top banner

Consumatorii de servicii financiare au devenit mult mai protejati

15 Martie 2012 | Autor: Conso

Consumatorii de produse si servicii financiare beneficiaza in prezent de o serie de drepturi care in urma cu doar cativa ani pareau de neatins. Cea mai mare parte a imbunatatirilor aduse a venit prin prisma legislatiei dezvoltat de Protectia Consumatorului. In ciuda progreselor realizate, raman inca multe aspecte ce necesita a fi reglementate.
In prezent, clientii sistemului financiar din Romania beneficiaza de o serie de drepturi ce pareau utopie in urma cu doar 4-5 ani.
De Ziua Mondiala a Drepturilor Consumatorilor, celebrata pe 15 martie, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a decis sa aduca in prim plan sistemul financiar si situatia consumatorilor de produse si servicii financiare.
Conso.ro a participat la eveniment, prin redactorul sef Alin Iacob, in calitate de moderator si speaker.
Multe clauzele abuzive au fost eliminate prin lege...
Comisioanele de rambursare anticipata care ajungeau si la 5% sunt astazi de maximul 1% chiar si pentru clientii vechi iar structura contractelor de credit oferite clientilor este reglementata pentru a nu mai include diverse clauze abuzive.
Pentru imbunatatirea situatiei clientilor, unul dintre cele mai importante merite il are Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor.
In ciuda unui personal restrans si a unei posibilitati relativ reduse de a da amenzi cu adevarat importante, care sa descurajeze incalcarea grava si repetata a legislatiei de catre institutiile financiare, prin actiunea sa, ANPC a dat consumatorilor care utilizeaza produse si servicii financiare posibilitatea de a alege.
ANPC a propus, de-a lungul timpului, mai multe acte normative care sa schimbe fundamental lucrurile si sa-i permita consumatorului sa ia deciziile financiare adecvate – OUG 174/2008, OUG 50/2010, ordinul presedintelui ANPC privind informarea consumatorilor sunt doar cateva dintre cele mai cunoscute reglementari initiate de Autoritate in beneficiul consumatorilor de produse si servicii financiare.
In plus, sunt sute de procese castigate de ANPC impotriva institutiilor financiare si in beneficiul consumatorilor si fluxul deciziilor definitive si irevocabile favorabile consumatorilor se amplifica de la zi.
...dar raman inca multe aspecte ce necesita reglementare
In ciuda acestor succese notabile repurtate de ANPC, in beneficiul consumatorilor, raman inca zone in care libertatea de alegere a consumatorilor de produse si servicii financiare este grav afectata.
Spre exemplu, comportamentul abuziv al unora dintre angajatori face ca in destule cazuri alegerea contului curent/cardului de salariu sa fie decisa de angajator, si nu de angajat. Aceasta substituire a avut uneori consecinte deosebit de grave in momentul schimbarii locului de munca, multi detinatori de card cu descoperit de cont ajungand chiar si la Biroul de Credit.
Alegerea fondului de pensii private pentru participantii noi care intra in sistem este, din pacate, datorita informarii insuficiente, lasata la mana “loteriei”, cei care decid singuri fondul de pensii obligatorii la care doresc sa adere este inca destul de redus.
In afara de problemele care tin de alegerea produsului sau serviciului financiar de catre consumatori, exista si alte aspecte extrem de importante, care nu si-au gasit inca rezolvarea.
1.    situatia clientilor-captivi carora nu li s-au aplicat sau li s-au aplicat partial sau extrem de dezavantajos prevederile OUG 50;
2.    amanarea adoptarii legii falimentului personal si a legislatiei care sa reglementeze si sa restrictioneze comportamentul abuziv al recuperatorilor de creante;
3.    lipsa unor instrumente eficiente de rezolvare alternativa a disputelor in domeniul financiar, lipsa unui Ombudsman financiar-bancar;
4.    lipsa posibilitatii de a recurge la recursul colectiv (collective redress), pentru a obtine solutii aplicabile unui numar mare de consumatori;
5.    lipsa unui plafon in ceea ce priveste rata dobanzii la credite, cu exceptia prevederii OUG 50 referitoare la persoanele cu probleme, propunere care apartine Conso.ro, dar care viza plafonarea tuturor dobanzilor penalizatoare, nu doar a celor aferente persoanelor aflate in dificultate financiara;
6.    existenta unor produse si servicii potential periculoase pentru consumatori;
7.    incurajarea implicita a unor practici nesanatoase – spre exemplu, plata sumei minime in ceea ce priveste cardul de credit si nu a sumei maxime pe care si-o permite consumatorul;
8.    lipsa competitiei si un nivel foarte ridicat al costurilor in ceea ce priveste remiterile de fonduri de la/catre romanii care lucreaza/studiaza in strainatate.

Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News

Comparații

Credite nevoi personale

Credite nevoi personale
  • Compari ofertele și economisești bani
  • Aplici online la credit
  • Verifici situația de la Biroul de Credit
Compară
Educație financiară

Banchereza, pe înțelesul tuturor

  • Te ajutăm să înțelegi mai ușor contractele bancare
  • Vorbim în termeni simpli, pe înțelesul tău
  • Sfaturi financiare pentru consumatori
Citește

Un proiect susținut de

BCR

Credite nevoi personale

Alte Articole

ING Black Friday 2024: 30 de rate fără dobândă la eMag, reduceri la creditul de nevoi personale și cel ipotecar, un cadou la deschiderea cardului pentru copii, promoții la asigurări și în Bazar. Vezi toate ofertele

ING Black Friday 2024: 30 de rate fără dobândă la eMag, reduceri la creditul de nevoi personale și cel ipotecar, un cadou la deschiderea cardului pentru copii, promoții la asigurări și în Bazar. Vezi toate ofertele

ING Bank România anunță campania de Black Friday 2024, pentru al șaselea an consecutiv, ce se va desfășura în perioada 5-11 noiembrie. Dedicată persoanelor fizice, include oferte pentru creditul de nevoi personale, cardul de credit, cardul pentru copii de peste 10 ani, dar și pentru creditul ipotecar, asigurări și cashback la cumpărături. Ofertele sunt valabile atât pentru clienții existenți ai băncii, cât și pentru noii clienți.

06 Noi 2024 | Credite nevoi personale
Viva Credit: Află cum câștigi o iarnă fără grija facturilor!

Viva Credit: Află cum câștigi o iarnă fără grija facturilor!

Se întâmplă uneori ca două cheltuieli importante să apară în același timp, iar atunci te întrebi dacă mai ai forța necesară să găsești bani pentru amândouă. De exemplu, îți propui să-ți cumperi cauciucuri de iarnă, dar a doua zi te apucă o durere de măsea și trebuie neapărat să mergi la stomatolog. Pe care o rezolvi mai întâi? Cu Viva Credit, nu trebuie să alegi, pentru că le poți face față cu brio amândurora.

28 Oct 2024 | Credite nevoi personale
Vrei să te desparți responsabil de mobila veche sau de obiectele voluminoase?  ING și Viitor Plus îți arată cum să faci acest lucru

Vrei să te desparți responsabil de mobila veche sau de obiectele voluminoase? ING și Viitor Plus îți arată cum să faci acest lucru

Mobilier de grădină, uși, ferestre, saltele, electrocasnice nefuncționale, jucării imense și...multe alte obiecte așteaptă liniștite noua destinație după ce ai decis că nu îți mai sunt de folos. Te uiți la ele și nu știi ce să faci. Să le lași lângă pubela de gunoi nu este o opțiune, iar spațiu pentru depozitare suficient de mare nu ai. Dacă te regăsești în acest scenariu atât de comun, noua inițiativă a Viitor Plus și ING, prin programul Harta Reciclării, este ceea ce cauți.

26 Oct 2024 | Credite nevoi personale
Cu cat sunt mai ieftine refinantarile decat creditele standard de nevoi personale?

Cu cat sunt mai ieftine refinantarile decat creditele standard de nevoi personale?

Bancile sunt dispuse sa scada dobanzile daca imprumutul acordat reprezinta o refinantare a unui credit mai vechi obtinut de la alta banca.

22 Oct 2024 | Credite nevoi personale

TE AJUTĂM SĂ-ȚI FACI CALCULELE

Calculatoare

Credit maxim

Calculează suma maximă pe care o poți împrumuta în funcție de venitul tău

Rate credit

Calculează rata lunară, DAE și graficul complet de rambursare la creditul tău

Refinanțare credit

Calculează suma pe care o poți economisi dacă îți refinanțezi creditul