ASF promite mai multa protectie pentru consumatorii de asigurari

Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) isi propune sa actioneze preventiv in protectia consumatorilor de asigurari, astfel incat acestia sa fie cat mai putin expusi riscului unei “conduite necorespunzatoare a asiguratorilor”. Produsele de asigurari vor fi verificate de la creare pana la efectul asupra clientilor, promite Autoritatea.

“Buna conduita trebuie sa fie miezul activitatilor entitatilor din asigurari, deoarece aceasta trebuie sa dezvolte practici comerciale in concordanta cu principiul general de a pune clientii in centrul modului in care se desfasoara activitatea, sustine Calin Rangu, directorul Directiei Supraveghere, Control Intermediari si Reguli de Conduita din cadul ASF.

Consiliul ASF a modifica, recent, Regulamentul de Organizare si Functionare  ASF pentru a institui atributii de supraveghere si control pentru regulile de conduita ale asiguratorilor in vederea unei protectii proactive a consumatorilor.

Puteri mai mari pentru ASF asupra produselor de asigurari

Directia de specialitate din ASF va dezvolta, in acest sens, instrumentele necesare pentru controlul cauzelor care pot afecta consumatorii si nu doar pentru a contoriza si analiza reactiv problemele prin petitii.

"Vom dezvolta noi mecanisme proactive care sa previna, sa identifice cauzele reale. (...) Pentru prima data vom analiza intregul procesul de viata al unui produs, de la creare, testare, lansare pe piata, informarea si transparenta, contractare, monitorizarea lui continua, distributia sa, remunerarea distribuitorilor si evitarea conflictelor de interese”, a subliniat Rangu.

De asemenea, ASF va putea determina inclusiv modificarea produsului daca se constata ca ar fi in detrimentul consumatorului. Totodata, se va urmari despagubirea corecta a beneficiarilor legitimi ai asigurarii in caz de dauna.

"Regulile de conduita in desfasurarea activitatii si gestionarea riscului de conduita in sectorul asigurarilor au o importanta din ce in ce mai mare la nivel european. Din acest motiv au aparut directivele si regulamentele delegate referitoare la distributie, informare si transparenta, evitarea conflictelor de interese etc. (...) Gestionarea eficienta a riscului de conduita nu este doar un imperativ de reglementare, ci si o buna practica de afaceri. O companie buna este aceea care isi respecta clientii si ii pune pe primul loc. Din perspectiva industriei, abordarea si solutionarea rapida a riscului de comportament emergent si cristalizat poate ajuta la evitarea costurilor potentiale generate de conduita necorespunzatoare, cum ar fi sanctiuni, amenzi, despagubiri, sau daune reputationale", mai spun reprezentantii ASF.

Potrivit acestora, efectele negative ale unei conduite necorespunzatoare pot rezulta din caracteristicile produselor de asigurare, din modul in care produsele sunt aduse pe piata si din interactiunile cu clientii ulteriori incheierii contractului.

Care sunt riscurile vizate?

O parte din riscurile de conduita pot fi: cele care decurg din modul in care entitatile isi structureaza, conduc si gestioneaza afacerea, cele care decurg din modul in care produsele sunt create de asiguratori (producatorii de produse) inainte de a fi comercializate si cum sunt destinate clientilor; riscuri de distributie - care decurg din modul in care produsele sunt aduse pe piata si din interactiunea dintre clienti si asiguratori, dar si cele care pot aparea dupa vanzarea produsului de asigurare.

Reprezentantii ASF sustin ca procesul de dezvoltare a unei conduite corespunzatoare la nivelul pietei va fi unul de durata, de maturizare continua, deoarece "lucram in primul rand cu oameni, dincolo de entitatile unde lucreaza, dar va trebui sa si luam masuri rapide acolo unde se impune, drepturile consumatorilor fiind pe primul plan".


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

ALTE ARTICOLE - Asigurari


Pandemia n-a pus bete in roate vanzarii de polite RCA
Pandemia n-a pus bete in roate vanzarii de polite RCA

In primele 9 luni ale anului, piata RCA a fost caracterizata de o crestere cu 4% a valorii primelor brute subscrise, in vreme ce prima medie anualizata a scazut cu aproximativ 1% fata de trimestrul al treilea din 2019.

23 Decembrie 2020 | Asigurari

SAL-Fin, o alternativa reala pentru soferii nemultumiti de despagubirile RCA
SAL-Fin, o alternativa reala pentru soferii nemultumiti de despagubirile RCA

Entitatea de Solutionare Alternativa a Litigiilor in Domeniul Financiar Non-bancar (SAL-Fin), organism creat în interiorul ASF, poate aduce pe aceeasi lungime de unda pretentiile pagubitiilor RCA cu oferta asiguratorilor.

17 Decembrie 2020 | Asigurari

Asigurarea de raspundere civila nu e doar pentru masini
Asigurarea de raspundere civila nu e doar pentru masini

Companiile de asigurari ofera asigurari de raspundere civila pentru persoane fizice in cazul unor daune produse tertilor, fie ca acestia sunt chiriasi, proprietari, pietoni loviti de biciclisti etc, in ideea ca un simplu “pardon, scuzati” poate fi de multe ori insuficient.

7 Decembrie 2020 | Asigurari

Uniqa Asigurari: Informatii cheie despre asigurarea RCA
Uniqa Asigurari: Informatii cheie despre asigurarea RCA

Uniqa este una dintre societatile autorizate sa vanda asigurari RCA. Conso iti prezinta cele mai importante aspecte pe care sa le ai in vedere la cumpararea unei polite.

29 Noiembrie 2020 | Asigurari

Mai multe articole

GHIDURI


Asigurari RCA

Polita de asigurare pentru raspundere civila auto (RCA) este obligatorie pentru posesorii de autoturisme. Prin intermediul ei, se acorda despagubiri pentru prejudiciile produse prin accidente, din culpa soferului care a condus autovehiculul. Totul despre RCA, limite de despagubire, valoarea despagubirilor, ce faci in caz de accident, bonus-malus si

Inapoi sus