Magazinele online ar putea fi obligate sa plateasca despagubiri clientilor

Comisia pentru piata interna si protectia consumatorilor a inaintat Comisiei Europene (CE) un proiect prin care solicita imbunatatirea serviciilor oferite de comerciantii virtuali. Propunerile urmaresc asigurarea unor tranzactii mai sigure pe internet si stabilirea unor despagubiri reale pentru consumatorii online.
 
Proiectul a fost inaintat de catre europarlamentarul Marian Zlotea, fostul presedinte al Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor. El sustine adoptarea unor masuri pentru protectia mai buna a persoanelor care efectueaza tranzactii online. Amendamentele vor fi incluse in Rezolutia pentru comertul electronic care urmeaza a fi adoptata.
 
“Miercuri am prezentat proiectul de aviz, iar pe 3-4 decembrie va fi intocmit raportul integral care va contine fiecare punct abordat separat. Tot atunci va avea loc si votul final”, a declarat pentru Conso.ro, Marian Zlotea.
 

Serviciile online au nevoie de mai multa credibilitate

 
Inca de la aparitia comertului online, o provocare foarte mare care a pus pe jar comerciantii din mediul online, dar si autoritatile de reglememtare a comertului electronic a fost sporirea increderii cumparatorilor.
 
Cu toate ca acest business a inceput sa prinda contur in majoritatea tarilor europene, in ultimul barometru al Comisiei Europene se arata ca problema cea mai mare a comertului online ramane totusi neincrederea afisata de cumparatori.
 
Astfel, in timp ce in Suedia, Finlanda si Danemarca, consumatorii prezinta cea mai mare incredere in comertul online, peste 60% dintre acestia optand pentru achizitionarea de produse pe internet, in tari ca Bulgaria si Romania, numarul cumparatorilor online nu depaseste 20% din totalul populatiei.
 
Marian Zlotea sesizeaza in proiectul de aviz ca “increderea, in special in cazul consumatorilor si al intreprinderilor mici si mijlocii, este esentiala pentru fructificarea tuturor posibilitatilor oferite de comertul pe internet”.
 
El sugereaza ca ar trebui sa se puna accent pe securitizarea tranzactiilor electronice impotriva hackerilor. O solutie eficienta ar fi insa, si oferirea unor despagubiri pentru consumatorii care se confrunta cu dificultati la plata produselor achizitionate pe internet.
 
“In momentul actual nu exista incredere in comertul electronic, iar acest lucru poate fi observat prin faptul ca in ultima perioada am primit foarte multe reclamatii de la consumatorii online. Astfel, cei care au fost victime ale unor hackeri, au facut achizitii de pe o pagina clonata sau au facut comanda de la un magazin si nu au primit produsele, vor fi despagubiti, indiferent de modalitatea aleasa de client ca plata”, a subliniat Zlotea.
 

Returnarea sumei platite ar putea deveni regula

 
Zlotea acuza nereguli incepand de la conditiile contractuale si chiar pana la probleme cu bancile. In ceea ce priveste despagubirea, aceasta ar putea consta in returnarea sumei platite.
 
De asemenea, cei care au fost lezati vor putea actiona in instanta infractorii in caz de necesitate.
 
Europarlamentarul roman considera ca gradul de incredere al populatiei poate fi semnificativ ridicat daca statele membre ar colabora in desfasurarea unor actiuni de educare.
 
De asemenea, acestea ar trebui sa promoveze mai mult cunoasterea legislatiei in vigoare.
 
“Pentru a asigura calitatea bunurilor oferite si achizitionate online, atat Comisia, cat si statele membre trebuie sa promoveze cunoasterea normelor comunitare privind libera circulatie a bunurilor, precum si cele referitoare la standardele aplicabile si la marcajul CE”, a adaugat Marian Zlotea.
 
Totodata, el recomanda statelor membre sa coopereze in ceea ce priveste dezvoltarea si implementarea unor programe de colaborare internationala la nivelul autoritatilor de supraveghere a pietei.
  
“Ne intereseaza ca internautii sa beneficieze de un tratament cat mai bun, insa in acelasi timp vrem sa gasim solutii ca si comerciantii si cumparatorii sa fie egali in drepturi”, a precizat Zlotea.


