Phishingul profita de indiferenta bancilor

Atacurile phishing au inregistrat, in primul semestru, o crestere de 20% a numarului de tentative, comparativ cu aceeasi perioada din 2008, conform statisticilor BitDefender. Suprinzator, o singura banca - Raiffeisen Bank - a cumulat 86% din totalul atacurilor, ca urmare a usurintei cu care pot fi transferate sume de bani din contul clientilor.

Phishingul este o metoda ilegala de a intra in posesia datelor personale si a informatiilor financiare a celor vizati in vederea obtinerii de beneficii necuvenite. Esenta atacurilor phishing consta in copierea unor pagini ale web-siteurilor institutiilor financiare si trimiterea de e-mailuri de pe o adresa care pare oficiala.


In medie, cele mai abuzate identitati comerciale in Romania apartin domeniului financiar, si acestea sunt in principal banci si institutii de transfer bancar. Atacatorii urmaresc obtinerea datelor cu care se pot loga la conturile clientilor – in general, conturi de card sau conturi care au asociate servicii de internet banking, in vederea sustragerii de fonduri.

"In contextul economic actual, actiunile de spam si phishing au luat amploare", a precizat Vlad Valceanu, seful laboratorului Antispam BitDefender.

Clientii Raiffeisen Bank - tinta preferata de fraudatori



Conform reprezentantilor BitDefender, topul primelor 5 companii financiare din Romania in functie de numarul de atacuri semnalate in primul semestru este urmatorul:

1. Raiffeisen Bank (86%)
2. Bancpost (7%)
3. Banca Transilvania (4%)
4. BRD (2%)
5. Romcard (1%).              

"Identitatea Raiffeisen Bank este mai usor de copiat. In plus, retragerea banilor din conturile bancii este extrem de facila si nu necesita o confirmare a bancii. Pur si simplu, sunt transferati banii din contul respectiv in cel al autorului de phishing. BRD si alte banci solicita ca transferurile sa fie executate telefonic, printr-un reprezentant al bancii", au declarat pentru Conso.ro reprezentantii BitDefender.

La Raiffeisen Bank, accesarea on-line a contului presupune doar introducerea unor informatii statice, precum codul de utilizator, parola si doua cifre de pe cardul de debit. In cazul altor banci, exista diverse filtre de securitate suplimentara, precum un cod dinamic generat de un dispozitiv denumit digipass sau confirmarea telefonica.

Reprezentantii Raiffeisen Bank au declarat pentru Conso.ro ca monitorizeaza „cu atentie toate aspectele legate de fenomenul de phishing si dinamica lui”  si imbunatatesc „in permanenta” masurile de securitate. Ei sustin ca atacurile psihing ii vizeaza in mod direct in primul rand datorita numarului mare de clienti online ai bancii.

Securitatea aplicatiilor lasa de dorit



"Ar putea fi vorba si despre un motiv conjunctural - in ultimele luni am avut o serie de campanii de marketing pe servicii online - deci phisherii au considerat ca daca vor copia o campanie care rula in acel moment, mesajul fraudulent va parea mai credibil", preizeaza Corina Vasile, director de comunicare al Raiffeisen Bank.

Corina Vasile afirma pentru Conso.ro ca „masurile luate de banca se concentreaza pe limitarea posibilelor efecte negative ale unui atac phishing: utilizarea unor servicii de detectie si reactie, filtre de depistare a tranzactiilor fraudulente, alertarea clientilor pe canalul online, etc”

Insa pe site-ul bancii ultima imbunatatire concreta a platformei de online banking dateaza din 21 noiembrie 2008 si se refera la modificari aduse interfetei, pentru a o face mai usor de utilizat de catre clienti.
De altfel, de la lansarea aplicatiei, in 15 mai 2006, nu exista in lista de imbunatatiri nici o referire la sporirea securitatii aplicatiei.

Cum sa ne ferim de phishing?



Specialistii in domeniu si institutiile financiare au pus la punct un set de sfaturi pentru cei care pot realiza tranzactii online, in vederea evitarii sustragerii fondurilor.

•    nu dati curs niciodata unei cereri venite pe e-mail sau telefonic, prin care vi se solicita date personale precum numele de utilizator, parola, codul PIN, etc.

•    accesati intotdeauna serviciul de internet banking prin tastarea in browser a adresei URL si nu prin accesarea unui link primit pe e-mail.

