Drepturile pe care asiguratii RCA nu si le cunosc

Regulile pe piata RCA s-au schimbat semnificativ in ultimii ani, culminand cu plafonarea tarifelor pentru sase luni. Insa legislatia in domeniu a adus si alte modificari, multe dintre ele in favoarea asiguratilor. Dar reprezentantii Asociatiei Societatilor de Service Auto Independente (ASSAI) spun ca multe dintre acestea raman necunoscute soferilor.

In aceste conditii, asociatia informeaza asiguratii cu privire la anumite drepturi pe care le au in raport cu asiguratorii, dar care sunt putin revendicate in acest moment.

In primul rand, asiguratorul RCA este obligat sa se deplaseze in locatia precizata de catre pagubitul RCA pentru efectuarea constatarii daunei, indiferent de dimensiunea avariei autovehiculului (inclusiv pentru avarii minore, nu doar pentru autovehiculele avariate major, care sunt nedeplasabile).

Ce se intampla daca asiguratorul intarzie constatarea?

Totodata, asiguratorul este obligat sa efectueze constatarea daunei in locul indicat de catre pagubit, in termen de 5 zile lucratoare de la notificarea daunei.

Mai mult, ASSAI subliniaza ca, in situatia producerii unui eveniment asigurat prin contractul RCA, obligatia asiguratorului de a constata daunele produse nu este conditionata de existenta unei relatii contractuale intre asigurator si unitatea service in care persoana pagubita alege sa repare vehiculul. Asociatia sustine ca a primit, recent, o precizare in acest sens de la Autoritatea de Supraveghere Financiara.


In cazul in care asiguratorul RCA nu efectueaza constatarea daunelor in termenul legal de 5 zile lucratoare de la notificare, pagubitul poate sa isi repare autovehiculul inainte de efectuarea constatarii daunei. Insa trebuie sa apeleze la un expert auto inainte de reparatie, pentru a consemna avariile si a stabili elementele necesare pentru dosarul de dauna.

In astfel de situatii, asiguratorul este obligat sa acorde despagubirea, „daca imprejurarile, cauzele producerii evenimentului asigurat si cuantumul pagubei rezulta din actele aflate la dosar”, reiese din Norma 39/2016 privind RCA.

De asemenea, ASSAI reaminteste soferilor ca isi pot repara masina avariata in orice unitate reparatoare, indiferent de “recomandarile insistente” venite din partea inspectorului de daune.

Totodata, asiguratorul este obligat sa achite costul reparatiilor in contul unitatii reparatoare indiferent daca aceasta are sau nu contract de decontare directa cu compania de asigurari.

Asigurarea acopera si inchirierea unei masini la schimb

Pagubitii RCA care isi repara masinile (in baza unei polite RCA emise dupa data de 19 Septembrie 2016) au dreptul sa isi inchirieze un autovehicul din aceeasi clasa sau clasa inferioara celui avariat, iar asiguratorul RCA este obligat sa achite costul inchirierii acelui autovehicul pentru perioada reparatiilor sau pe toata perioada in care asiguratorul RCA intentioneaza sa efectueze cercetari privind suspiciunea de frauda, cercetari ce pot dura 90 de zile.

In final, ASSAI recomanda soferilor sa isi aleaga singuri service-ul la care sa isi repare masina. Reprezentantii asociatiei sustin ca service-urile partenere ale asiguratorilor sunt constranse prin contract sa accepte piesele pe principiul “cel mai redus pret” sau sa ofere discounturi uriase asiguratorilor, ceea ce afecteaza calitatea reparatiilor.

ASSAI mentioneaza ca toare aceste drepturi ale asiguratilor sunt cuprinse in Norma RCA 39/2016, cat si in OUG 54/2016.

