Cum sa evitam magazinele online care inseala clientii?

Protectia Consumatorului a publicat o serie de sfaturi utile pentru ca cei care isi fac cumparaturile pe internet. Clientii ar trebui sa faca tranzactii cu carduri speciale, sa verifice daca portalul este securitizat, politica de livrare si returnare a produselor, precum si datele de contact ale magazinelor.

Protectia Consumatorilor recomanda clientilor folosirea unui card de debit dedicat tranzactiilor online, care sa fie incarcat numai cu suma necesara achizitiei. De asemenea, clientii sunt indemnati sa refuze finalizarea tranzactiei daca li se cere codul PIN al cardului in formularul de comanda.

Inainte de a efectua orice fel de tranzactie online, consumatorii ar trebui sa aiba in vedere mai multe aspecte legate de pagina de pe care intentioneaza sa faca comanda produselor. Reprezentantii Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor atrag atentia asupra faptului ca prelucrarea datelor trebuie sa se faca printr-un protocol securizat : URL-ul ar trebui sa inceapa cu https://.

Pentru cei care nu au facut cumparaturi pe internet, Conso.ro le pune la dispozitie un demo pentru plata cu cardul pe internet, pentru a se familiariza cu aceasta metoda.

Este preferabil ca bunurile achizitionate sa fie efectuate de la companii cunoscute sau despre care nu exista comentarii negative ale altor clienti pe forumurile de discutii sau pe site-urile de evaluare a serviciilor. Pentru a lua cea mai buna decizie, este indicat ca ofertele de pret, conditiile de livrare si garantie ale mai multor comercianti sa fie comparate.

 

Comerciantii fara date complete de contact trebuie evitati

 

Pe de alta parte, operatorii economici care nu afiseaza date de contact complete (adresa, telefon, cod unic de identificare fiscala etc.) si care se rezuma la o adresa de e-mail ar trebui complet evitati.

Daca bunurile sunt expediate din strainatate, consumatorii ar trebui sa ia in calcul si taxele postale si alte costuri pe care comerciantul nu le afiseaza/calculeaza, cum ar fi taxele vamale si TVA.

Intrarea in posesia unor produse comandate din strainatate poate dura mai mult decat daca comanda se face de la magazine autohtone, astfel ca trebuie verificat si timpul de livrare pentru fiecare tip de serviciu de expeditie acceptat de comerciant, precum si daca este asigurata urmarirea coletului pe durata transportului si daca se poate garanta o data limita de livrare.

Verificati politica de returnare a produselor !

Nu trebuie neglijata nici posibilitatea returnarii produselor in cazul in care acestea nu raspund cerintelor sau caracteristicilor descrise, demers ce presupune in general suportarea unor costuri suplimentare semnificative, precum taxele postale cu retur.

Daca apar probleme la achizitionarea de produse din afara tarii, reclamatia va trebui solutionata de o entitate straina. Astfel, sesizarea va fi adresata vanzatorului sau unei autoritati din tara de origine a vanzatorului. Riscul aparitiei unor nereguli poate fi redus considerabil si prin cunoasterea limbii in care sunt oferite informatiile pe site-ul strain.

Costuri suplimentare pot aparea si in cazul unor probleme legate de garantie, caz in care consumatorul se poate vedea nevoit sa expedieze produsul inapoi la comerciant sau la un service din zona in care opereaza acesta. Prin urmare, ANPC recomanda clientilor sa tina cont si de acest aspect si sa caute produse a caror garantie poate fi asigurata in Romania.

Capcana produselor foarte ieftine

«Exista site-uri independente care evalueaza calitatea serviciilor si "liste negre" cu companiile care inseala clientii. O practica incorecta frecvent intalnita este aceea de a oferi produse ieftine fata de pretul mediu dar a caror livrare e conditionata de achizitionarea de accesorii (uneori indispensabile functionarii produsului) cu preturi umflate », au explicat reprezentantii ANPC. Acest lucru face ca, in final, pretul total sa depaseasca semnificativ o achizitie similara de la un distribuitor consacrat al produsului.

Foarte important este ca, odata finalizata comanda, sa fie tiparite detaliile acesteia, precum si conditiile ce apar pe site la momentul cumpararii. Acestea pot fi foarte utile ulterior, la rezolvarea unei eventuale dispute cu vanzatorul.

In perioada 1-5 februarie 2010, ANPC a verificat 179 de comercianti online, iar la 168 s-au constatat abateri. Controalele au fost facute la nivel national in vederea respectarii drepturilor consumatorilor.

Au fost aplicate 72 de sanctiuni contraventionale in valoare de 268.500 lei si 96 de avertismente. Pentru 35 de operatori economici s-a dispus masura opririi temporare a comercializarii produselor pana la remedierea deficientelor, iar pentru un operator economic s-a dispus oprirea definitiva a comercializarii produselor expirate (adezivi), astfel incat produsele nu au ajuns la consumatori. De asemenea, s-au emis doua decizii de incetare a practicilor comerciale incorecte.

Cele mai importante abateri

La 32 de magazine online s-a observat incalcarea prevederilor OG nr. 130/2000 privind protectia consumatorilor la incheierea si executarea contractelor la distanta.

