Tarifele RCA au crescut cu pana la 256% in sase luni

Consiliul Concurentei a constatat, in raportul dat publicitatii recent, mai multe disfunctionalitati ale pietei asigurarilor obligatorii auto. Dincolo de cresterile  tarifelor, pentru transportatori, cu peste 250% din iunie 2015 pana in ianuarie 2016, institutia a constatat ca asiguratii nici nu stiu foarte bine ce drepturi au.

Astfel, acuzatiile transportatorilor privind cresterea preturilor la asigurarile obligatorii au fost confirmate, Consiliul Concurentei mentionand ca in cazul autovehiculelor de transport calatori la o societate s-a constatat un avans de 256% al preturilor din iunie 2015 pana in ianuarie 2016. Informatiile sunt cuprinse in Raportul investigatiei privind sectorul asigurarilor auto din Romania realizat de institutia responsabila cu Concurenta.

Pentru transportul rutier de marfuri, datele Consiliului Concurentei arata ca tarifele au urcat, in ianuarie 2016 fata de iunie 2015, cu mai mult de 50% in cazul a sapte companii, din cele noua autorizate se vanda RCA, la doua dintre ele majorarile fiind de de 131%, respectiv 183%.     

Datele Consiliului Concurentei vin in contextul in care transportatorii acuza ASF si companiile de asigurari ca nu au respectat protocolul semnat la finalul anului trecut, potrivit caruia cresterea tarifelor RCA ar fi trebuit plafonata la 50% fata de nivelul din iunie 2015. In timp ce transportatorii spun ca preturile au crescut cu 100-200%, ASF si asiguratorii sustin ca majorarile nu au depasit 50%.

Asiguratii nu stiu ca pot obtine un bonus pentru masina noua daca au un istoric bun

Pentru persoanele fizice, in 2015 tarifele au crescut mai putin, sub 50%, insa diferentiat in functie de varsta. In acest caz, insa, Consiliul Cocnurentei a remarcat ca foarte putini asigurati RCA par sa cunoasca prevederile sistemului bonus-malus (B/M). Acest aspect a fost confirmat de numarul foarte scazut de cereri de transfer a clasei B/M pentru un autovehicul nou dobandit, mai mic de 1% din totalul inmatricularilor noi si al reinmatricularilor.


”La nivelul anului 2014 au fost inregistrate mai putin de 5.000 de cereri de transfer a clasei B/M, in conditiile in care datele DRPCIV arata ca pe parcursul anului au avut loc aproximativ 400.000 de inmatriculari noi de vehicule rutiere, reiese din raport.

In cazul autovehiculelor detinute de persoane juridice, transferul clasei B/M este mai putin relevant si mai dificil de gestionat. In plus, istoricul de dauna al soferilor acestor autovehicule poate fi sters prin schimbarea locului de munca, deoarece acestia vor conduce alte autovehicule.

Sistemul bonus-malus ar trebui aplicat doar persoanelor fizice

Din cauza acestor inadvertente, Consiliul Concurentei sugereaza cateva posibile solutii respectiv aplicarea sistemului B/M doar in raport cu istoricul de daune al proprietarului, implementarea unui sistem B/M care sa ia in considerare istoricul de daune al soferului autovehiculului (nu al proprietarului), respectiv mentinerea sistemului B/M doar pentru proprietarii persoane fizice.

Sistemul bonus-malus (B/M) reprezinta sistemul de gratificatii prin care, la incheierea unei polite RCA, asiguratul primeste un bonus sau o penalizare in functie de istoricul sau. Concret, in caz de bonus, asiguratul care nu a produs nici un accident in anul precedent va beneficia de o reducere a primei de asigurare de 10%, care poate ajunge la 50% daca asiguratul nu inregistreaza daune intr-o perioada de sapte ani. Pe de alta parte, in cazul de malus, daca asiguratul a produs un singur accident in anul precedent, tariful RCA va creste cu 45% si poate ajunge pana la 200% in cazul a mai mult de trei accidente pentru care au fost platite daune.


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

ALTE ARTICOLE - Asigurari


Pandemia n-a pus bete in roate vanzarii de polite RCA
Pandemia n-a pus bete in roate vanzarii de polite RCA

In primele 9 luni ale anului, piata RCA a fost caracterizata de o crestere cu 4% a valorii primelor brute subscrise, in vreme ce prima medie anualizata a scazut cu aproximativ 1% fata de trimestrul al treilea din 2019.

23 Decembrie 2020 | Asigurari

SAL-Fin, o alternativa reala pentru soferii nemultumiti de despagubirile RCA
SAL-Fin, o alternativa reala pentru soferii nemultumiti de despagubirile RCA

Entitatea de Solutionare Alternativa a Litigiilor in Domeniul Financiar Non-bancar (SAL-Fin), organism creat în interiorul ASF, poate aduce pe aceeasi lungime de unda pretentiile pagubitiilor RCA cu oferta asiguratorilor.

17 Decembrie 2020 | Asigurari

Asigurarea de raspundere civila nu e doar pentru masini
Asigurarea de raspundere civila nu e doar pentru masini

Companiile de asigurari ofera asigurari de raspundere civila pentru persoane fizice in cazul unor daune produse tertilor, fie ca acestia sunt chiriasi, proprietari, pietoni loviti de biciclisti etc, in ideea ca un simplu “pardon, scuzati” poate fi de multe ori insuficient.

7 Decembrie 2020 | Asigurari

Uniqa Asigurari: Informatii cheie despre asigurarea RCA
Uniqa Asigurari: Informatii cheie despre asigurarea RCA

Uniqa este una dintre societatile autorizate sa vanda asigurari RCA. Conso iti prezinta cele mai importante aspecte pe care sa le ai in vedere la cumpararea unei polite.

29 Noiembrie 2020 | Asigurari

Mai multe articole

GHIDURI


Asigurari RCA

Polita de asigurare pentru raspundere civila auto (RCA) este obligatorie pentru posesorii de autoturisme. Prin intermediul ei, se acorda despagubiri pentru prejudiciile produse prin accidente, din culpa soferului care a condus autovehiculul. Totul despre RCA, limite de despagubire, valoarea despagubirilor, ce faci in caz de accident, bonus-malus si

Asigurari de viata

O asigurare de viata este o modalitate de a ne proteja financiar, pe noi sau familia noastra, in cazul producerii unor riscuri specifice, in schimbul platii unei prime de asigurare. Care sunt riscurile acoperite, cine are nevoie de o asigurare de viata, avantaje si exceptii in Ghidul complet Asigurari de viata.

Inapoi sus