Cum iti rezolvi problema cu banca pe cale amiabila?

Daca banca ti-a marit rata la credit intr-un mod pe care il consideri abuziv, daca iti percepe comisioane pe care le consideri ilegale, sau daca ai alte nemultumiri legate de relatia cu banca sau cu IFN-ul, poti sa le solutionezi gratis si mai rapid decat printr-un proces in instanta. Ce ai de facut?

In primul rand, trebuie sa incerci sa rezolvi problema direct cu institutia de credit. Pentru asta, trebuie sa faci o solicitare scrisa (pe hartie sau e-mail) si sa astepti raspunsul timp de 30 de zile. Daca raspunsul de la banca nu vine, sau nu este satisfacator, te poti adresa Centrului de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB).

Cu ce probleme te poti adresa Centrului? Daca banca ti-a marit rata abuziv din punctul tau de vedere, daca iti percepe comision de monitorizare credit, alte comisoane de risc considerate de tine ca fiind abuzive, daca iti declara creditul scadent scadent anticipat, fara respectarea conditiilor contractuale, daca ai in contract clauze abuzive, in opinia ta, privind aplicarea unor dobanzi penalizatoare, sau alte nemultumiri fata de banca sau IFN-ul cu care ai un contract.

#banner_x1#Ce poti obtine in urma unei astfel de proceduri? Returnarea comisionului de administrare care, in perceptia ta, a fost retinut in mod nejustificat, eliminarea comisioanelor lunare de urmarire si de administrare, restituirea sumei ce a rezultat din marirea marjei de dobanda, in mod excesiv, in acceptiunea ta, sau radierea inregistrarilor din Biroul de Credit.

Asadar, la CSALB se pot adresa consumatorii, exclusiv persoane fizice, care au o relatie cu o banca sau un IFN pe baza unui contract. Daca ne referim la banci comerciale, vorbim de contracte de: cont curent cu sau fara card, card de credit sau de cumparaturi, depozit, credit, descoperit de cont, operatiuni de trezorerie, schimb valutar, certificate de depozit. Cat priveste IFN-urile, se pot solutiona eventualele litigii care apar in contractele de credit/card de credit sau in cele de leasing.

Cum intru in aceasta procedura?

Pentru a demara procedura de solutionare alternativa (SAL) a problemei cu banca/ IFN-ul, trebuie sa depui o cerere la CSALB (gasesti formularul pe site-ul entitatii), insotita de dovada scrisa ca ai incercat sa rezolvi diferendul direct cu institutia de credit.

Nu este obligatoriu si raspunsul bancii. In plus, trebuie sa depui contractul cu banca in care te consideri nedreptatit dar si alte documente care te pot ajuta sa obtii o solutie favorabila (contract de garantie, acte aditionale, extrase de cont, grafice de rambursare etc.).

Documentele se pot depune la sediul Centrului, sau se pot trimite prin e-mail, prin posta sau curier. In aceste din urma cazuri, solicitantul suporta taxele de transport.

De ce sa merg la CSALB si nu in instanta?

Un avantaj important pentru consumator este ca procedura este gratuita si mult mai rapida decat in instanta! Insa, in cazul in care acesta doreste sa fie asistat de un specialist (de ex. avocat), va trebui sa ii plateasca acestuia onorariul. Consumatorul poate apela si la o asociatie de consumatori pentru sprijin in cadrul procedurii, in orice etapa a acesteia, iar in acest caz asistenta este, de regula, gratuita. 

In plus, procedura trebuie finalizata in maxim 90 de zile, in timp ce in instanta poate dura si cativa ani, iar costurile sunt considerabile.

Totodata, solutia este data pentru fiecare consumator in parte, fiind adaptata de la caz la caz.

Pe de alta parte, daca nu esti multumit de solutia alternativa, poti merge mai departe in instanta. Invers nu se poate. Adica, daca o instanta s-a pronuntat, deja, pe problema ta, nu mai poti sa te adresezi CSALB in aceeasi chestiune.