In acest sens, consumatorii nu erau informati asupra posibilitatiii de a denunta unilateral contractul fara penalitati si fara invocarea unui motiv, in termen de 10 zile de la primirea produsului sau in termen de 10 zile de la incheierea contractului in cazul prestatorilor de servicii. In cazul in care precizarea era totusi facuta, textul clauzei de denuntare unilaterala nu era cel prevazut de lege sau informarea presupunea un termen mult mai mic de returnare.
        
Cele mai multe infractiuni au constat insa in informarea incompleta asupra tarifelor si preturilor, dar si a caracteristicilor esentiale ale produselor. In cazul ofertelor promotionale, reducerea practicata era mai mica decat cea afisata, nu se mentiona perioada promotiei sau faptul ca promotia se desfasoara in limita stocului disponibil. Astfel de abateri au fost constatate la 77 operatori economici din tara.


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

Sondajul Conso s-a incheiat

Multumim tuturor participantilor. Rezultatele tragerii la sorti vor fi afisate in zilele urmatoare.

Mai multe detalii

ALTE ARTICOLE - Carduri


Bancile vor permite platile cu telefonul catre prietenii din agenda
Bancile vor permite platile cu telefonul catre prietenii din agenda

Transfond ofera posibilitatea initierii de plati intre doua conturi deschise la banci diferite utilizand doar numarul de telefon mobil al beneficiarului platii, fara sa fie nevoie si de codul IBAN al acestuia.

29 Septembrie 2020 | Carduri (carduri + ebanking)

Cum primesti bani inapoi daca platesti cu cardul
Cum primesti bani inapoi daca platesti cu cardul

Exista mai multe oferte de reduceri pentru posesorii de carduri de debit, care nici nu implica costuri asociate, precum emiterea cardului si administrarea contului curent.

22 Septembrie 2020 | Carduri (carduri + ebanking)

Retrageri din ATM fara card. Cum functioneaza?
Retrageri din ATM fara card. Cum functioneaza?

Dupa ce ne-au propus sa ocolim cardul platind la POS-uri direct cu telefonul, bancile merg mai departe incercand sa elimine cardul si la retragerea de numerar de la ATM.

28 August 2020 | Carduri (carduri + ebanking)

Ce sanse are telefonul in lupta cu cardul pentru plati?
Ce sanse are telefonul in lupta cu cardul pentru plati?

Numarul bancilor care ofera aplicatii de plata ce permit utilizarea telefonului in locul cardului este in crestere. Mai ramane doar ca si cel al utilizatorilor sa aiba o dinamica asemanatoare pe termen lung.

30 Iulie 2020 | Carduri (carduri + ebanking)

Mai multe articole

GHIDURI


Carduri de credit

Cardul de credit reprezinta un imprumut aflat permanent la dispozitia clientului. Limita de credit este calculata pe baza unei proceduri numita scoring. In general, limita maxima de credit poate ajunge pana la 5.000 euro sau echivalentul in moneda nationala. Cum se calculeaza scoringul, diferentele dintre carduri de debit si carduri de credit, peri

Carduri de debit

Cu ajutorul unui card de debit poti avea acces oricand la banii propii din contul de la banca. Cardul de debit are insa de oferit mai mult decat retragerea de numerar. Cea mai importanta functie a sa este plata cumparaturilor la comercianti. Pentru tranzactiile efectuate in Romania nu se plateste nici un comision. Ce servicii suplimentare ofera car

Carduri premium

Cardurile premium reprezinta o categorie privilegiata de instrumente de plata, care sunt acordate clientilor cu venituri ridicate. Limita de credit este mult mai mare si poate ajunge pana la 100.000 euro, fata de numai 5.000 euro, cat ofera in general cardurile de credit standard. Cui se adreseaza cardurile premium, care sunt tipurile de carduri, c

Carduri cu cip

Cardul cu cip este un card bancar - de credit sau de debit - care are incorporat un microcip. Acesta a fost conceput pentru a conferi tranzactiilor cu carduri mai multa siguranta si rapiditate. Cat de sigure sunt cardurile cu cip, ce tehnologie are in spate si cum schimba cipul modul in care se plateste cu cardul in Ghidul Carduri cu cip.

Cumparaturi online cu cardul

Inainte sa faceti cumparaturi online trebuie sa va asigurati ca aveti cardul activat pentru utilizare online. Dupa activarea cardului, este recomandata inrolarea cardurilor in sistemul 3D Secure. Ponturi pentru cumparaturi sigure si toate informatiile despre carduri acceptate pentru cumparaturi, tranzactii online si inrolarea cardului in Ghidul Cum

Vacanta cu cardul in strainatate

Atunci cand mergem in vacanta este recomandat sa nu plecam cu toti banii de care avem nevoie in portofel. Cardurile bancare ne protejeaza mai bine banii. Cardul de credit este recomandat cu prioritate, pentru ca ofera o serie de beneficii suplimentare. Totul despre tipul de card potrivit in vacanta, ce comisioane apar la tranzactiile din afara tari

Inapoi sus