Folosim cookies pentru a face website-ul mai usor de utilizat, in conformitate cu Noul Regulament al Uniunii Europene cu privire la Protectia Datelor Personale (GDPR). Citeste Politica de Confidentialitate.

SAL-FIN incepe sa functioneze din 19 iulie


Clientii nemultumiti de relatia cu asiguratorul, cu societatea de administrare a pensiei private sau cu cea de investitii pe piata de capital vor putea solicita conciliere pe aceste probleme unei entitati special infiintate in acest scop. Aceasta incepe sa functioneze din data de 19 iulie, iar concilierea este gratuita pentru consumatori.


Este vorba de Entitatea de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul financiar non-bancar (SAL-FIN), constituita in baza Ordonantei Guvernului nr. 38/2015 privind solutionarea alternativa a litigiilor dintre consumatori si comercianti, pe cele trei piete mentionate: de asigurari, pensii private si piata de capital.

SAL-FIN are rolul de a reduce numarul litigiilor care ajung in tribunal.

Conciliatorii trebuie sa fie independenti si impartiali

Directorul Directiei Protectia Consumatorului din cadrul Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF), Calin Rangu, a declarat intr-o conferinta ca la nivelul tarii vor fi necesare circa 20-30 de persoane care sa ocupe functii de conciliatori in acest domeniu. Astfel, se estimeaza ca anual ar putea apela la conciliere aproximativ 2.000 de consumatori din industria asigurarilor. Pana in prezent, sapte persoane au finalizat cursurile de specialitate pentru conciliatori, a mai precizat Rangu.


Conciliatorul va fi ales de consumatorul care initiaza procedura din lista celor autorizati sa ocupe o astfel de functie. Potrivit oficialului ASF, conciliatorii trebuie sa fie independenti si impartiali si sa isi declare orice posibile conflicte de interese.

Persoanele care devin conciliatori in cadrul SAL-FIN trebuie sa detina o experienta  profesionala de cel putin 4 ani. In legislatie, conciliatorul este definit ca fiind o persoana fizica ce dispune de cunostintele si aptitudinile necesare in domeniul procedurilor de solutionare alternativa a litigiilor sau al solutionarii judiciare a litigiilor in materie de consum, precum si de o buna intelegere generala si specifica a legislatiei sectorului financiar in care solutioneaza si a legislatiei referitoare la protectia consumatorilor, persoane ce sunt independente si impartiale.

Consumatorii interesati vor solicita concilierea in scris

Astfel, de saptamana viitoare, pentru solutionarea unui litigiu cu o companie din domeniile supravegheate de ASF, consumatorul trebuie sa-si exprime aceasta optiune in mod voluntar, in scris, direct la sediul SAL-FIN, prin posta sau prin mijloace electronice de comunicare.

Insa, consumatorii pot supune litigiul procedurilor SAL administrate de SAL-FIN daca fac dovada ca, in prealabil, au incercat sa solutioneze litigiul direct cu comerciantul in cauza. Finantarea centrului este asigurata de ASF, iar pentru consumator procedura este gratuita.

Dupa ce aceasta entitate va deveni operationala, consumatorii vor putea alege daca vor merge pe varianta unei petitii sau daca incearca o solutionare alternativa. Ca si in cazul SAL-ului bancar, clientul va avea la dispozitie doua variante: o solutie propusa sau una impusa.

In cazul petitiei, ASF poate verifica respectarea cadrului legal fara a impune solutii, insa poate demara controale  la firmele reclamate si le poate sanctiona in cazul in care descopera nereguli.


Distribuie articolul




ALTE ARTICOLE - Asigurari


Asigurare auto 2 in 1 - RCA plus optiuni din CASCO
Asigurare auto 2 in 1 - RCA plus optiuni din CASCO

Proprietarii de masini care vor sa detina o singura polita de asigurare, cu protectie totala, au la dispozitie un astfel de produs. Este vorba de o asigurare care cuprinde polita RCA, la care se pot adauga optiuni specifice asigurarii CASCO, de la cele de baza, la varianta full.

26 Februarie 2019 | Asigurari

Cum poti obtine o reducere consistenta la RCA?
Cum poti obtine o reducere consistenta la RCA?

Asigurarea de raspundere civila auto (RCA) reprezinta o cheltuiala obligatorie pentru posesorii de autoturism. Aceasta, insa, poate fi mai mare sau mai mica, pentru acelasi tip de masina, in functie de comportamentul soferului la volan. Diferenta se stabileste dupa aplicarea sistemului bonus-malus. Cum obtii reducerea maxima?

5 Decembrie 2018 | Asigurari

Drepturi suplimentare pentru consumatorii de asigurari din Romania

Consumatorii de asigurari din Romania vor beneficia de o atentie sporita din partea distribuitorilor de asigurari, fie companii sau intermediari. Legea de transpunere a Directivei privind distributia de asigurari IDD (Insurance Distribution Directive), care contine drepturi suplimentare pentru clienti, a fost adoptata, in sfarsit, de Parlament.

20 Septembrie 2018 | Asigurari

Tarifele RCA ar putea creste din nou

Pretul asigurarilor obligatorii auto ar putea sa creasca din nou in aceasta iarna, avertizeaza Asociatia Societatilor de Service Auto Independente (ASSAI). Acest risc este iminent daca va fi eliminat plafonul de 25% pentru cheltuielile administrative ale firmelor de asigurari, masura solicitata de asiguratori.

8 August 2018 | Asigurari

Mai multe articole

Inapoi sus