Victimele atacurilor de phishing trebuie sa anunte imediat banca

Primul lucru pe care trebuie sa il faca o persoana - victima a atacurilor de phishing - este sa anunte banca pentru a bloca contul sau cardul, iar apoi sa informeze politia. Din momentul in care s-a anuntat institutia financiara, clientul nu mai este raspunzator pentru pierderile intervenite.
 
In Romania, atacurile de phishing au cunoscut o amploare in prima parte a acestui an, numarul lor fiind de trei ori mai mare decat in 2007. Pana in august 2008 s-au inregistrat in jur de 30 de atacuti de acest gen, potrivit BitDefender. Cea mai vizata banca la nivel local este Raiffeisen Bank - cu un procent de 50% din totalul atacurilor -, fiind urmata de BCR, BRD, Banca Transilvania si Piraeus Bank.
 
Pierderile intervenite ca urmare a atacurilor de tip phishing reprezinta aproximativ 5% din cifra de afaceri anuala a unei institutii, a afirmat Nicoleta Chivu, sales representative la S&T Romania, in cadrul unui seminar Finmedia pe tema fraudelor.
 
Vlad Valceanu, head of antispam research la BitDefender, spune ca parolele si informatiile furate prin phishing nu sunt folosite direct de atacatori, ci sunt vandute in masa pe piata neagra.
Un cont poate fi vandut chiar si cu 50 de centi, o suma infima comparativ cu cele retrase, care pot ajunge pana la 1.600 de dolari sau mai mult.
 
Pentru a nu fi victime ale phishingului, clientii bancilor trebuie sa evite sub orice forma sa dea informatii confidentiale precum numele de utilizator, parole, numere de identificare personala sau numerele cartilor de credit prin intermediul telefonului mobil sau al internetului.
 

Ce pot face victimele?

 
Primul lucru pe care trebuie sa il faca o persoana, victima a atacurilor de phishing, este sa anunte banca ca sa blocheze cardul sau contul. Astfel, se inchide accesul la banii din cont.
 
De asemena, este important ca astfel de incidente sa fie raportate Politiei Romane, care va demara o ancheta in acest sens. Toate fraudele informatice intra in atentia Directiei de Combatere a Criminalitatii Informatice din cadrul Politiei Romane.
 
In prezent, se pot semnala online atacuri sau tentative de frauda pe site-ul Politiei Romane sau pe portalul eFrauda. Acesta din urma se afla intr-un proces de imbunatatire, deoarece informatia se transmite catre autoritatile competente cu cateva zile intarziere, a precizat Virgil Spiridon, director adjunct la Directia de Combatere a Criminalitatii Informatice.
 
Iar, peste cel mult 2 luni, se vor putea face sesizari si pe site-ul de prezentare al Directiei de Frauda Informatica.
 
In prezent, 16 tineri sunt cercetati pentru infractiuni prin intermediul internetului, dintre care doi sunt autorii atacurilor lansate in luna iulie asupra Raiffeisen Bank.
 
Acestia sunt acuzati de prejudicierea cu peste 200.000 lei a peste 40 de clienti Raiffeisen Bank. Fraudarea s-a realizat prin intermediul aplicatiei de internet banking.
 

Clientii isi pot limita pierderea la 150 euro

 
Conform Regulametului BNR nr. 6 din 2006, utilizatorul unui instrument de plata electronica are obligatia de a anunta imediat banca in urmatoarele situatii:
 
  • pierderea, furtul, deteriorarea sau blocarea cardului;
  • indentificarea unor tranzactii neautorizate in contul personal;
  • erori sau nereguli aparute in urma gestionarii contului de catre emitent ;
  • dificultati in utilizarea instrumentelor de plata electronica.
 
Daca unul din aceste evenimente a avut loc pana la momentul comunicarii, detinatorul este raspunzator, urmand sa suporte toate pierderile aferente acestor operatiuni, pana la limita echivalentului in lei a 150 de euro. Clientul va suporta, insa, toate pierderile daca banca demonstreaza ca a actionat cu neglijenta.
 
Din momentul in care s-a anuntat institutia financiara, clientul nu mai este raspunzator pentru pierderile intervenite.
 
