Victimele atacurilor de phishing trebuie sa anunte imediat banca

Primul lucru pe care trebuie sa il faca o persoana - victima a atacurilor de phishing - este sa anunte banca pentru a bloca contul sau cardul, iar apoi sa informeze politia. Din momentul in care s-a anuntat institutia financiara, clientul nu mai este raspunzator pentru pierderile intervenite.
 
In Romania, atacurile de phishing au cunoscut o amploare in prima parte a acestui an, numarul lor fiind de trei ori mai mare decat in 2007. Pana in august 2008 s-au inregistrat in jur de 30 de atacuti de acest gen, potrivit BitDefender. Cea mai vizata banca la nivel local este Raiffeisen Bank - cu un procent de 50% din totalul atacurilor -, fiind urmata de BCR, BRD, Banca Transilvania si Piraeus Bank.
 
Pierderile intervenite ca urmare a atacurilor de tip phishing reprezinta aproximativ 5% din cifra de afaceri anuala a unei institutii, a afirmat Nicoleta Chivu, sales representative la S&T Romania, in cadrul unui seminar Finmedia pe tema fraudelor.
 
Vlad Valceanu, head of antispam research la BitDefender, spune ca parolele si informatiile furate prin phishing nu sunt folosite direct de atacatori, ci sunt vandute in masa pe piata neagra.
Un cont poate fi vandut chiar si cu 50 de centi, o suma infima comparativ cu cele retrase, care pot ajunge pana la 1.600 de dolari sau mai mult.
 
Pentru a nu fi victime ale phishingului, clientii bancilor trebuie sa evite sub orice forma sa dea informatii confidentiale precum numele de utilizator, parole, numere de identificare personala sau numerele cartilor de credit prin intermediul telefonului mobil sau al internetului.
 

Ce pot face victimele?

 
Primul lucru pe care trebuie sa il faca o persoana, victima a atacurilor de phishing, este sa anunte banca ca sa blocheze cardul sau contul. Astfel, se inchide accesul la banii din cont.
 
De asemena, este important ca astfel de incidente sa fie raportate Politiei Romane, care va demara o ancheta in acest sens. Toate fraudele informatice intra in atentia Directiei de Combatere a Criminalitatii Informatice din cadrul Politiei Romane.
 
In prezent, se pot semnala online atacuri sau tentative de frauda pe site-ul Politiei Romane sau pe portalul eFrauda. Acesta din urma se afla intr-un proces de imbunatatire, deoarece informatia se transmite catre autoritatile competente cu cateva zile intarziere, a precizat Virgil Spiridon, director adjunct la Directia de Combatere a Criminalitatii Informatice.
 
Iar, peste cel mult 2 luni, se vor putea face sesizari si pe site-ul de prezentare al Directiei de Frauda Informatica.
 
In prezent, 16 tineri sunt cercetati pentru infractiuni prin intermediul internetului, dintre care doi sunt autorii atacurilor lansate in luna iulie asupra Raiffeisen Bank.
 
Acestia sunt acuzati de prejudicierea cu peste 200.000 lei a peste 40 de clienti Raiffeisen Bank. Fraudarea s-a realizat prin intermediul aplicatiei de internet banking.
 

Clientii isi pot limita pierderea la 150 euro

 
Conform Regulametului BNR nr. 6 din 2006, utilizatorul unui instrument de plata electronica are obligatia de a anunta imediat banca in urmatoarele situatii:
 
  • pierderea, furtul, deteriorarea sau blocarea cardului;
  • indentificarea unor tranzactii neautorizate in contul personal;
  • erori sau nereguli aparute in urma gestionarii contului de catre emitent ;
  • dificultati in utilizarea instrumentelor de plata electronica.
 
Daca unul din aceste evenimente a avut loc pana la momentul comunicarii, detinatorul este raspunzator, urmand sa suporte toate pierderile aferente acestor operatiuni, pana la limita echivalentului in lei a 150 de euro. Clientul va suporta, insa, toate pierderile daca banca demonstreaza ca a actionat cu neglijenta.
 
Din momentul in care s-a anuntat institutia financiara, clientul nu mai este raspunzator pentru pierderile intervenite.
 
De asemenea, clientul nu se face responsabil de pierderile intervenite in cazul in care s-a aprobat o tranzactie pe baza instrumentului de plata electronica, fara ca acesta sa fie prezentat fizic sau fara identificarea electronica a acestuia (PIN sau coduri de acces).

Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

ALTE ARTICOLE - Carduri


Bancile vor permite platile cu telefonul catre prietenii din agenda
Bancile vor permite platile cu telefonul catre prietenii din agenda

Transfond ofera posibilitatea initierii de plati intre doua conturi deschise la banci diferite utilizand doar numarul de telefon mobil al beneficiarului platii, fara sa fie nevoie si de codul IBAN al acestuia.

29 Septembrie 2020 | Carduri (carduri + ebanking)

Cum primesti bani inapoi daca platesti cu cardul
Cum primesti bani inapoi daca platesti cu cardul

Exista mai multe oferte de reduceri pentru posesorii de carduri de debit, care nici nu implica costuri asociate, precum emiterea cardului si administrarea contului curent.

22 Septembrie 2020 | Carduri (carduri + ebanking)

Retrageri din ATM fara card. Cum functioneaza?
Retrageri din ATM fara card. Cum functioneaza?

Dupa ce ne-au propus sa ocolim cardul platind la POS-uri direct cu telefonul, bancile merg mai departe incercand sa elimine cardul si la retragerea de numerar de la ATM.

28 August 2020 | Carduri (carduri + ebanking)

Ce sanse are telefonul in lupta cu cardul pentru plati?
Ce sanse are telefonul in lupta cu cardul pentru plati?

Numarul bancilor care ofera aplicatii de plata ce permit utilizarea telefonului in locul cardului este in crestere. Mai ramane doar ca si cel al utilizatorilor sa aiba o dinamica asemanatoare pe termen lung.

30 Iulie 2020 | Carduri (carduri + ebanking)

Mai multe articole

Inapoi sus