Preturile reduse ale biletelor de avion low-cost sunt asezonate cu taxe care nu numai ca ard la buzunar, dar sunt considerate abuzive inclusiv de catre Comisia Europeana. In Romania, Protectia Consumatorului este autoritatea care ar trebui sa verifice buna aplicare a legislatiei insa, pana in prezent, nu s-a facut niciun control pe aceasta tema.
Cumpararea unui bilet de avion de la Wizz Air sau Blue Air este relativ simpla: intri pe site, alegi orasul de plecare si destinatia, data de plecare si de sosire, iar apoi iti apar variantele de bilet cu costurile aferente.
Dupa ce se alege varianta de pret dorita, se completeaza datele personale necesare imbarcarii si se ajunge in punctul final al achizitiei: plata.
Clientii afla ca oricum vor face plata – online prin card, prin transfer bancar sau la ghiseu – trebuie sa suporte un comision suplimentar, deloc de neglijat.
In functie de optiunea aleasa si de companie, comisionul variaza intre 2 euro si 6 euro/pe zbor/pe pasager, indiferent de valoarea biletului sau a tranzactiei.
Spre exemplu, daca cineva plateste online cu cardul 600 lei pentru un zbor dus intors de la Bucuresti la Roma va plati pe langa pretul biletului si un comision de pana la 12 euro (6 euro x2 zboruri).
Daca persoana gaseste insa o promotie si cu aceiasi 600 lei cumpara doua zboruri dus-intors de la Bucuresti la Viena, pentru el si inca un prieten, va achita un comision de pana la 24 euro (6 euro x 4 zboruri).
Comisioane imposibil de evitat
La Wizz Air situatia este urmatoarea: clientii platesc in plus 5 euro pe zbor pentru plata cu cardul MasterCard si Visa si 2,5 euro pentru transfer in contul bancar al companiei sau plata cu card Maestro.
Mai mult, reprezentantii companiei chiar incurajeaza clientii sa recurga la aceste metode de plata, deoarece alte variante i-ar costa si mai mult.
“Cel mai eficient si cel mai rapid mod de a cumpara un bilet este online. Daca alegeti sa cumparati biletul prin call-center sau de la agentia de turism, va costa mai mult, deoarece call-center-ele presupun un tarif suplimentar iar agentiile de turism presupun un tarif de rezervare pentru acelasi web site pe care l-ati putea folosi si dumneavoastra direct. Astfel ca incurajam pe toata lumea sa foloseasca rezervarile online”, a precizat pentru Conso.ro Natasa Kazmer, director de comunicare la Wizz Air.
Potrivit reprezentantilor companiei, in 2009, 82% din biletele vandute de Wizz Air au fost achitate online, 10% prin agentiile de turism, 3% prin birourile de ticketing de la aeroport, iar 5% prin call-center.
La Blue Air, grila este si mai complicata, deoarece clientii au mai multe posibilitati de plata. Comisionul se ridica la 6 euro pentru plata cu cardul online, pentru fiecare zbor achizitionat.
Daca biletul se cumpara din punctele proprii ale companiei, cu cash sau online, comisionul este de 3 euro, iar daca se plateste cu card la POS comisionul este de 2 euro/pasager/zbor.
Rezervarile facute prin departamentul Reservations and Customer Service al Blue Air sunt comisionate cu 5 euro/pasager/zbor.
Comisionul este denumit sugestiv “taxa de administrare” iar reprezentantii companiei si ai Gecad ePayment, procesatorul platilor sustin ca de fapt nu ar avea nicio legatura cu modul in care se face plata.
“Pentru a evita ca aceasta taxa sa fie confundata cu un comision de procesare a platilor online prin card bancar, Blue Air a actualizat pe site-ul sau pagina referitoare la plata biletelor de avion, unde este denumita Administration Fee/Taxa de administrare”, a precizat Carmen Sebe, CEO al Gecad ePayment, procesatorul de plati al companiei aeriene.
Comisia Europeana a declarat aceste comisioane ilegale
Astfel de comisioane, imposibil de evitat de catre clienti, nu sunt o noutate pentru autoritatile europene.
In 2007, Comisia Europeana a demarat un control amplu al site-urilor companiilor aeriene care vand bilete online iar din 447 de companii, 137 nu respectau cerintele de baza ale unei vanzari corecte. Principalul neajuns semnalat de catre Comisie a fost chiar perceperea de comisioane separate pentru plata calatoriei cu cardul.
Aceasta practica a fost considerata neconforma legislatiei privind protectia consumatorului, deoarece pretul biletelor de avion promovat de companiile aeriene trebuie sa includa inca de la inceput si toate taxele platite de client.
In lista companiilor care au promis inca de pe atunci ca isi vor revizui practica s-au numarat si Wizz Air si Blue Air. Totusi, chiar si dupa aproape 3 ani, cele doua companii nu si-au schimbat modul de operare.
Pe noi cine ne protejeaza?
Pe langa legislatia privind protectia consumatorului, autoritatile au in prezent la indemana un instrument suplimentar prin care ar putea sa sanctioneze companiile aeriene pentru perceperea comisioanelor.
In Ordonanta de Urgenta nr. 113/2009, ce transpune in legislatia romaneasca directiva europeana a serviciilor de plati, se mentioneaza foarte clar, la art 117 ca “Beneficiarul platii nu poate solicita platitorului un pret suplimentar pentru utilizarea unui anumit instrument de plata."
Astfel, comerciantii, indiferent de natura lor, nu pot percepe clientilor preturi diferite sau comisioane suplimentare daca se plateste cu cash, cu card la POS, online sau prin transfer bancar.
Mai mult, comerciantii care nu respecta aceasta regula pot fi amendati de catre Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului cu sume cuprinse intre 50.000 lei si 100.000 lei.
Totusi, in Romania, legislatia nu se aplica in toate cazurile. Este si situatia unei cliente care a sesizat Comisariatul Bucuresti al ANPC, reclamand comisionul de 10 euro perceput de Wizz Air pentru plata online cu cardul a unui zbor dus-intors.
Raspunsul, oferit abia cand clienta a sunat la comisariat, a fost sec si la obiect: “Wizz Air nu are reprezentanta in Romania, deci nu putem interveni”.
Contactati de Conso.ro, reprezentantii ANPC nu au facut nici un comentariu referitor la eventuale controale din trecut sau viitoare privind comisioanele percepute de cele doua companii.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News