top banner

Companiile de telefonie mobila au primit interzis la Biroul de Credit

08 Ianuarie 2010 | Autor: Alexandra Popa

Autoritatea pentru protectia datelor personale a refuzat solicitarile companiilor de telefonie mobila de a face parte din schema Biroului de Credit. In consecinta, restantele aferente facturilor la serviciile de telefonie nu vor fi luate in considerare de banci in decizia de a acorda sau nu imprumuturi.
Refuzul a venit in urma cererilor oficiale inaintate de Vodafone in august si noiembrie, prin care se solicita participarea companiei, alaturi de banci, la schema Biroului de Credit.
Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) a considerat ca includerea si a altor jucatori  ar fi determinat raportarea excesiva a datelor personale legate de situatia financiara si comportamentul la plata a persoanelor fizice.
Daca acest lucru ar fi fost permis, restantele inregistrare la facturile de telefonie mobila ale clientilor ar fi putut fi vazute si de banci. In consecinta, cazul analizei unei solicitari de credit,  banca ar fi putut verifica si istoricul de plata a facturilor, iar clientul ar fi putut sa se loveasca de refuzul de a primi finantare, deoarece nu si-a platit la timp factura catre Vodafone.
Si in sens invers, Vodafone ar fi avut acces la istoricul de plata a ratelor la creditele contractate de un client, putand sa ii refuze solicitarea de a contracta un nou serviciu de voce sau date.

Confidentialitatea dintre banca si client ar fi incalcata
“Dorim sa atentionam cu privire la riscurile implicate de participarea societatilor de telefonie mobila la Biroul de Credit, deoarece astfel s-ar ajunge ca aceste companii de telefonie sa aiba acces la informatii detinute de bancile care isi raporteaza clientii la acelasi Birou de Credite, ceea ce implica o incalcare a confidentialitatii relatiei dintre banca si clientul acesteia, in conditiile in care informatiile bancare sunt supuse secretului bancar”, si-au motivat decizia reprezentantii ANSPDCP.
In plus, Biroul de Credit este o institutie privata ai carei actionari fondatori sunt bancile, iar obiectul principal de activitate are rolul de a proteja exclusiv interesele sectorului de activitate financiar-bancara.
 “In acelasi scop, subliniem ca societatile de telefonie dispun de sistemul Preventel, comun, distinct si specific domeniului telefoniei, prin care pot verifica clientii cu datorii rezultate din achitarea cu intarziere/neachitarea facturilor emise”, au tinut sa mentioneze reprezentantii Autoritatii.

Companiile de telefonie mobila au invocat criza economica

In urma acestei solicitari, ANSPDCP a chemat la discutii, alaturi de Vodafone, si alte companii de telefonie fixa si mobila existente pe piata din Romania.
“Reprezentanţii Orange, Romtelecom si Cosmote au sustinut propunerea Vodafone in cadrul intalnirii cu reprezentantii institutiei noastre”, au declarat pentru Conso.ro, oficialii Autoritatii. 
Printre motivele pe care operatorii de telefonie le-au invocat pentru a fi acceptati in schema Biroului de Credit se numara inclusiv criza economica si implicit, cresterea numarului de persoane care inregistreaza debite.
In plus, conform acestora, sistemul Preventel are o utilitate limitata in ceea ce priveste verificarea bonitatii clientilor, iar alte state membre ale Uniunii Europene, precum Marea Britanie sau Germania, au sisteme de tip birou de credit, la care au acces si societatile de telefonie mobila.