In plus, solutiile pot fi diferite de cele obtinute in instantele de judecata, care aplica strict dispozitiile legii. In cazul SAL, conciliatorii pot tine seama nu doar de principiile generale ale dreptului ci pot invoca si echitatea.

Ce variante de solutionare exista?

Clientii nemultumiti au la dipozitie doua variante de solutionare a diferendului cu banca prin CSALB - solutia propusa (concilierea) si solutia impusa (arbitrajul). In ambele cazuri este vorba de proceduri facultative, voluntare, care se declanseaza doar la cererea consumatorului.

Solutia propusa, sau concilierea, da dreptul consumatorului sa se retraga din procedura SAL in orice moment daca nu este satisfacut de functionarea sau de modul de desfasurare a procedurii. In plus, acesta are posibilitatea de a alege daca accepta sau nu solutia propusa.

Concret, pentru a intra intr-o astfel de procedura, trebuie sa trimiti o cerere la CSALB, insotita de documentele mentionate anterior, iar daca aceasta este conforma (se refera la o problema care intra in competenta Centrului), este informata banca. Aceasta, insa, are dreptul sa refuze solicitarea, iar in acest caz procedura nu se poate demara.

Daca banca accepta concilierea, Centrul desemneaza un conciliator, aleatoriu, care se va ocupa de caz.

Conciliatorul analizeaza situatia, poarta discutii si negocieri cu partile (poate solicita documente suplimentare) si propune o solutie. Partile pot accepta sau nu solutia in termen de 15 zile. Daca solutia este acceptata de parti, devine obligatorie, iar conciliatorul emite o Hotatare in acest sens.

Important! Chiar daca accepta solutia propusa, consumatorul o mai poate ataca in instanta in termen de 15 zile de la comunicarea Hotararii. Si banca are acelasi drept.

Ce sunt conciliatorii si cum sunt selectati?


Sunt persoane cu pregatire juridica sau economica in domeniul financiar-bancar, cu experienta in exercitarea unei activitati juridice sau economice de cel putin 10 ani, cu buna reputatie si independenti de partile in litigiu, nefiind platiti direct sau indirect de catre acestea la momentul desemnarii pentru examinarea cauzei.

Conciliatorul este desemnat aleatoriu de Centru, insa partile il pot refuza, caz in care este desemnat altul.

Ce presupune solutia impusa?

In cazul procedurii cu solutie impusa (arbitrajul), procedura se finalizeaza prin pronuntarea unei solutii care este obligatorie pentru ambele parti. Procedura este similara celei din instantele de judecata, insa termenele sunt mai scurte, de maximum 90 de zile, si se pot fixa de comun acord.

Insa, de aceasta data, partile nu se pot retrage din procedura decat in faza incipienta (pana la desemnarea arbitrilor, tot din randul conciliatorilor).

Procedura este similara cu concilierea pana la momentul pronuntarii solutiei. In cazul acesta, procedura este definitiva si obligatorie pentru ambele parti, iar anularea ei este posibila doar prin actiune in anulare, la Curtea de Apel Bucuresti.

Cum a aparut CSALB?


Centrul a aparut ca urmare a transpunerii unei Directive europene (11/2013) privind solutionarea alternativa a litigiilor, in materie de consum. Prin Ordonanta nr. 38/2015 a fost creat separat CSALB, exclusiv pentru sistemul bancar, ca entitate independenta, apolitica, non profit si de interes public. Scopul CSALB este de a facilita solutionarea alternativa a litigiilor (SAL) dintre consumatori si institutiile financiar-bancare in mod echilibrat, rezonabil, rapid si in afara instantei.

Activitatea Centrului este coordonata de un Colegiu format din 5 membri si de directorul CSALB. De solutionarea litigiilor se ocupa exclusiv persoanele inscrise pe Lista Conciliatorilor, disponibila pe site-ul entitatii.

Necesitatea unei astfel de entitati a aparut si ca urmare a faptului ca, in ultimii ani, numarul de litigii pe rolul instantelor de judecata a crescut considerabil, la fel si neincrederea consumatorilor de servicii financiar-bancare in aceasta piata. Astfel ca Centrul isi propune sa restabileasca echilibrul relatiei consumator-banca/IFN.

