top banner

Consumatorii de servicii financiare au devenit mult mai protejati

15 Martie 2012 | Autor: Conso

Consumatorii de produse si servicii financiare beneficiaza in prezent de o serie de drepturi care in urma cu doar cativa ani pareau de neatins. Cea mai mare parte a imbunatatirilor aduse a venit prin prisma legislatiei dezvoltat de Protectia Consumatorului. In ciuda progreselor realizate, raman inca multe aspecte ce necesita a fi reglementate.
In prezent, clientii sistemului financiar din Romania beneficiaza de o serie de drepturi ce pareau utopie in urma cu doar 4-5 ani.
De Ziua Mondiala a Drepturilor Consumatorilor, celebrata pe 15 martie, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a decis sa aduca in prim plan sistemul financiar si situatia consumatorilor de produse si servicii financiare.
Conso.ro a participat la eveniment, prin redactorul sef Alin Iacob, in calitate de moderator si speaker.
Multe clauzele abuzive au fost eliminate prin lege...
Comisioanele de rambursare anticipata care ajungeau si la 5% sunt astazi de maximul 1% chiar si pentru clientii vechi iar structura contractelor de credit oferite clientilor este reglementata pentru a nu mai include diverse clauze abuzive.
Pentru imbunatatirea situatiei clientilor, unul dintre cele mai importante merite il are Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor.
In ciuda unui personal restrans si a unei posibilitati relativ reduse de a da amenzi cu adevarat importante, care sa descurajeze incalcarea grava si repetata a legislatiei de catre institutiile financiare, prin actiunea sa, ANPC a dat consumatorilor care utilizeaza produse si servicii financiare posibilitatea de a alege.
ANPC a propus, de-a lungul timpului, mai multe acte normative care sa schimbe fundamental lucrurile si sa-i permita consumatorului sa ia deciziile financiare adecvate – OUG 174/2008, OUG 50/2010, ordinul presedintelui ANPC privind informarea consumatorilor sunt doar cateva dintre cele mai cunoscute reglementari initiate de Autoritate in beneficiul consumatorilor de produse si servicii financiare.
In plus, sunt sute de procese castigate de ANPC impotriva institutiilor financiare si in beneficiul consumatorilor si fluxul deciziilor definitive si irevocabile favorabile consumatorilor se amplifica de la zi.
...dar raman inca multe aspecte ce necesita reglementare
In ciuda acestor succese notabile repurtate de ANPC, in beneficiul consumatorilor, raman inca zone in care libertatea de alegere a consumatorilor de produse si servicii financiare este grav afectata.
Spre exemplu, comportamentul abuziv al unora dintre angajatori face ca in destule cazuri alegerea contului curent/cardului de salariu sa fie decisa de angajator, si nu de angajat. Aceasta substituire a avut uneori consecinte deosebit de grave in momentul schimbarii locului de munca, multi detinatori de card cu descoperit de cont ajungand chiar si la Biroul de Credit.
Alegerea fondului de pensii private pentru participantii noi care intra in sistem este, din pacate, datorita informarii insuficiente, lasata la mana “loteriei”, cei care decid singuri fondul de pensii obligatorii la care doresc sa adere este inca destul de redus.
In afara de problemele care tin de alegerea produsului sau serviciului financiar de catre consumatori, exista si alte aspecte extrem de importante, care nu si-au gasit inca rezolvarea.
1.    situatia clientilor-captivi carora nu li s-au aplicat sau li s-au aplicat partial sau extrem de dezavantajos prevederile OUG 50;
2.    amanarea adoptarii legii falimentului personal si a legislatiei care sa reglementeze si sa restrictioneze comportamentul abuziv al recuperatorilor de creante;
3.    lipsa unor instrumente eficiente de rezolvare alternativa a disputelor in domeniul financiar, lipsa unui Ombudsman financiar-bancar;
4.    lipsa posibilitatii de a recurge la recursul colectiv (collective redress), pentru a obtine solutii aplicabile unui numar mare de consumatori;
5.    lipsa unui plafon in ceea ce priveste rata dobanzii la credite, cu exceptia prevederii OUG 50 referitoare la persoanele cu probleme, propunere care apartine Conso.ro, dar care viza plafonarea tuturor dobanzilor penalizatoare, nu doar a celor aferente persoanelor aflate in dificultate financiara;
6.    existenta unor produse si servicii potential periculoase pentru consumatori;
7.    incurajarea implicita a unor practici nesanatoase – spre exemplu, plata sumei minime in ceea ce priveste cardul de credit si nu a sumei maxime pe care si-o permite consumatorul;
8.    lipsa competitiei si un nivel foarte ridicat al costurilor in ceea ce priveste remiterile de fonduri de la/catre romanii care lucreaza/studiaza in strainatate.

Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News

Comparații

Credite nevoi personale

Credite nevoi personale
  • Compari ofertele și economisești bani
  • Aplici online la credit
  • Verifici situația de la Biroul de Credit
Compară
Educație financiară

Banchereza, pe înțelesul tuturor

  • Te ajutăm să înțelegi mai ușor contractele bancare
  • Vorbim în termeni simpli, pe înțelesul tău
  • Sfaturi financiare pentru consumatori
Citește

Un proiect susținut de

BCR

Credite nevoi personale

Alte Articole

Istoricul de credit: ce este, avantaje și cum să-l îmbunătățești rapid

Istoricul de credit: ce este, avantaje și cum să-l îmbunătățești rapid

Istoricul de credit reprezintă o înregistrare oficială a modului în care o persoană și-a gestionat obligațiile financiare de-a lungul timpului. Acesta conține informații despre produsele de creditare contractate, cum ar fi credite de nevoi personale, credite ipotecare, carduri de credit sau alte produse de creditare. Sunt incluse date despre sumele împrumutate, data acordării creditului, modul în care au fost rambursate sumele datorate, zile de întârziere sau restanțe, precum și gradul de utilizare a limitelor de credit disponibile.

19 Iul 2025 | Credite nevoi personale
Cum poți pleca în vacanță cu un credit cu dobândă zero

Cum poți pleca în vacanță cu un credit cu dobândă zero

Privit ca o soluție pentru creșterea bazei de clienți, împrumutul de nevoi personale cu costuri zero de la Garanti BBVA vine mănușă în sezonul de vacanțe.

15 Iul 2025 | Credite nevoi personale
Credit de nevoi personale cu dobândă fixă apropiată de ROBOR

Credit de nevoi personale cu dobândă fixă apropiată de ROBOR

În condițiile în care dobânzile interbancare au o tendință de creștere, influențate și de realitățile macro din România, există încă oferte cu dobânzi competitive în lei.

05 Iun 2025 | Credite nevoi personale
După conturi curente, băncile își pun clienții să vândă și credite

După conturi curente, băncile își pun clienții să vândă și credite

Inițial, am avut recompense pentru deschiderea de pachete de cont curent, iar acum s-a trecut la recompense pentru creditele prietenilor.

29 Mai 2025 | Credite nevoi personale

TE AJUTĂM SĂ-ȚI FACI CALCULELE

Calculatoare

Credit maxim

Calculează suma maximă pe care o poți împrumuta în funcție de venitul tău

Rate credit

Calculează rata lunară, DAE și graficul complet de rambursare la creditul tău

Refinanțare credit

Calculează suma pe care o poți economisi dacă îți refinanțezi creditul