SAL-FIN incepe sa functioneze din 19 iulie

Clientii nemultumiti de relatia cu asiguratorul, cu societatea de administrare a pensiei private sau cu cea de investitii pe piata de capital vor putea solicita conciliere pe aceste probleme unei entitati special infiintate in acest scop. Aceasta incepe sa functioneze din data de 19 iulie, iar concilierea este gratuita pentru consumatori.

Este vorba de Entitatea de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul financiar non-bancar (SAL-FIN), constituita in baza Ordonantei Guvernului nr. 38/2015 privind solutionarea alternativa a litigiilor dintre consumatori si comercianti, pe cele trei piete mentionate: de asigurari, pensii private si piata de capital.

SAL-FIN are rolul de a reduce numarul litigiilor care ajung in tribunal.

Conciliatorii trebuie sa fie independenti si impartiali

Directorul Directiei Protectia Consumatorului din cadrul Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF), Calin Rangu, a declarat intr-o conferinta ca la nivelul tarii vor fi necesare circa 20-30 de persoane care sa ocupe functii de conciliatori in acest domeniu. Astfel, se estimeaza ca anual ar putea apela la conciliere aproximativ 2.000 de consumatori din industria asigurarilor. Pana in prezent, sapte persoane au finalizat cursurile de specialitate pentru conciliatori, a mai precizat Rangu.


Conciliatorul va fi ales de consumatorul care initiaza procedura din lista celor autorizati sa ocupe o astfel de functie. Potrivit oficialului ASF, conciliatorii trebuie sa fie independenti si impartiali si sa isi declare orice posibile conflicte de interese.

Persoanele care devin conciliatori in cadrul SAL-FIN trebuie sa detina o experienta  profesionala de cel putin 4 ani. In legislatie, conciliatorul este definit ca fiind o persoana fizica ce dispune de cunostintele si aptitudinile necesare in domeniul procedurilor de solutionare alternativa a litigiilor sau al solutionarii judiciare a litigiilor in materie de consum, precum si de o buna intelegere generala si specifica a legislatiei sectorului financiar in care solutioneaza si a legislatiei referitoare la protectia consumatorilor, persoane ce sunt independente si impartiale.

Consumatorii interesati vor solicita concilierea in scris

Astfel, de saptamana viitoare, pentru solutionarea unui litigiu cu o companie din domeniile supravegheate de ASF, consumatorul trebuie sa-si exprime aceasta optiune in mod voluntar, in scris, direct la sediul SAL-FIN, prin posta sau prin mijloace electronice de comunicare.

Insa, consumatorii pot supune litigiul procedurilor SAL administrate de SAL-FIN daca fac dovada ca, in prealabil, au incercat sa solutioneze litigiul direct cu comerciantul in cauza. Finantarea centrului este asigurata de ASF, iar pentru consumator procedura este gratuita.

Dupa ce aceasta entitate va deveni operationala, consumatorii vor putea alege daca vor merge pe varianta unei petitii sau daca incearca o solutionare alternativa. Ca si in cazul SAL-ului bancar, clientul va avea la dispozitie doua variante: o solutie propusa sau una impusa.

In cazul petitiei, ASF poate verifica respectarea cadrului legal fara a impune solutii, insa poate demara controale  la firmele reclamate si le poate sanctiona in cazul in care descopera nereguli.


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

ALTE ARTICOLE - Asigurari


Asigurarile facultative de locuinta vin cu “meserias” la pachet
Asigurarile facultative de locuinta vin cu “meserias” la pachet

Companiile de asigurari au inteles ca in aceasta perioada gasirea unui profesionist pentru lucrari urgente in locuinta nu e tocmai usoara si asigura asistenta tehnica la domiciliu, in limitele unei anumite sume, in cazul producerii evenimentelor asigurate.

19 Mai 2021 | Asigurari

Pandemia n-a pus bete in roate vanzarii de polite RCA
Pandemia n-a pus bete in roate vanzarii de polite RCA

In primele 9 luni ale anului, piata RCA a fost caracterizata de o crestere cu 4% a valorii primelor brute subscrise, in vreme ce prima medie anualizata a scazut cu aproximativ 1% fata de trimestrul al treilea din 2019.

23 Decembrie 2020 | Asigurari

SAL-Fin, o alternativa reala pentru soferii nemultumiti de despagubirile RCA
SAL-Fin, o alternativa reala pentru soferii nemultumiti de despagubirile RCA

Entitatea de Solutionare Alternativa a Litigiilor in Domeniul Financiar Non-bancar (SAL-Fin), organism creat în interiorul ASF, poate aduce pe aceeasi lungime de unda pretentiile pagubitiilor RCA cu oferta asiguratorilor.

17 Decembrie 2020 | Asigurari

Asigurarea de raspundere civila nu e doar pentru masini
Asigurarea de raspundere civila nu e doar pentru masini

Companiile de asigurari ofera asigurari de raspundere civila pentru persoane fizice in cazul unor daune produse tertilor, fie ca acestia sunt chiriasi, proprietari, pietoni loviti de biciclisti etc, in ideea ca un simplu “pardon, scuzati” poate fi de multe ori insuficient.

7 Decembrie 2020 | Asigurari

Mai multe articole

GHIDURI


Asigurari RCA

Polita de asigurare pentru raspundere civila auto (RCA) este obligatorie pentru posesorii de autoturisme. Prin intermediul ei, se acorda despagubiri pentru prejudiciile produse prin accidente, din culpa soferului care a condus autovehiculul. Totul despre RCA, limite de despagubire, valoarea despagubirilor, ce faci in caz de accident, bonus-malus si

Asigurari de viata

O asigurare de viata este o modalitate de a ne proteja financiar, pe noi sau familia noastra, in cazul producerii unor riscuri specifice, in schimbul platii unei prime de asigurare. Care sunt riscurile acoperite, cine are nevoie de o asigurare de viata, avantaje si exceptii in Ghidul complet Asigurari de viata.

Inapoi sus