Autoritatea nu vrea nici furnizorii de utilitati la Biroul de Credit

“In cazul admiterii societatilor de telefonie si a celor de utilitati la sistemul Biroului de Credit s-ar ajunge la raportarea excesiva a datelor personale legate de situatia financiara si comportamentul la plata al persoanelor fizice, de natura a aduce atingere chiar asigurarii dreptului la nivel de trai decent in Romania”, au precizat oficialii Autoritatii.
In prezent, activitatea Biroului de Credit este reglementata prin decizia 105/2007 a autoritatii Nationale de supraveghere a datelor cu caracter Personal. Conform acestei legislatii:
-    pot participa la sistemele de tipul birourilor de credite numai institutiile financiare si de credit, societatile de leasing si cele de asigurari pentru produse de tip credit
-    perioada de stocare a datelor referitoare la intarzierile la plata (date negative) este de 4 ani de la data achitarii ultimei rate restante sau de la data ultimei actualizari transmise, in cazul neachitarii restantelor pana la data respectiva
-    este obligatorie instiintarea prealabila a prealabila a persoanei fizice, in scris, telefonic, prin sms sau e-mail, cu cel putin 15 zile inainte de data transmiterii datelor catre Biroul de Credit.
Comparații

Credite nevoi personale

Credite nevoi personale
  • Compari ofertele și economisești bani
  • Aplici online la credit
  • Verifici situația de la Biroul de Credit
Compară
Educație financiară

Banchereza, pe înțelesul tuturor

  • Te ajutăm să înțelegi mai ușor contractele bancare
  • Vorbim în termeni simpli, pe înțelesul tău
  • Sfaturi financiare pentru consumatori
Citește

Un proiect susținut de

BCR

Credite nevoi personale

Alte Articole

Valeriu Stoica: „Judecătorii ar trebui să recomande concilierea, înainte de procesul dintre un consumator și o bancă”

Valeriu Stoica: „Judecătorii ar trebui să recomande concilierea, înainte de procesul dintre un consumator și o bancă”

Valeriu Stoica - conciliator onorific CSALB, avocat și profesor universitar, în dialog cu Irina Chițu - analist financiar.

28 Iun 2022 | Credite nevoi personale
Roxana Maria Hidan, OTP Bank: Banca este un partener pe care dacă știi să îl folosești, îți este de ajutor fix când ai mai mare nevoie!

Roxana Maria Hidan, OTP Bank: Banca este un partener pe care dacă știi să îl folosești, îți este de ajutor fix când ai mai mare nevoie!

Roxana Maria Hidan - director general adjunct OTP Bank, în dialog cu Ionuț Ștefan - conciliator CSALB, consultant fiscal și Cătălin Bălan – comunicator CSALB.

06 Iun 2022 | Credite nevoi personale
Virginia Oțel, Garanti BBVA: “O soluție negociată prelungește ciclul de viață al relației dintre consumator și bancă”

Virginia Oțel, Garanti BBVA: “O soluție negociată prelungește ciclul de viață al relației dintre consumator și bancă”

Virginia Oțel - director în cadrul Garanti BBVA, în dialog cu Dragoș Gheorghe - conciliator CSALB și avocat și Irina Chițu - analist financiar.

31 Mai 2022 | Credite nevoi personale
Omer Tetik, CEO Banca Transilvania: „Dacă dobânzile vor crește în continuare, vom veni proactiv cu soluții ca să depășim împreună perioada asta”

Omer Tetik, CEO Banca Transilvania: „Dacă dobânzile vor crește în continuare, vom veni proactiv cu soluții ca să depășim împreună perioada asta”

Omer Tetik – CEO al Băncii Transilvania, cea mai mare bancă din România, în dialog cu Nela Petrișor – conciliator CSALB, avocat și fost judecător al ÎCCJ și Cătălin Bălan - comunicator CSALB.

02 Mai 2022 | Credite nevoi personale

TE AJUTĂM SĂ-ȚI FACI CALCULELE

Calculatoare

Credit maxim

Calculează suma maximă pe care o poți împrumuta în funcție de venitul tău

Rate credit

Calculează rata lunară, DAE și graficul complet de rambursare la creditul tău

Refinanțare credit

Calculează suma pe care o poți economisi dacă îți refinanțezi creditul