Wizz Air si Blue Air ii taxeaza abuziv pe cei care platesc cu cardul

Preturile reduse ale biletelor de avion low-cost sunt asezonate cu taxe care nu numai ca ard la buzunar, dar sunt considerate abuzive inclusiv de catre Comisia Europeana. In Romania, Protectia Consumatorului este autoritatea care ar trebui sa verifice buna aplicare a legislatiei insa, pana in prezent, nu s-a facut niciun control pe aceasta tema.

Cumpararea unui bilet de avion de la Wizz Air sau Blue Air este relativ simpla: intri pe site, alegi orasul de plecare si destinatia, data de plecare si de sosire, iar apoi iti apar variantele de bilet cu costurile aferente.

Dupa ce se alege varianta de pret dorita, se completeaza datele personale necesare imbarcarii si se ajunge in punctul final al achizitiei: plata.

Clientii afla ca oricum vor face plata – online prin card, prin transfer bancar sau la ghiseu – trebuie sa suporte un comision suplimentar, deloc de neglijat.

In functie de optiunea aleasa si de companie, comisionul variaza intre 2 euro si 6 euro/pe zbor/pe pasager, indiferent de valoarea biletului sau a tranzactiei.

Spre exemplu, daca cineva plateste online cu cardul 600 lei pentru un zbor dus intors de la Bucuresti la Roma va plati pe langa pretul biletului si un comision de pana la 12 euro (6 euro x2 zboruri).

Daca persoana gaseste insa o promotie si cu aceiasi 600 lei cumpara doua zboruri dus-intors de la Bucuresti la Viena, pentru el si inca un prieten, va achita un comision de pana la 24 euro (6 euro x 4 zboruri).

Comisioane imposibil de evitat

La Wizz Air situatia este urmatoarea: clientii platesc in plus 5 euro pe zbor pentru plata cu cardul MasterCard si Visa si 2,5 euro pentru transfer in contul bancar al companiei sau plata cu card Maestro. 

Mai mult, reprezentantii companiei chiar incurajeaza clientii sa recurga la aceste metode de plata, deoarece alte variante i-ar costa si mai mult.

“Cel mai eficient si cel mai rapid mod de a cumpara un bilet este online. Daca alegeti sa cumparati biletul prin call-center sau de la agentia de turism, va costa mai mult, deoarece call-center-ele presupun un tarif suplimentar iar agentiile de turism presupun un tarif de rezervare pentru acelasi web site pe care l-ati putea folosi si dumneavoastra direct. Astfel ca incurajam pe toata lumea sa foloseasca rezervarile online”, a precizat pentru Conso.ro Natasa Kazmer, director de comunicare la Wizz Air.

Potrivit reprezentantilor companiei, in 2009, 82% din biletele vandute de Wizz Air au fost achitate online, 10% prin agentiile de turism, 3% prin birourile de ticketing de la aeroport, iar 5% prin call-center.

La Blue Air, grila este si mai complicata, deoarece clientii au mai multe posibilitati de plata.  Comisionul se ridica la 6 euro pentru plata cu cardul online, pentru fiecare zbor achizitionat.

Daca biletul se cumpara din punctele proprii ale companiei, cu cash sau online, comisionul este de 3 euro, iar daca se plateste cu card la POS comisionul este de 2 euro/pasager/zbor.

Rezervarile facute prin departamentul Reservations and Customer Service al Blue Air sunt comisionate cu 5 euro/pasager/zbor.

Comisionul este denumit sugestiv “taxa de administrare” iar reprezentantii companiei si ai Gecad ePayment, procesatorul platilor sustin ca de fapt nu ar avea nicio legatura cu modul in care se face plata.

“Pentru a evita ca aceasta taxa sa fie confundata cu un comision de procesare a platilor online prin card bancar, Blue Air a actualizat pe site-ul sau pagina referitoare la plata biletelor de avion, unde este denumita Administration Fee/Taxa de administrare”, a precizat Carmen Sebe, CEO al Gecad ePayment, procesatorul de plati al companiei aeriene.

Comisia Europeana a declarat aceste comisioane ilegale

Astfel de comisioane, imposibil de evitat de catre clienti, nu sunt o noutate pentru autoritatile europene.

In 2007, Comisia Europeana a demarat un control amplu al site-urilor companiilor aeriene care vand bilete online iar din 447 de companii, 137 nu respectau cerintele de baza ale unei vanzari corecte. Principalul neajuns semnalat de catre Comisie a fost chiar perceperea de comisioane separate pentru plata calatoriei cu cardul.

Aceasta practica a fost considerata neconforma legislatiei privind protectia consumatorului, deoarece pretul biletelor de avion promovat de companiile aeriene trebuie sa includa inca de la inceput si toate taxele platite de client. 

In lista companiilor care au promis inca de pe atunci ca isi vor revizui practica s-au numarat si Wizz Air si Blue Air. Totusi, chiar si dupa aproape 3 ani, cele doua companii nu si-au schimbat modul de operare.

Pe noi cine ne protejeaza?

Pe langa legislatia privind protectia consumatorului, autoritatile au in prezent la indemana un instrument suplimentar prin care ar putea sa sanctioneze companiile aeriene pentru perceperea comisioanelor.