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

ALTE ARTICOLE - Carduri


Fraudele informatice sunt foarte greu de recuperat dupa autentificarea pagubitului
Fraudele informatice sunt foarte greu de recuperat dupa autentificarea pagubitului

Tentativele de inselare a celor care posteaza anunturi pe platformele de vanzare-cumparare prolifereaza, in ciuda introducerii recente a elementelor suplimentare de siguranta la trazactiile online.

17 Iunie 2021 | Carduri (carduri + ebanking)

Cum putem face cumparaturi in rate cu cardul de debit
Cum putem face cumparaturi in rate cu cardul de debit

Altex si Flanco in parteneriat cu finantatorul Oney Bank ofera clientilor posibilitatea de a achizitiona produse in 3 sau 4 rate daca dispun de un card de debit Visa sau Mastercard, la costuri mult mai mici decat in cazul achizitiei cu un card de credit.

7 Ianuarie 2021 | Carduri (carduri + ebanking)

Bancile vor permite platile cu telefonul catre prietenii din agenda
Bancile vor permite platile cu telefonul catre prietenii din agenda

Transfond ofera posibilitatea initierii de plati intre doua conturi deschise la banci diferite utilizand doar numarul de telefon mobil al beneficiarului platii, fara sa fie nevoie si de codul IBAN al acestuia.

29 Septembrie 2020 | Carduri (carduri + ebanking)

Cum primesti bani inapoi daca platesti cu cardul
Cum primesti bani inapoi daca platesti cu cardul

Exista mai multe oferte de reduceri pentru posesorii de carduri de debit, care nici nu implica costuri asociate, precum emiterea cardului si administrarea contului curent.

22 Septembrie 2020 | Carduri (carduri + ebanking)

Mai multe articole

GHIDURI


Carduri de credit

Cardul de credit reprezinta un imprumut aflat permanent la dispozitia clientului. Limita de credit este calculata pe baza unei proceduri numita scoring. In general, limita maxima de credit poate ajunge pana la 5.000 euro sau echivalentul in moneda nationala. Cum se calculeaza scoringul, diferentele dintre carduri de debit si carduri de credit, peri

Carduri de debit

Cu ajutorul unui card de debit poti avea acces oricand la banii propii din contul de la banca. Cardul de debit are insa de oferit mai mult decat retragerea de numerar. Cea mai importanta functie a sa este plata cumparaturilor la comercianti. Pentru tranzactiile efectuate in Romania nu se plateste nici un comision. Ce servicii suplimentare ofera car

Carduri premium

Cardurile premium reprezinta o categorie privilegiata de instrumente de plata, care sunt acordate clientilor cu venituri ridicate. Limita de credit este mult mai mare si poate ajunge pana la 100.000 euro, fata de numai 5.000 euro, cat ofera in general cardurile de credit standard. Cui se adreseaza cardurile premium, care sunt tipurile de carduri, c

Carduri cu cip

Cardul cu cip este un card bancar - de credit sau de debit - care are incorporat un microcip. Acesta a fost conceput pentru a conferi tranzactiilor cu carduri mai multa siguranta si rapiditate. Cat de sigure sunt cardurile cu cip, ce tehnologie are in spate si cum schimba cipul modul in care se plateste cu cardul in Ghidul Carduri cu cip.

Cumparaturi online cu cardul

Inainte sa faceti cumparaturi online trebuie sa va asigurati ca aveti cardul activat pentru utilizare online. Dupa activarea cardului, este recomandata inrolarea cardurilor in sistemul 3D Secure. Ponturi pentru cumparaturi sigure si toate informatiile despre carduri acceptate pentru cumparaturi, tranzactii online si inrolarea cardului in Ghidul Cum

Vacanta cu cardul in strainatate

Atunci cand mergem in vacanta este recomandat sa nu plecam cu toti banii de care avem nevoie in portofel. Cardurile bancare ne protejeaza mai bine banii. Cardul de credit este recomandat cu prioritate, pentru ca ofera o serie de beneficii suplimentare. Totul despre tipul de card potrivit in vacanta, ce comisioane apar la tranzactiile din afara tari

Inapoi sus