Folosim cookies pentru a face website-ul mai usor de utilizat, in conformitate cu Noul Regulament al Uniunii Europene cu privire la Protectia Datelor Personale (GDPR). Citeste Politica de Confidentialitate.

Romania intarzie infiintarea SAL-IFN


Romania este singura tara din Uniunea Europeana care nu are o structura pentru solutionarea amiabila a litigiilor dintre consumatori si companiile financiare nebancare. Afirmatia ii apartine lui Calin Rangu, directorul Directiei Protectia Consumatorilor din ASF. Acesta sustine ca tara noastra risca sanctiuni dure daca nu ia masuri in acest sens.

Reprezentantul Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF) sustine ca documentele necesare infiintarii unui centru SAL pentru sectorul nebancar (SAL-IFN) au fost trimise Guvernului inca din luna noiembrie a anului trecut, insa nu s-a primit niciun raspuns.

ASF a fost obligata sa infiinteze aceasta comisie in urma transpunerii in legislatia locala a Directivei europene privind procedurile SAL in materie de consum, prin Ordonanta de Guvern aprobata in septembrie 2015.

“Asteptam de doua luni un raspuns, macar sa ne spuna daca mai trebuie modificat ceva. Am putea sa intram pe aprobare tacita, insa nu dorim acest lucru pentru ca este necesar un punct de vedere al Guvernului. Am ramas ultima tara din Uniunea Europeana care nu are un organism specializat in rezolvarea amiabila a conflictelor intre consumatori si companiile din zona financiara nebancara. Inteleg ca este un vid legislativ, dar riscam sa fim sanctionati. Suntem deja pe lista cu tarile asupra carora s-ar putea declansa procedura de infringement”, a spus Rangu.

Initial, Ministerul Energiei, Intreprinderilor Mici si Mijlocii si Mediului de Afaceri era desemnat de Comisia Europeana ca organ competent in acest caz si ar fi trebuit sa transmita ASF un raspuns in termen de 30 de zile de la depunerea documentatiei. Insa respectivul minister a disparut ca urmare a restructurarii Guvernului, iar competenta a fost transferata catre Ministerul Economiei. Dar nici aceasta institutie nu a raspuns solicitarii ASF.

La centrul SAL-IFN se pot adresa asiguratii, clientii de pensii private si investitorii

Potrivit proiectului de Regulament pus in dezbatere publica in toamna anului trecut de ASF, infiintarea Entitatii de Solutionare Alternativa a Litigiilor (SAL-FIN) in domeniul financiar nebancar va da posibilitatea clientilor de asigurari, pensii private sau investitorilor pe piata de capital sa apeleze, gratuit, la o metoda alternativa de solutionare a litigiilor cu entitatile din pietele respective.

Entitatea urmeaza sa functioneze exclusiv in cadrul ASF. Pentru solutionarea unui litigiu cu o companie din domeniile supravegheate de ASF, consumatorul trebuie sa-si exprime aceasta optiune in mod voluntar, in scris, direct la sediul SAL-FIN, prin posta sau prin mijloace electronice de comunicare.

Insa, consumatorii pot supune litigiul procedurilor SAL administrate de SAL-FIN daca fac dovada ca, in prealabil, au incercat sa solutioneze litigiul direct cu comerciantul in cauza. „Organizarea si solutionarea alternativa a litigiilor se realizeaza prin Procedura SAL finalizata cu propunerea unei solutii sau Procedura SAL finalizata cu impunerea unei solutii”, se mentioneaza in proiect.

Procedura trebuie sa fie gratuita pentru consumator


Finantarea centrului este asigurata de ASF, iar pentru consumator procedura este gratuita. Insa, cheltuielile pentru efectuarea de expertize, traduceri de documente si alte probe suplimentare necesare in solutionarea litigiului se efectueaza de catre partea care le solicita.

Ca si in cazul SAL-ului bancar, conducerea SAL-FIN este asigurata de Colegiul de Coordonare, care este format din 5 membri. In acst caz, insa doi membri sunt nominalizati din partea ASF, unul din partea Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) si doi din partea asociatiilor pietei financiare nebancare si a asociatiilor de consumatori.


Analizarea litigiilor se realizeaza de catre conciliatori conform procedurilor aplicabil. Conform regulamentului, consumatorul isi poate alege conciliatorul/conciliatorii dintre cei inscrisi in lista specifica domeniului litigiului.

Remuneratiile ce vor fi acordate membrilor Colegiului de Coordonare si conciliatorilor se stabilesc anual, prin decizia Consiliului ASF, dupa aprobarea bugetului de venituri si cheltuieli. Remuneratiile vor fi acordate in suma fixa in baza unui contract de mandat sau a unui contract individual de munca, dupa caz, incheiat cu ASF. Conciliatorii vor beneficia de o suma fixa bruta pentru fiecare caz de conciliere, in functie de tipul de procedura aleasa.


Distribuie articolul




Alte articole

Cum poti obtine o reducere consistenta la RCA?

Cum poti obtine o reducere consistenta la RCA?

Asigurarea de raspundere civila auto (RCA) reprezinta o cheltuiala obligatorie pentru posesorii de autoturism. Aceasta, insa, poate fi mai mare sau mai mica, pentru acelasi tip de masina, in functie de comportamentul soferului la volan. Diferenta se stabileste dupa aplicarea sistemului bonus-malus. Cum obtii reducerea maxima?

Citeste mai mult

Drepturi suplimentare pentru consumatorii de asigurari din Romania

Consumatorii de asigurari din Romania vor beneficia de o atentie sporita din partea distribuitorilor de asigurari, fie companii sau intermediari. Legea de transpunere a Directivei privind distributia de asigurari IDD (Insurance Distribution Directive), care contine drepturi suplimentare pentru clienti, a fost adoptata, in sfarsit, de Parlament.

Citeste mai mult

Tarifele RCA ar putea creste din nou

Pretul asigurarilor obligatorii auto ar putea sa creasca din nou in aceasta iarna, avertizeaza Asociatia Societatilor de Service Auto Independente (ASSAI). Acest risc este iminent daca va fi eliminat plafonul de 25% pentru cheltuielile administrative ale firmelor de asigurari, masura solicitata de asiguratori.

Citeste mai mult

Un sfert din despagubirile RCA, platite cu intarziere

Durata medie de plata a despagubirilor catre asiguratii RCA a scazut, in primul trimestru al acestui an. Insa, cu toate acestea, aproape un sfert din despagubiri sunt platite cu intarziere, reiese din datele publicate de Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF).

Citeste mai mult