Unde poti afla mai multe detalii despre activitatea Centrului? Bancile sunt obligate sa afiseze atat in sediile teritoriale, cat si pe site-urile proprii informatii despre CSALB. In plus, informatiile pot fi obtinute si de pe site-ul entitatii.


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

ALTE ARTICOLE - Credite nevoi personale


Cu cat cresc ratele bancare dupa suspendarea platii?
Cu cat cresc ratele bancare dupa suspendarea platii?

Autoritatile au extins si in 2021 masura suspendarii ratelor la credite, dar cei care au solicitat-o deja anul trecut vor putea sa prelungeasca conditionat acest moratoriu.

6 Ianuarie 2021 | Credite de consum

CSALB: IFN-urile sunt reticente sa se impace cu consumatorii
CSALB: IFN-urile sunt reticente sa se impace cu consumatorii

Concilierile dintre IFN-uri si clientii acestora au rezultate slabe, chiar si dupa cinci ani de la infiintarea Centrului de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar. Desi cererile adresate IFN-urilor sunt cu aproape 60% mai multe decat anul trecut, acestea au acceptat spre negociere doar 22 de solicitari ale consumatorilor.

16 Noiembrie 2020 | Credite de consum

O noua amanare a ratelor: tentatie mare, dar si riscuri pe masura
O noua amanare a ratelor: tentatie mare, dar si riscuri pe masura

Apropierea reluarii platii ratelor pentru creditele a caror rambursare a fost suspendata readuce in discutie oportunitatea prelungirii masurii si riscurile aferente pentru debitori si banci.

19 Octombrie 2020 | Credite de consum

Cum poti face o simulare pentru un credit de nevoi personale?
Cum poti face o simulare pentru un credit de nevoi personale?

Poti face rapid o simulare pentru un credit de nevoi personale pe Conso. Verifici pe loc care este rata lunara, suma totala de rambursat si DAE pentru creditele de nevoi personale oferite de banci si IFN-uri.

7 Octombrie 2020 | Credite de consum

Mai multe articole

GHIDURI


Ghid credite de consum

Finantatorii acorda mai multe tipuri de credit de consum, cele mai des intalnite fiind creditele pentru nevoi personale (cu si fara ipoteca). Perioada maxima pe care se acorda creditele de nevoi personale a fost reglementata de catre BNR la 5 ani. Informatii despre suma imprumutata, costul creditului, alegerea tipului de credit si garantia imprumut

Biroul de Credit

Biroul de Credit s-a infiintat in anul 2003, avand 25 de banci ca principali actionari. Baza sa de date cuprinde, atat date furnizate de bancile actionare cat si de la banci si alte institutii care au calitatea de participanti. In acest fel, se verifica atat comportamentul de plata din trecut, cat si gradul de indatorare al clientului. Totul despre

Centrala Riscurilor de Credit (CRC)

Centrul Riscurilor de credit - CRC este un centru de colectare de date care functioneaza in cadrul Bancii Nationale. Aceasta functioneaza ca un birou de credit, unde sunt raportate informatii de risc bancar si informatii despre fraudele cu carduri. La CRC, raporteaza informatii si au acces la baza de date toate institutiile de credit din Romania. T

Noua legislatie a creditului

De fiecare data cand solicita informatii despre un credit, fie ca este vorba despre un credit cu ipoteca sau de un credit negarantat, clientii trebuie sa primeasca de la functionarul bancar o fisa standard cu detaliile principale ale produsului. Ce drepturi am cand ma informez? Ce drepturi am la analiza dosarului? In ce conditii pot renunta la cred

Cum sa te imprumuti prudent in 3 pasi?

Inainte de a merge la banca sa intrebi ce suma maxima poti imprumuta, este vine sa iti faci de acasa temele. Nimeni nu stie mai bine decat tine situatia financiara si cat de mult iti poti permite sa platesti. Te ajutam sa iti faci calculele: cat de mult cheltuiesti, care este venitul disponibil si cat poti rambursa in Ghidul Cum sa te imprumuti pru

Inapoi sus