Competitie mediocra intre bancile romanesti

Romania are unul dintre cele mai slabe medii concurentiale din Europa, conform raportului mondial privind sectorul bancar realizat de Capgemini. La noi, exista o diferenta de pana la 60% intre costul serviciilor bancare de la o institutie la alta, in timp ce in zona euro, diferentele de preturi se situeaza in medie la 37%.
 
  Pentru prima oara, studiul World Retail Banking Report a inclus si Romania in anul 2007. Acesta analizeaza costurile serviciilor bancare de baza la nivel mondial. Operatiunile sunt impartite in patru mari grupe: administrarea conturilor, utilizarea numerarului, plati si operatiuni diverse. Nu sunt luate in calcul produsele de economisire si de creditare.
 
Conform raportului, bancile romanesti au adoptat preponderent o strategie de tarife axata pe tranzactii, cu costuri fixe pentru fiecare operatiune. Utilizarea numerarului, platile si administrarea conturilor reprezinta principalele surse de venituri pentru banci in zona serviciilor, fiecare cu o contributie de aproximativ 30%. O structura similara cu cea de la noi se mai intalneste in Cehia si Polonia.
 
 Ceea ce difera semnificativ fata de zona euro, este ca acolo clientii sunt taxati cel mai mult pentru platile efectuate si mai putin pentru administrarea conturilor. De exemplu, in Austria, Belgia, Irlanda sau Portugalia, aceste tipuri de venituri acopera peste 50% din veniturile bancilor, iar in Franta si Spania – ponderea ajunge la 70-80%. In schimb, utilizarea numerarului – care la noi este taxata extrem de sever – in Occident, este gratuita pentru cele mai multe operatiuni.
 
Atunci cand comparam discrepanta dintre preturilor serviciilor oferite de diferite banci din fiecare tara – Romania se afla pe ultimul loc dintre toate tarile europene incluse in studiu.
Pentru aceleasi operatiuni, costul practicat de jucatorii autohtoni fluctueaza cu pana la 61%. Astfel, daca un client nu face o analiza amanuntita a ofertelor disponibile pe piata, poate plati cu peste 50% pentru aceleasi operatiuni. Bancile romanesti incluse in raportul Capgemini au fost HVB, Bancpost, CEC, Alpha Bank, Banca Transilvania, ING Bank, Raiffeisen Bank, BRD si BCR. Astfel, esantionul este cat se poate de reprezentativ, acoperind principalele banci care lucreaza cu populatia.
 
In schimb, in tarile din zona euro, diferenta dintre cea mai scumpa si cea mai ieftina oferta se situeaza in medie la 37%. Cea mai mica diferenta se intalneste in Austria, unde un client poate economisi doar 6% daca alege cea
mai ieftina banca. De asemenea, un mediu concurential puternic se mai intalneste in Portugalia (12%), Germania (14%), Italia (14%), Olanda (16%) si Belgia (17%). De asemenea, Cehia si Polonia se pot lauda cu o discrepanta de numai 20% intre costurile serviciilor bancare. La nivel mondial, cea mai competitiva piata este cea a Marii Britanii, unde diferenta de mai sus este de doar 5%.
 
Un consumator activ de servicii bancare plateste in medie 74 euro pe an in zona euro, in timp ce in tarile din zona non-euro (care include si Romania) – costul este de 84 euro. Raportul Capgemini nu precizeaza care este nivelul costurilor pe utilizator in Romania. In regiunea noastra, costurile variaza intre 35 de euro si 147 euro. Judecand dupa discrepanta dintre tarifele practicate de bancile locale ceea ce semnaleaza lipsa de competitie, putem estima ca Romania se afla undeva aproape de limita superioara a intervalului.
 


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

Sondajul Conso s-a incheiat

Multumim tuturor participantilor. Rezultatele tragerii la sorti vor fi afisate in zilele urmatoare.

Mai multe detalii

ALTE ARTICOLE - Info banci


Plati mai simple si mai rapide prin Google Pay
Plati mai simple si mai rapide prin Google Pay

Atat Visa cat si Mastercard au comunicat introducerea serviciului in Romania, prin intermediul catorva banci si fintech-uri. Inrolarea in serviciu se face prin intermediul aplicatiilor mobile ale partenerilor.

18 Noiembrie 2020 | Info banci

Black Friday, varianta bancara
Black Friday, varianta bancara

Sarbatoare de marketing si lichidare de stocuri, Black Friday are corespondent si in acest in ofertele bancilor care isi tenteaza clientii preponderent cu credite mai ieftine si carduri de cumparaturi mai generoase.

9 Noiembrie 2020 | Info banci

Cum se deschide un cont bancar exclusiv online
Cum se deschide un cont bancar exclusiv online

Pandemia a obligat furnizorii de servicii financiare sa se plieze pe noile norme sociale iar distantarea fizica se poate practica acum intre functionarii si clienti cu conditia sa existe o conexiune de internet functionala si autentificarea prealabila a solicitantilor.

20 Octombrie 2020 | Info banci

Mai putine impacari intre consumatori si banci. Care sunt cauzele si ce recomanda CSALB
Mai putine impacari intre consumatori si banci. Care sunt cauzele si ce recomanda CSALB

Daca anul trecut, in 85% dintre negocieri, partile acceptau solutia data de conciliatori, procentul a scazut la 80% in acest an, tendinta fiind observata in ultimele luni. Care sunt cauzele si ce recomanda CSALB?

7 Octombrie 2020 | Info banci

Mai multe articole

Inapoi sus