceea ce priveste verificarea bonitatii clientilor, iar alte state membre ale Uniunii Europene, precum Marea Britanie sau Germania, au sisteme de tip birou de credit, la care au acces si societatile de telefonie mobila.

Autoritatea nu vrea nici furnizorii de utilitati la Biroul de Credit



“In cazul admiterii societatilor de telefonie si a celor de utilitati la sistemul Biroului de Credit s-ar ajunge la raportarea excesiva a datelor personale legate de situatia financiara si comportamentul la plata al persoanelor fizice, de natura a aduce atingere chiar asigurarii dreptului la nivel de trai decent in Romania”, au precizat oficialii Autoritatii.

In prezent, activitatea Biroului de Credit este reglementata prin decizia 105/2007 a autoritatii Nationale de supraveghere a datelor cu caracter Personal. Conform acestei legislatii:

-    pot participa la sistemele de tipul birourilor de credite numai institutiile financiare si de credit, societatile de leasing si cele de asigurari pentru produse de tip credit

-    perioada de stocare a datelor referitoare la intarzierile la plata (date negative) este de 4 ani de la data achitarii ultimei rate restante sau de la data ultimei actualizari transmise, in cazul neachitarii restantelor pana la data respectiva

-    este obligatorie instiintarea prealabila a prealabila a persoanei fizice, in scris, telefonic, prin sms sau e-mail, cu cel putin 15 zile inainte de data transmiterii datelor catre Biroul de Credit.


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

ALTE ARTICOLE - Credite nevoi personale


Creditele de consum intra in primavara cu discounturi
Creditele de consum intra in primavara cu discounturi

Mai multe banci isi asteapta in aceasta perioada clientii cu dobanzi mai mici la creditele de nevoi personale si avantaje colaterale.

3 Martie 2021 | Credite de consum

Creditele online devin tot mai populare
Creditele online devin tot mai populare

Cu documentele de identitate la indemana, un dispozitiv cu camera pentru identificare si documentatia semnata electronic pe e-mail sau in cont, sunteti pregatiti pentru acordarea unui imprumut online. Conso va ofera cateva exemple concrete de aplicatii online pentru un credit.

3 Februarie 2021 | Credite de consum

Cu cat cresc ratele bancare dupa suspendarea platii?
Cu cat cresc ratele bancare dupa suspendarea platii?

Autoritatile au extins si in 2021 masura suspendarii ratelor la credite, dar cei care au solicitat-o deja anul trecut vor putea sa prelungeasca conditionat acest moratoriu.

6 Ianuarie 2021 | Credite de consum

CSALB: IFN-urile sunt reticente sa se impace cu consumatorii
CSALB: IFN-urile sunt reticente sa se impace cu consumatorii

Concilierile dintre IFN-uri si clientii acestora au rezultate slabe, chiar si dupa cinci ani de la infiintarea Centrului de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar. Desi cererile adresate IFN-urilor sunt cu aproape 60% mai multe decat anul trecut, acestea au acceptat spre negociere doar 22 de solicitari ale consumatorilor.

16 Noiembrie 2020 | Credite de consum

Mai multe articole

GHIDURI


Ghid credite de consum

Finantatorii acorda mai multe tipuri de credit de consum, cele mai des intalnite fiind creditele pentru nevoi personale (cu si fara ipoteca). Perioada maxima pe care se acorda creditele de nevoi personale a fost reglementata de catre BNR la 5 ani. Informatii despre suma imprumutata, costul creditului, alegerea tipului de credit si garantia imprumut

Biroul de Credit

Biroul de Credit s-a infiintat in anul 2003, avand 25 de banci ca principali actionari. Baza sa de date cuprinde, atat date furnizate de bancile actionare cat si de la banci si alte institutii care au calitatea de participanti. In acest fel, se verifica atat comportamentul de plata din trecut, cat si gradul de indatorare al clientului. Totul despre

Centrala Riscurilor de Credit (CRC)

Centrul Riscurilor de credit - CRC este un centru de colectare de date care functioneaza in cadrul Bancii Nationale. Aceasta functioneaza ca un birou de credit, unde sunt raportate informatii de risc bancar si informatii despre fraudele cu carduri. La CRC, raporteaza informatii si au acces la baza de date toate institutiile de credit din Romania. T

Noua legislatie a creditului

De fiecare data cand solicita informatii despre un credit, fie ca este vorba despre un credit cu ipoteca sau de un credit negarantat, clientii trebuie sa primeasca de la functionarul bancar o fisa standard cu detaliile principale ale produsului. Ce drepturi am cand ma informez? Ce drepturi am la analiza dosarului? In ce conditii pot renunta la cred

Cum sa te imprumuti prudent in 3 pasi?

Inainte de a merge la banca sa intrebi ce suma maxima poti imprumuta, este vine sa iti faci de acasa temele. Nimeni nu stie mai bine decat tine situatia financiara si cat de mult iti poti permite sa platesti. Te ajutam sa iti faci calculele: cat de mult cheltuiesti, care este venitul disponibil si cat poti rambursa in Ghidul Cum sa te imprumuti pru

Inapoi sus