Folosim cookies pentru a face website-ul mai usor de utilizat, in conformitate cu Noul Regulament al Uniunii Europene cu privire la Protectia Datelor Personale (GDPR). Citeste Politica de Confidentialitate.

Magazinele online ar putea fi obligate sa plateasca despagubiri clientilor

Autor: Alina Branescu |

Publicat in: Carduri

 

Comisia pentru piata interna si protectia consumatorilor a inaintat Comisiei Europene (CE) un proiect prin care solicita imbunatatirea serviciilor oferite de comerciantii virtuali. Propunerile urmaresc asigurarea unor tranzactii mai sigure pe internet si stabilirea unor despagubiri reale pentru consumatorii online.
 
Proiectul a fost inaintat de catre europarlamentarul Marian Zlotea, fostul presedinte al Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor. El sustine adoptarea unor masuri pentru protectia mai buna a persoanelor care efectueaza tranzactii online. Amendamentele vor fi incluse in Rezolutia pentru comertul electronic care urmeaza a fi adoptata.
 
“Miercuri am prezentat proiectul de aviz, iar pe 3-4 decembrie va fi intocmit raportul integral care va contine fiecare punct abordat separat. Tot atunci va avea loc si votul final”, a declarat pentru Conso.ro, Marian Zlotea.
 

Serviciile online au nevoie de mai multa credibilitate

 
Inca de la aparitia comertului online, o provocare foarte mare care a pus pe jar comerciantii din mediul online, dar si autoritatile de reglememtare a comertului electronic a fost sporirea increderii cumparatorilor.
 
Cu toate ca acest business a inceput sa prinda contur in majoritatea tarilor europene, in ultimul barometru al Comisiei Europene se arata ca problema cea mai mare a comertului online ramane totusi neincrederea afisata de cumparatori.
 
Astfel, in timp ce in Suedia, Finlanda si Danemarca, consumatorii prezinta cea mai mare incredere in comertul online, peste 60% dintre acestia optand pentru achizitionarea de produse pe internet, in tari ca Bulgaria si Romania, numarul cumparatorilor online nu depaseste 20% din totalul populatiei.
 
Marian Zlotea sesizeaza in proiectul de aviz ca “increderea, in special in cazul consumatorilor si al intreprinderilor mici si mijlocii, este esentiala pentru fructificarea tuturor posibilitatilor oferite de comertul pe internet”.
 
El sugereaza ca ar trebui sa se puna accent pe securitizarea tranzactiilor electronice impotriva hackerilor. O solutie eficienta ar fi insa, si oferirea unor despagubiri pentru consumatorii care se confrunta cu dificultati la plata produselor achizitionate pe internet.
 
“In momentul actual nu exista incredere in comertul electronic, iar acest lucru poate fi observat prin faptul ca in ultima perioada am primit foarte multe reclamatii de la consumatorii online. Astfel, cei care au fost victime ale unor hackeri, au facut achizitii de pe o pagina clonata sau au facut comanda de la un magazin si nu au primit produsele, vor fi despagubiti, indiferent de modalitatea aleasa de client ca plata”, a subliniat Zlotea.
 

Returnarea sumei platite ar putea deveni regula

 
Zlotea acuza nereguli incepand de la conditiile contractuale si chiar pana la probleme cu bancile. In ceea ce priveste despagubirea, aceasta ar putea consta in returnarea sumei platite.
 
De asemenea, cei care au fost lezati vor putea actiona in instanta infractorii in caz de necesitate.
 
Europarlamentarul roman considera ca gradul de incredere al populatiei poate fi semnificativ ridicat daca statele membre ar colabora in desfasurarea unor actiuni de educare.
 
De asemenea, acestea ar trebui sa promoveze mai mult cunoasterea legislatiei in vigoare.
 
“Pentru a asigura calitatea bunurilor oferite si achizitionate online, atat Comisia, cat si statele membre trebuie sa promoveze cunoasterea normelor comunitare privind libera circulatie a bunurilor, precum si cele referitoare la standardele aplicabile si la marcajul CE”, a adaugat Marian Zlotea.
 
Totodata, el recomanda statelor membre sa coopereze in ceea ce priveste dezvoltarea si implementarea unor programe de colaborare internationala la nivelul autoritatilor de supraveghere a pietei.
  
“Ne intereseaza ca internautii sa beneficieze de un tratament cat mai bun, insa in acelasi timp vrem sa gasim solutii ca si comerciantii si cumparatorii sa fie egali in drepturi”, a precizat Zlotea.

Alte articole din Carduri

Carduri

Ce inseamna pentru cumparatori cresterea pragului obligatoriu pentru acceptarea cardului?

Legea cash back, modificata din nou, a fost adoptata de Parlament. Principala modificare consta in faptul ca doar magazinele cu cifra de afaceri de peste 50.000 de euro anual vor fi obligate sa accepte plata cu cardul. Pragul precedent era de 10.000 de euro. Citeste mai mult

Cum sa te feresti de infractori cand retragi bani de la bancomat?

Posesorii de carduri din Romania utilizeaza in continuare excesiv operatiunea de retragere de numerar de la bancomat, fapt care le-a dat idei si infractorilor. Acestia au inventat numeroase dispozitive cu ajutorul carora pot copia datele cardurilor sau afla PIN-ul. Politia Romana prezinta cateva astfel de dispozitive. Citeste mai mult

Opinii recente

de Catalina Ipati Constantinescu

"Am avut un împrumut la Onnen care s-a cesionat la cei de la Tbi Credit. În data de 5. 10. 2018 am achitat suma comunicata ..."

Facebook