Cand intra in vigoare noile reguli privind vanzarea asigurarilor?

Directiva europeana care vizeaza imbunatatirea protectiei consumatorilor de produse de asigurare se amana cu jumatate de an. Actul normativ ar fi trebuit sa intre in vigoare in data de 23 februarie 2018, insa Consiliul European a decis sa mai acorde o perioada de pregatire companiilor din domeniu.

Propunerea de amanare a venit de la Comisia Europeana, iar noile termene sunt 1 iulie 2018, pentru transpunere in legislatia statelor membre, si 1 octombrie 2018 pentru aplicare.

Asiguratorii sustin amanarea

"Intarzierea va permite industriei de asigurari sa se pregateasca mai bine pentru Directiva si pentru schimbarile necesare in vederea conformarii la normele de aplicare. Statele membre vor avea mai mult timp pentru a transpune prevederile directivei", precizeaza Consiliul European.


Reprezentantii industriei de asigurari din Romania sustin ca amanarea era de asteptat, iar noul termen de transpunere in legislatia nationala este unul realist.

Romania se numara printre tarile care nu au transpus, inca, prevederile Directivei 2016/97 privind Distributia in Asigurari (IDD) astfel ca industria si, in special, intermediarii in asigurari nu ar fi putut pune in aplicare modificarile structurale semnificative pe care le impune IDD pana la data initiala de aplicare, spun reprezentantii pietei.

In acest context, insa, consumatorii mai au de asteptat noile reglementari, care ar trebui sa ii protejeze suplimentar in relatia cu companiile de profil.

Cum arata proiectul de transpunere in Romania?

In Romania, proiectul de act normativ elaborat in vederea transpunerii directivei, prevede ca societatile de asigurari si intermediarii care vand produse de asigurare vor fi nevoiti sa isi instruiasca permanent angajatii, astfel incat acestia sa ofere clientilor toate informatiile necesare pentru a nu fi indusi in eroare. In plus, acestia trebuie sa actioneze astfel incat sa corespunda cel mai bine intereselor clientilor.

"Distribuitorii de asigurari actioneaza intotdeauna onest, corect si profesionist, astfel incat sa corespunda cel mai bine intereselor clientilor", se mentioneaza in documentul citat.

Astfel, conform proiectului mentionat, atat intermediarii de asigurari, cat si angajatii asiguratorilor care se ocupa de vazari trebuie sa-si actualizeze in permanenta cunostintele si competentele profesionale.

Totodata, distribuitorii trebuie sa informeze clientii asupra posibilitatii de a cumpara separat diferitele componente ale unui pachet oferit (vanzarea combinata–cross-selling). Informatiile prezentate clientilor trebuie sa fie clare si sa nu ii induca in eroare.

Astfel, noua Lege ar trebui sa asigure un nivel de protectie mai ridicat pentru consumatori, indiferent de canalul de vanzare prin care cumpara produsele de asigurare.

De asemenea, standardele pentru vanzarea de produse de asigurare de viata cu componenta investitionala (tip unit-linked) sunt aliniate cu standardele in materie de produse de investitii reglementate de Directiva 2014/65/UE privind pietele instrumentelor financiare (MiFiDII) si trebuie supuse normelor privind standardele de vanzare si conflictele de interese.

In acelasi timp, intermediarii in asigurari si asiguratorii trebuie sa adopte toate masurile adecvate pentru a detecta conflictele de interese care ar putea aparea in procesul de distributie a produselor de asigurare si sa informeze clientii in acest sens.


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

ALTE ARTICOLE - Asigurari


Asigurarile facultative de locuinta vin cu “meserias” la pachet
Asigurarile facultative de locuinta vin cu “meserias” la pachet

Companiile de asigurari au inteles ca in aceasta perioada gasirea unui profesionist pentru lucrari urgente in locuinta nu e tocmai usoara si asigura asistenta tehnica la domiciliu, in limitele unei anumite sume, in cazul producerii evenimentelor asigurate.

19 Mai 2021 | Asigurari

Pandemia n-a pus bete in roate vanzarii de polite RCA
Pandemia n-a pus bete in roate vanzarii de polite RCA

In primele 9 luni ale anului, piata RCA a fost caracterizata de o crestere cu 4% a valorii primelor brute subscrise, in vreme ce prima medie anualizata a scazut cu aproximativ 1% fata de trimestrul al treilea din 2019.

23 Decembrie 2020 | Asigurari

SAL-Fin, o alternativa reala pentru soferii nemultumiti de despagubirile RCA
SAL-Fin, o alternativa reala pentru soferii nemultumiti de despagubirile RCA

Entitatea de Solutionare Alternativa a Litigiilor in Domeniul Financiar Non-bancar (SAL-Fin), organism creat în interiorul ASF, poate aduce pe aceeasi lungime de unda pretentiile pagubitiilor RCA cu oferta asiguratorilor.

17 Decembrie 2020 | Asigurari

Asigurarea de raspundere civila nu e doar pentru masini
Asigurarea de raspundere civila nu e doar pentru masini

Companiile de asigurari ofera asigurari de raspundere civila pentru persoane fizice in cazul unor daune produse tertilor, fie ca acestia sunt chiriasi, proprietari, pietoni loviti de biciclisti etc, in ideea ca un simplu “pardon, scuzati” poate fi de multe ori insuficient.

7 Decembrie 2020 | Asigurari

Mai multe articole

GHIDURI


Asigurari RCA

Polita de asigurare pentru raspundere civila auto (RCA) este obligatorie pentru posesorii de autoturisme. Prin intermediul ei, se acorda despagubiri pentru prejudiciile produse prin accidente, din culpa soferului care a condus autovehiculul. Totul despre RCA, limite de despagubire, valoarea despagubirilor, ce faci in caz de accident, bonus-malus si

Asigurari de viata

O asigurare de viata este o modalitate de a ne proteja financiar, pe noi sau familia noastra, in cazul producerii unor riscuri specifice, in schimbul platii unei prime de asigurare. Care sunt riscurile acoperite, cine are nevoie de o asigurare de viata, avantaje si exceptii in Ghidul complet Asigurari de viata.

Inapoi sus