•    nu luati in seama astfel de mesaje, chiar daca par a veni de pe o adresa oficiala a bancii (ex. online@rzb.ro, conturi@rzb.ro)

•    contactati de urgenta banca la care aveti cont pentru a o sesiza cu privire la mesajele primite.


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

ALTE ARTICOLE - Carduri


Fraudele informatice sunt foarte greu de recuperat dupa autentificarea pagubitului
Fraudele informatice sunt foarte greu de recuperat dupa autentificarea pagubitului

Tentativele de inselare a celor care posteaza anunturi pe platformele de vanzare-cumparare prolifereaza, in ciuda introducerii recente a elementelor suplimentare de siguranta la trazactiile online.

17 Iunie 2021 | Carduri (carduri + ebanking)

Cum putem face cumparaturi in rate cu cardul de debit
Cum putem face cumparaturi in rate cu cardul de debit

Altex si Flanco in parteneriat cu finantatorul Oney Bank ofera clientilor posibilitatea de a achizitiona produse in 3 sau 4 rate daca dispun de un card de debit Visa sau Mastercard, la costuri mult mai mici decat in cazul achizitiei cu un card de credit.

7 Ianuarie 2021 | Carduri (carduri + ebanking)

Bancile vor permite platile cu telefonul catre prietenii din agenda
Bancile vor permite platile cu telefonul catre prietenii din agenda

Transfond ofera posibilitatea initierii de plati intre doua conturi deschise la banci diferite utilizand doar numarul de telefon mobil al beneficiarului platii, fara sa fie nevoie si de codul IBAN al acestuia.

29 Septembrie 2020 | Carduri (carduri + ebanking)

Cum primesti bani inapoi daca platesti cu cardul
Cum primesti bani inapoi daca platesti cu cardul

Exista mai multe oferte de reduceri pentru posesorii de carduri de debit, care nici nu implica costuri asociate, precum emiterea cardului si administrarea contului curent.

22 Septembrie 2020 | Carduri (carduri + ebanking)

Mai multe articole

GHIDURI


Carduri de credit

Cardul de credit reprezinta un imprumut aflat permanent la dispozitia clientului. Limita de credit este calculata pe baza unei proceduri numita scoring. In general, limita maxima de credit poate ajunge pana la 5.000 euro sau echivalentul in moneda nationala. Cum se calculeaza scoringul, diferentele dintre carduri de debit si carduri de credit, peri

Carduri de debit

Cu ajutorul unui card de debit poti avea acces oricand la banii propii din contul de la banca. Cardul de debit are insa de oferit mai mult decat retragerea de numerar. Cea mai importanta functie a sa este plata cumparaturilor la comercianti. Pentru tranzactiile efectuate in Romania nu se plateste nici un comision. Ce servicii suplimentare ofera car

Carduri premium

Cardurile premium reprezinta o categorie privilegiata de instrumente de plata, care sunt acordate clientilor cu venituri ridicate. Limita de credit este mult mai mare si poate ajunge pana la 100.000 euro, fata de numai 5.000 euro, cat ofera in general cardurile de credit standard. Cui se adreseaza cardurile premium, care sunt tipurile de carduri, c

Carduri cu cip

Cardul cu cip este un card bancar - de credit sau de debit - care are incorporat un microcip. Acesta a fost conceput pentru a conferi tranzactiilor cu carduri mai multa siguranta si rapiditate. Cat de sigure sunt cardurile cu cip, ce tehnologie are in spate si cum schimba cipul modul in care se plateste cu cardul in Ghidul Carduri cu cip.

Cumparaturi online cu cardul

Inainte sa faceti cumparaturi online trebuie sa va asigurati ca aveti cardul activat pentru utilizare online. Dupa activarea cardului, este recomandata inrolarea cardurilor in sistemul 3D Secure. Ponturi pentru cumparaturi sigure si toate informatiile despre carduri acceptate pentru cumparaturi, tranzactii online si inrolarea cardului in Ghidul Cum

Vacanta cu cardul in strainatate

Atunci cand mergem in vacanta este recomandat sa nu plecam cu toti banii de care avem nevoie in portofel. Cardurile bancare ne protejeaza mai bine banii. Cardul de credit este recomandat cu prioritate, pentru ca ofera o serie de beneficii suplimentare. Totul despre tipul de card potrivit in vacanta, ce comisioane apar la tranzactiile din afara tari

Inapoi sus