Romania intarzie infiintarea SAL-IFN

Romania este singura tara din Uniunea Europeana care nu are o structura pentru solutionarea amiabila a litigiilor dintre consumatori si companiile financiare nebancare. Afirmatia ii apartine lui Calin Rangu, directorul Directiei Protectia Consumatorilor din ASF. Acesta sustine ca tara noastra risca sanctiuni dure daca nu ia masuri in acest sens.

Reprezentantul Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF) sustine ca documentele necesare infiintarii unui centru SAL pentru sectorul nebancar (SAL-IFN) au fost trimise Guvernului inca din luna noiembrie a anului trecut, insa nu s-a primit niciun raspuns.

ASF a fost obligata sa infiinteze aceasta comisie in urma transpunerii in legislatia locala a Directivei europene privind procedurile SAL in materie de consum, prin Ordonanta de Guvern aprobata in septembrie 2015.

“Asteptam de doua luni un raspuns, macar sa ne spuna daca mai trebuie modificat ceva. Am putea sa intram pe aprobare tacita, insa nu dorim acest lucru pentru ca este necesar un punct de vedere al Guvernului. Am ramas ultima tara din Uniunea Europeana care nu are un organism specializat in rezolvarea amiabila a conflictelor intre consumatori si companiile din zona financiara nebancara. Inteleg ca este un vid legislativ, dar riscam sa fim sanctionati. Suntem deja pe lista cu tarile asupra carora s-ar putea declansa procedura de infringement”, a spus Rangu.

Initial, Ministerul Energiei, Intreprinderilor Mici si Mijlocii si Mediului de Afaceri era desemnat de Comisia Europeana ca organ competent in acest caz si ar fi trebuit sa transmita ASF un raspuns in termen de 30 de zile de la depunerea documentatiei. Insa respectivul minister a disparut ca urmare a restructurarii Guvernului, iar competenta a fost transferata catre Ministerul Economiei. Dar nici aceasta institutie nu a raspuns solicitarii ASF.

La centrul SAL-IFN se pot adresa asiguratii, clientii de pensii private si investitorii

Potrivit proiectului de Regulament pus in dezbatere publica in toamna anului trecut de ASF, infiintarea Entitatii de Solutionare Alternativa a Litigiilor (SAL-FIN) in domeniul financiar nebancar va da posibilitatea clientilor de asigurari, pensii private sau investitorilor pe piata de capital sa apeleze, gratuit, la o metoda alternativa de solutionare a litigiilor cu entitatile din pietele respective.

Entitatea urmeaza sa functioneze exclusiv in cadrul ASF. Pentru solutionarea unui litigiu cu o companie din domeniile supravegheate de ASF, consumatorul trebuie sa-si exprime aceasta optiune in mod voluntar, in scris, direct la sediul SAL-FIN, prin posta sau prin mijloace electronice de comunicare.

Insa, consumatorii pot supune litigiul procedurilor SAL administrate de SAL-FIN daca fac dovada ca, in prealabil, au incercat sa solutioneze litigiul direct cu comerciantul in cauza. „Organizarea si solutionarea alternativa a litigiilor se realizeaza prin Procedura SAL finalizata cu propunerea unei solutii sau Procedura SAL finalizata cu impunerea unei solutii”, se mentioneaza in proiect.

Procedura trebuie sa fie gratuita pentru consumator


Finantarea centrului este asigurata de ASF, iar pentru consumator procedura este gratuita. Insa, cheltuielile pentru efectuarea de expertize, traduceri de documente si alte probe suplimentare necesare in solutionarea litigiului se efectueaza de catre partea care le solicita.

Ca si in cazul SAL-ului bancar, conducerea SAL-FIN este asigurata de Colegiul de Coordonare, care este format din 5 membri. In acst caz, insa doi membri sunt nominalizati din partea ASF, unul din partea Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) si doi din partea asociatiilor pietei financiare nebancare si a asociatiilor de consumatori.


Analizarea litigiilor se realizeaza de catre conciliatori conform procedurilor aplicabil. Conform regulamentului, consumatorul isi poate alege conciliatorul/conciliatorii dintre cei inscrisi in lista specifica domeniului litigiului.

Remuneratiile ce vor fi acordate membrilor Colegiului de Coordonare si conciliatorilor se stabilesc anual, prin decizia Consiliului ASF, dupa aprobarea bugetului de venituri si cheltuieli. Remuneratiile vor fi acordate in suma fixa in baza unui contract de mandat sau a unui contract individual de munca, dupa caz, incheiat cu ASF. Conciliatorii vor beneficia de o suma fixa bruta pentru fiecare caz de conciliere, in functie de tipul de procedura aleasa.


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

ALTE ARTICOLE - Asigurari


Pandemia n-a pus bete in roate vanzarii de polite RCA
Pandemia n-a pus bete in roate vanzarii de polite RCA

In primele 9 luni ale anului, piata RCA a fost caracterizata de o crestere cu 4% a valorii primelor brute subscrise, in vreme ce prima medie anualizata a scazut cu aproximativ 1% fata de trimestrul al treilea din 2019.

23 Decembrie 2020 | Asigurari

SAL-Fin, o alternativa reala pentru soferii nemultumiti de despagubirile RCA
SAL-Fin, o alternativa reala pentru soferii nemultumiti de despagubirile RCA

Entitatea de Solutionare Alternativa a Litigiilor in Domeniul Financiar Non-bancar (SAL-Fin), organism creat în interiorul ASF, poate aduce pe aceeasi lungime de unda pretentiile pagubitiilor RCA cu oferta asiguratorilor.

17 Decembrie 2020 | Asigurari

Asigurarea de raspundere civila nu e doar pentru masini
Asigurarea de raspundere civila nu e doar pentru masini

Companiile de asigurari ofera asigurari de raspundere civila pentru persoane fizice in cazul unor daune produse tertilor, fie ca acestia sunt chiriasi, proprietari, pietoni loviti de biciclisti etc, in ideea ca un simplu “pardon, scuzati” poate fi de multe ori insuficient.

7 Decembrie 2020 | Asigurari

Uniqa Asigurari: Informatii cheie despre asigurarea RCA
Uniqa Asigurari: Informatii cheie despre asigurarea RCA

Uniqa este una dintre societatile autorizate sa vanda asigurari RCA. Conso iti prezinta cele mai importante aspecte pe care sa le ai in vedere la cumpararea unei polite.

29 Noiembrie 2020 | Asigurari

Mai multe articole

GHIDURI


Asigurari RCA

Polita de asigurare pentru raspundere civila auto (RCA) este obligatorie pentru posesorii de autoturisme. Prin intermediul ei, se acorda despagubiri pentru prejudiciile produse prin accidente, din culpa soferului care a condus autovehiculul. Totul despre RCA, limite de despagubire, valoarea despagubirilor, ce faci in caz de accident, bonus-malus si

Asigurari de viata

O asigurare de viata este o modalitate de a ne proteja financiar, pe noi sau familia noastra, in cazul producerii unor riscuri specifice, in schimbul platii unei prime de asigurare. Care sunt riscurile acoperite, cine are nevoie de o asigurare de viata, avantaje si exceptii in Ghidul complet Asigurari de viata.

Inapoi sus