De asemenea, clientul nu se face responsabil de pierderile intervenite in cazul in care s-a aprobat o tranzactie pe baza instrumentului de plata electronica, fara ca acesta sa fie prezentat fizic sau fara identificarea electronica a acestuia (PIN sau coduri de acces).


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

ALTE ARTICOLE - Carduri


Poate inlocui cardul de credit imprumutul de nevoi personale?
Poate inlocui cardul de credit imprumutul de nevoi personale?

Cresterea limitei de credit, a perioadelor de gratie si parghia ratelor fara dobanda a trezit speranta ca acest produs ar fi varianta mai ieftina, fara costuri aproape, a creditelor de nevoi personale. Exista insa si riscuri.

9 Septembrie 2021 | Carduri (carduri + ebanking)

De ce am opta pentru un card virtual?
De ce am opta pentru un card virtual?

Cardurile virtuale vin cu avantajul taxelor de emitere si livrare zero, conectarii facile cu dispozitivele mobile de plata, dar si cu unele limitari pe partea de retrageri.

24 August 2021 | Carduri (carduri + ebanking)

Fraudele informatice sunt foarte greu de recuperat dupa autentificarea pagubitului
Fraudele informatice sunt foarte greu de recuperat dupa autentificarea pagubitului

Tentativele de inselare a celor care posteaza anunturi pe platformele de vanzare-cumparare prolifereaza, in ciuda introducerii recente a elementelor suplimentare de siguranta la trazactiile online.

17 Iunie 2021 | Carduri (carduri + ebanking)

Cum putem face cumparaturi in rate cu cardul de debit
Cum putem face cumparaturi in rate cu cardul de debit

Altex si Flanco in parteneriat cu finantatorul Oney Bank ofera clientilor posibilitatea de a achizitiona produse in 3 sau 4 rate daca dispun de un card de debit Visa sau Mastercard, la costuri mult mai mici decat in cazul achizitiei cu un card de credit.

7 Ianuarie 2021 | Carduri (carduri + ebanking)

Mai multe articole

GHIDURI


Carduri de credit

Cardul de credit reprezinta un imprumut aflat permanent la dispozitia clientului. Limita de credit este calculata pe baza unei proceduri numita scoring. In general, limita maxima de credit poate ajunge pana la 5.000 euro sau echivalentul in moneda nationala. Cum se calculeaza scoringul, diferentele dintre carduri de debit si carduri de credit, peri

Carduri de debit

Cu ajutorul unui card de debit poti avea acces oricand la banii propii din contul de la banca. Cardul de debit are insa de oferit mai mult decat retragerea de numerar. Cea mai importanta functie a sa este plata cumparaturilor la comercianti. Pentru tranzactiile efectuate in Romania nu se plateste nici un comision. Ce servicii suplimentare ofera car

Carduri premium

Cardurile premium reprezinta o categorie privilegiata de instrumente de plata, care sunt acordate clientilor cu venituri ridicate. Limita de credit este mult mai mare si poate ajunge pana la 100.000 euro, fata de numai 5.000 euro, cat ofera in general cardurile de credit standard. Cui se adreseaza cardurile premium, care sunt tipurile de carduri, c

Carduri cu cip

Cardul cu cip este un card bancar - de credit sau de debit - care are incorporat un microcip. Acesta a fost conceput pentru a conferi tranzactiilor cu carduri mai multa siguranta si rapiditate. Cat de sigure sunt cardurile cu cip, ce tehnologie are in spate si cum schimba cipul modul in care se plateste cu cardul in Ghidul Carduri cu cip.

Cumparaturi online cu cardul

Inainte sa faceti cumparaturi online trebuie sa va asigurati ca aveti cardul activat pentru utilizare online. Dupa activarea cardului, este recomandata inrolarea cardurilor in sistemul 3D Secure. Ponturi pentru cumparaturi sigure si toate informatiile despre carduri acceptate pentru cumparaturi, tranzactii online si inrolarea cardului in Ghidul Cum

Vacanta cu cardul in strainatate

Atunci cand mergem in vacanta este recomandat sa nu plecam cu toti banii de care avem nevoie in portofel. Cardurile bancare ne protejeaza mai bine banii. Cardul de credit este recomandat cu prioritate, pentru ca ofera o serie de beneficii suplimentare. Totul despre tipul de card potrivit in vacanta, ce comisioane apar la tranzactiile din afara tari

Inapoi sus