Consumatorii de produse si servicii financiare beneficiaza in prezent de o serie de drepturi care in urma cu doar cativa ani pareau de neatins. Cea mai mare parte a imbunatatirilor aduse a venit prin prisma legislatiei dezvoltat de Protectia Consumatorului. In ciuda progreselor realizate, raman inca multe aspecte ce necesita a fi reglementate.
In prezent, clientii sistemului financiar din Romania beneficiaza de o serie de drepturi ce pareau utopie in urma cu doar 4-5 ani.
De Ziua Mondiala a Drepturilor Consumatorilor, celebrata pe 15 martie, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a decis sa aduca in prim plan sistemul financiar si situatia consumatorilor de produse si servicii financiare.
Multe clauzele abuzive au fost eliminate prin lege...
Comisioanele de rambursare anticipata care ajungeau si la 5% sunt astazi de maximul 1% chiar si pentru clientii vechi iar structura contractelor de credit oferite clientilor este reglementata pentru a nu mai include diverse clauze abuzive.
Pentru imbunatatirea situatiei clientilor, unul dintre cele mai importante merite il are Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor.
In ciuda unui personal restrans si a unei posibilitati relativ reduse de a da amenzi cu adevarat importante, care sa descurajeze incalcarea grava si repetata a legislatiei de catre institutiile financiare, prin actiunea sa, ANPC a dat consumatorilor care utilizeaza produse si servicii financiare posibilitatea de a alege.
ANPC a propus, de-a lungul timpului, mai multe acte normative care sa schimbe fundamental lucrurile si sa-i permita consumatorului sa ia deciziile financiare adecvate – OUG 174/2008, OUG 50/2010, ordinul presedintelui ANPC privind informarea consumatorilor sunt doar cateva dintre cele mai cunoscute reglementari initiate de Autoritate in beneficiul consumatorilor de produse si servicii financiare.
In plus, sunt sute de procese castigate de ANPC impotriva institutiilor financiare si in beneficiul consumatorilor si fluxul deciziilor definitive si irevocabile favorabile consumatorilor se amplifica de la zi.
...dar raman inca multe aspecte ce necesita reglementare
In ciuda acestor succese notabile repurtate de ANPC, in beneficiul consumatorilor, raman inca zone in care libertatea de alegere a consumatorilor de produse si servicii financiare este grav afectata.
Spre exemplu, comportamentul abuziv al unora dintre angajatori face ca in destule cazuri alegerea contului curent/cardului de salariu sa fie decisa de angajator, si nu de angajat. Aceasta substituire a avut uneori consecinte deosebit de grave in momentul schimbarii locului de munca, multi detinatori de card cu descoperit de cont ajungand chiar si la Biroul de Credit.
Alegerea fondului de pensii private pentru participantii noi care intra in sistem este, din pacate, datorita informarii insuficiente, lasata la mana “loteriei”, cei care decid singuri fondul de pensii obligatorii la care doresc sa adere este inca destul de redus.
In afara de problemele care tin de alegerea produsului sau serviciului financiar de catre consumatori, exista si alte aspecte extrem de importante, care nu si-au gasit inca rezolvarea.
1. situatia clientilor-captivi carora nu li s-au aplicat sau li s-au aplicat partial sau extrem de dezavantajos prevederile OUG 50;
2. amanarea adoptarii legii falimentului personal si a legislatiei care sa reglementeze si sa restrictioneze comportamentul abuziv al recuperatorilor de creante;
3. lipsa unor instrumente eficiente de rezolvare alternativa a disputelor in domeniul financiar, lipsa unui Ombudsman financiar-bancar;
4. lipsa posibilitatii de a recurge la recursul colectiv (collective redress), pentru a obtine solutii aplicabile unui numar mare de consumatori;
5. lipsa unui plafon in ceea ce priveste rata dobanzii la credite, cu exceptia prevederii OUG 50 referitoare la persoanele cu probleme, propunere care apartine Conso.ro, dar care viza plafonarea tuturor dobanzilor penalizatoare, nu doar a celor aferente persoanelor aflate in dificultate financiara;
6. existenta unor produse si servicii potential periculoase pentru consumatori;
7. incurajarea implicita a unor practici nesanatoase – spre exemplu, plata sumei minime in ceea ce priveste cardul de credit si nu a sumei maxime pe care si-o permite consumatorul;
8. lipsa competitiei si un nivel foarte ridicat al costurilor in ceea ce priveste remiterile de fonduri de la/catre romanii care lucreaza/studiaza in strainatate.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News