In Ordonanta de Urgenta nr. 113/2009, ce transpune in legislatia romaneasca directiva europeana a serviciilor de plati, se mentioneaza foarte clar, la art 117 ca “Beneficiarul platii nu poate solicita platitorului un pret suplimentar pentru utilizarea unui anumit instrument de plata."

Astfel, comerciantii, indiferent de natura lor, nu pot percepe clientilor preturi diferite sau comisioane suplimentare daca se plateste cu cash, cu card la POS, online sau prin transfer bancar.

Mai mult, comerciantii care nu respecta aceasta regula pot fi amendati de catre Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului cu sume cuprinse intre 50.000 lei si 100.000 lei.

Totusi, in Romania, legislatia nu se aplica in toate cazurile. Este si situatia unei cliente care a sesizat Comisariatul Bucuresti al ANPC, reclamand comisionul de 10 euro perceput de Wizz Air pentru plata online cu cardul a unui zbor dus-intors.

Raspunsul, oferit abia cand clienta a sunat la comisariat, a fost sec si la obiect:  “Wizz Air nu are reprezentanta in Romania, deci nu putem interveni”.

Contactati de Conso.ro, reprezentantii ANPC nu au facut nici un comentariu referitor la eventuale controale din trecut sau viitoare privind comisioanele percepute de cele doua companii.


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

ALTE ARTICOLE - Carduri


Cum putem face cumparaturi in rate cu cardul de debit
Cum putem face cumparaturi in rate cu cardul de debit

Altex si Flanco in parteneriat cu finantatorul Oney Bank ofera clientilor posibilitatea de a achizitiona produse in 3 sau 4 rate daca dispun de un card de debit Visa sau Mastercard, la costuri mult mai mici decat in cazul achizitiei cu un card de credit.

7 Ianuarie 2021 | Carduri (carduri + ebanking)

Bancile vor permite platile cu telefonul catre prietenii din agenda
Bancile vor permite platile cu telefonul catre prietenii din agenda

Transfond ofera posibilitatea initierii de plati intre doua conturi deschise la banci diferite utilizand doar numarul de telefon mobil al beneficiarului platii, fara sa fie nevoie si de codul IBAN al acestuia.

29 Septembrie 2020 | Carduri (carduri + ebanking)

Cum primesti bani inapoi daca platesti cu cardul
Cum primesti bani inapoi daca platesti cu cardul

Exista mai multe oferte de reduceri pentru posesorii de carduri de debit, care nici nu implica costuri asociate, precum emiterea cardului si administrarea contului curent.

22 Septembrie 2020 | Carduri (carduri + ebanking)

Retrageri din ATM fara card. Cum functioneaza?
Retrageri din ATM fara card. Cum functioneaza?

Dupa ce ne-au propus sa ocolim cardul platind la POS-uri direct cu telefonul, bancile merg mai departe incercand sa elimine cardul si la retragerea de numerar de la ATM.

28 August 2020 | Carduri (carduri + ebanking)

Mai multe articole

GHIDURI


Carduri de credit

Cardul de credit reprezinta un imprumut aflat permanent la dispozitia clientului. Limita de credit este calculata pe baza unei proceduri numita scoring. In general, limita maxima de credit poate ajunge pana la 5.000 euro sau echivalentul in moneda nationala. Cum se calculeaza scoringul, diferentele dintre carduri de debit si carduri de credit, peri

Carduri de debit

Cu ajutorul unui card de debit poti avea acces oricand la banii propii din contul de la banca. Cardul de debit are insa de oferit mai mult decat retragerea de numerar. Cea mai importanta functie a sa este plata cumparaturilor la comercianti. Pentru tranzactiile efectuate in Romania nu se plateste nici un comision. Ce servicii suplimentare ofera car

Carduri premium

Cardurile premium reprezinta o categorie privilegiata de instrumente de plata, care sunt acordate clientilor cu venituri ridicate. Limita de credit este mult mai mare si poate ajunge pana la 100.000 euro, fata de numai 5.000 euro, cat ofera in general cardurile de credit standard. Cui se adreseaza cardurile premium, care sunt tipurile de carduri, c

Carduri cu cip

Cardul cu cip este un card bancar - de credit sau de debit - care are incorporat un microcip. Acesta a fost conceput pentru a conferi tranzactiilor cu carduri mai multa siguranta si rapiditate. Cat de sigure sunt cardurile cu cip, ce tehnologie are in spate si cum schimba cipul modul in care se plateste cu cardul in Ghidul Carduri cu cip.

Cumparaturi online cu cardul

Inainte sa faceti cumparaturi online trebuie sa va asigurati ca aveti cardul activat pentru utilizare online. Dupa activarea cardului, este recomandata inrolarea cardurilor in sistemul 3D Secure. Ponturi pentru cumparaturi sigure si toate informatiile despre carduri acceptate pentru cumparaturi, tranzactii online si inrolarea cardului in Ghidul Cum

Vacanta cu cardul in strainatate

Atunci cand mergem in vacanta este recomandat sa nu plecam cu toti banii de care avem nevoie in portofel. Cardurile bancare ne protejeaza mai bine banii. Cardul de credit este recomandat cu prioritate, pentru ca ofera o serie de beneficii suplimentare. Totul despre tipul de card potrivit in vacanta, ce comisioane apar la tranzactiile din afara tari

Inapoi sus