top banner

Victimele atacurilor de phishing trebuie sa anunte imediat banca

14 Octombrie 2008 | Autor: Adriana Staicu

Primul lucru pe care trebuie sa il faca o persoana - victima a atacurilor de phishing - este sa anunte banca pentru a bloca contul sau cardul, iar apoi sa informeze politia. Din momentul in care s-a anuntat institutia financiara, clientul nu mai este raspunzator pentru pierderile intervenite.
 
In Romania, atacurile de phishing au cunoscut o amploare in prima parte a acestui an, numarul lor fiind de trei ori mai mare decat in 2007. Pana in august 2008 s-au inregistrat in jur de 30 de atacuti de acest gen, potrivit BitDefender. Cea mai vizata banca la nivel local este Raiffeisen Bank - cu un procent de 50% din totalul atacurilor -, fiind urmata de BCR, BRD, Banca Transilvania si Piraeus Bank.
 
Pierderile intervenite ca urmare a atacurilor de tip phishing reprezinta aproximativ 5% din cifra de afaceri anuala a unei institutii, a afirmat Nicoleta Chivu, sales representative la S&T Romania, in cadrul unui seminar Finmedia pe tema fraudelor.
 
Vlad Valceanu, head of antispam research la BitDefender, spune ca parolele si informatiile furate prin phishing nu sunt folosite direct de atacatori, ci sunt vandute in masa pe piata neagra.
Un cont poate fi vandut chiar si cu 50 de centi, o suma infima comparativ cu cele retrase, care pot ajunge pana la 1.600 de dolari sau mai mult.
 
Pentru a nu fi victime ale phishingului, clientii bancilor trebuie sa evite sub orice forma sa dea informatii confidentiale precum numele de utilizator, parole, numere de identificare personala sau numerele cartilor de credit prin intermediul telefonului mobil sau al internetului.
 

Ce pot face victimele?

 
Primul lucru pe care trebuie sa il faca o persoana, victima a atacurilor de phishing, este sa anunte banca ca sa blocheze cardul sau contul. Astfel, se inchide accesul la banii din cont.
 
De asemena, este important ca astfel de incidente sa fie raportate Politiei Romane, care va demara o ancheta in acest sens. Toate fraudele informatice intra in atentia Directiei de Combatere a Criminalitatii Informatice din cadrul Politiei Romane.
 
In prezent, se pot semnala online atacuri sau tentative de frauda pe site-ul Politiei Romane sau pe portalul eFrauda. Acesta din urma se afla intr-un proces de imbunatatire, deoarece informatia se transmite catre autoritatile competente cu cateva zile intarziere, a precizat Virgil Spiridon, director adjunct la Directia de Combatere a Criminalitatii Informatice.
 
Iar, peste cel mult 2 luni, se vor putea face sesizari si pe site-ul de prezentare al Directiei de Frauda Informatica.
 
In prezent, 16 tineri sunt cercetati pentru infractiuni prin intermediul internetului, dintre care doi sunt autorii atacurilor lansate in luna iulie asupra Raiffeisen Bank.
 
Acestia sunt acuzati de prejudicierea cu peste 200.000 lei a peste 40 de clienti Raiffeisen Bank. Fraudarea s-a realizat prin intermediul aplicatiei de internet banking.
 

Clientii isi pot limita pierderea la 150 euro

 
Conform Regulametului BNR nr. 6 din 2006, utilizatorul unui instrument de plata electronica are obligatia de a anunta imediat banca in urmatoarele situatii:
 
  • pierderea, furtul, deteriorarea sau blocarea cardului;
  • indentificarea unor tranzactii neautorizate in contul personal;
  • erori sau nereguli aparute in urma gestionarii contului de catre emitent ;
  • dificultati in utilizarea instrumentelor de plata electronica.
  •  
    Daca unul din aceste evenimente a avut loc pana la momentul comunicarii, detinatorul este raspunzator, urmand sa suporte toate pierderile aferente acestor operatiuni, pana la limita echivalentului in lei a 150 de euro. Clientul va suporta, insa, toate pierderile daca banca demonstreaza ca a actionat cu neglijenta.
     
    Din momentul in care s-a anuntat institutia financiara, clientul nu mai este raspunzator pentru pierderile intervenite.
     
    De asemenea, clientul nu se face responsabil de pierderile intervenite in cazul in care s-a aprobat o tranzactie pe baza instrumentului de plata electronica, fara ca acesta sa fie prezentat fizic sau fara identificarea electronica a acestuia (PIN sau coduri de acces).

    Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News

    Comparații

    Carduri de credit

    Carduri de credit
    • Compari ofertele și economisești bani
    • Aplici online la credit
    • Verifici situația de la Biroul de Credit
    Compară
    Educație financiară

    Banchereza, pe înțelesul tuturor

    • Te ajutăm să înțelegi mai ușor contractele bancare
    • Vorbim în termeni simpli, pe înțelesul tău
    • Sfaturi financiare pentru consumatori
    Citește

    Un proiect susținut de

    BCR

    Carduri

    Alte Articole

    Tot mai multe solutii pentru schimbul valutar fara costuri

    Tot mai multe solutii pentru schimbul valutar fara costuri

    Schimbarea leilor in valuta in perioada concediilor sau economisirea in euro fara costurile conversiei sunt acum mai accesibile publicului prin solutiile propuse de banci sau fintech-uri nebancare.

    26 Oct 2023 | Carduri
    Impulsionarea vanzarilor prin oferte cashback prinde viteza

    Impulsionarea vanzarilor prin oferte cashback prinde viteza

    Oferirea unor procente bonus pentru achizitiile prin cardurile de credit sau de debit de la magazinele partenere sau folosind site-urile dedicate amatorilor de recompense este tot mai populara iar partea buna este ca cele doua sisteme pot fi combinate.

    23 Oct 2023 | Carduri
    Bancile tenteaza studentii cu pachete de cont curent si promotii

    Bancile tenteaza studentii cu pachete de cont curent si promotii

    Cei care urmeaza o facultate sunt considerati o nisa tot mai interesanta de banci, ofertele pentru acestia incluzand pachete de cont curent cu zero comisioane de administrare, internet banking, carduri de debit si concursuri cu premii.

    09 Oct 2023 | Carduri
    Call centere bancare: in cat timp se parcurge distanta dintre robotei si operatorii umani?

    Call centere bancare: in cat timp se parcurge distanta dintre robotei si operatorii umani?

    Aparitia unor sisteme informatizate, care sa preia din sarcinile operatorilor din departamentele de relatii cu clientii, se poate dovedi practica pentru sarcini foarte simple, dar si foarte cronofaga pentru cele mai complexe. Conso a vrut sa vada, in mod real, cat dureaza sa intri in legatura cu un operator uman la cateva dintre cele mai mari banci si cat de efectiv este ajutorul pe care-l primesti in urma interactiunii.

    28 Sep 2023 | Carduri

    TE AJUTĂM SĂ-ȚI FACI CALCULELE

    Calculatoare

    Rambursare card de credit

    Calculează suma lunară pe care trebuie să o rambursezi și care este costul dacă platești doar suma minimă