UPDATE UNSAR: Recomandarile ASSAI pot avea efecte negative asupra pagubitului

Referitor la afirmatiile ASSAI, Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania (UNSAR) sustine ca procedura nu este noua, fiind cuprinsa in Norma 39/2016 (norma RCA), la articolul 16. “(4) Asiguratorul RCA efectueaza constatarea prejudiciilor in termen de 5 zile lucratoare de la data notificarii primite de la persoana prejudiciata. (5) Obligatia prevazuta la alin. (4) poate fi invocata de catre persoana prejudiciata numai in conditiile in care aceasta permite accesul asiguratorului RCA la bunul avariat in vederea efectuarii constatarii”.

Cu toate acestea, reprezentantii asiguratorilor sustin ca, ”uzual, in cazurile de daune majore, cand autovehiculul este nedeplasabil, constatarea se efectueaza in locul in care este stationat, iar pentru toate celelalte cazuri, soferul se deplaseaza la sediul asiguratorului”.

Aceasta uzanta este motivata de UNSAR prin faptul ca, in acest moment, exista o serie de instrumente atat informatice, cat si procedurale care faciliteaza constatarea la sediul asiguratorului. Mai mult, asiguratorii spun ca efectuarea constatarii daunelor la locul indicat de asigurat presupune costuri mai mari pentru companie si un procedeu mai indelungat pentru asigurat.

”Precizam ca recomandarile facute de ASSAI privind procedeul de constatare a daunei ingreuneaza acest proces si pot avea efecte negative asupra pagubitului. Asadar, recomandarea clara a UNSAR ramane aceea de a se respecta legislatia in vigoare, care nu contine  elementele mentionate de reprezentantii ASSAI in ceea ce priveste procedeul de constatare a daunelor”, se arata intr-un comunicat al UNSAR.


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

ALTE ARTICOLE - Asigurari


Pretul politelor RCA se poate ajusta in perioada urmatoare
Pretul politelor RCA se poate ajusta in perioada urmatoare

Problemele cu care se confrunta liderul pietei asigurarilor RCA, City Insurance, companie care si-a crescut agresiv cota de piata in principal pe baza unor preturi mici ale politei de asigurare, vor putea conduce la repozitionari din partea principalilor jucatori.

12 August 2021 | Asigurari

Cu asigurarea storno recuperezi banii dintr-un sejur neefectuat
Cu asigurarea storno recuperezi banii dintr-un sejur neefectuat

Daca asigurarile de calatorie acopera riscurile pe care le poti intampina la destinatie, o asigurare storno te protejeaza in cazul in care, dintr-un motiv sau altul, nu mai poti pleca de acasa.

29 Iulie 2021 | Asigurari

Asigurarile facultative de locuinta vin cu “meserias” la pachet
Asigurarile facultative de locuinta vin cu “meserias” la pachet

Companiile de asigurari au inteles ca in aceasta perioada gasirea unui profesionist pentru lucrari urgente in locuinta nu e tocmai usoara si asigura asistenta tehnica la domiciliu, in limitele unei anumite sume, in cazul producerii evenimentelor asigurate.

19 Mai 2021 | Asigurari

Pandemia n-a pus bete in roate vanzarii de polite RCA
Pandemia n-a pus bete in roate vanzarii de polite RCA

In primele 9 luni ale anului, piata RCA a fost caracterizata de o crestere cu 4% a valorii primelor brute subscrise, in vreme ce prima medie anualizata a scazut cu aproximativ 1% fata de trimestrul al treilea din 2019.

23 Decembrie 2020 | Asigurari

Mai multe articole

GHIDURI


Asigurari RCA

Polita de asigurare pentru raspundere civila auto (RCA) este obligatorie pentru posesorii de autoturisme. Prin intermediul ei, se acorda despagubiri pentru prejudiciile produse prin accidente, din culpa soferului care a condus autovehiculul. Totul despre RCA, limite de despagubire, valoarea despagubirilor, ce faci in caz de accident, bonus-malus si

Asigurari de viata

O asigurare de viata este o modalitate de a ne proteja financiar, pe noi sau familia noastra, in cazul producerii unor riscuri specifice, in schimbul platii unei prime de asigurare. Care sunt riscurile acoperite, cine are nevoie de o asigurare de viata, avantaje si exceptii in Ghidul complet Asigurari de viata.

Inapoi sus