Fraudele si platile online

Dezvoltarea internetului a dus la aparitia unor mijloace de a obtine beneficii financiare pe cai mai putin legale, dar si la expansiunea unui mod foarte comod de a face cumparaturi: plata cu cardul pe internet. Ca urmare, se ridica o problema destul de importanta: exista fraude la plata online prin card bancar? Si daca da, ce este de facut?
 
Din fericire, in Romania cazurile de frauda (reusita) la platile online sunt destul de rare. De cele mai multe ori este vorba despre folosirea cardului de catre un alt membru al familiei, in special de copii, care utilizeaza des cardurile parintilor pentru a comanda pe internet. Din acest motiv, este utila educarea copiilor cu privire la conditiile si situatiile in care acestia pot folosi cardul parintilor.
 
Un alt tip de frauda in Romania este folosirea cardurilor externe, ale caror date pot fi obtinute prin diverse metode, precum phishingul sau chiar prin achizitionarea de pe forumuri publice online.
 
In 2007, nivelul tentativelor de frauda din Romania a fost de 1,5%, iar in 2008, acesta a scazut la 1%. Cu toate acestea, posesorii de carduri trebuie sa fie foarte atenti, deoarece a crescut considerabil numarul atacurilor de phishing.
 
Exista mai multe modalitati prin care poti verifica daca o solicitare este sau nu phishing, insa cea mai sigura este sa retii ca nici o companie nu solicita prin email sau telefonic informatii confidentiale, precum numarul de cont/card, codul PIN sau alte date de acest fel.
 
Alte metode care iti protejeaza cardul de fraude sunt:
  • Inscrierea cardului in 3D Secure. 3D Secure este un standard dezvoltat de Visa si MasterCard care sporeste securitatea tranzactiilor online. Concret, inscrierea cardului se realizeaza de catre banca emitenta si consta in stabilirea unui mesaj de intampinare si a unui cod care trebuie introdus la plata online. Fara acest cod, cardul nu poate fi folosit pentru plati online. Este un sistem de securitate foarte eficient, deoarece pagina pe care trebuie introdus codul nu este gazduita nici de comerciant nici de procesator, ci de banca emitenta a cardului.
  • Nu spune nimanui datele de card, parola de 3D Secure sau PIN-ul cardului. Nici o companie nu solicita pe mail sau la telefon astfel de date, prin urmare orice solicitare de acest fel, indiferent de motivul invocat, este cu siguranta o tentativa de phishing.
  • Nu lasa cardul la vedere. Pentru plata online sunt suficiente datele inscrise pe card iar daca acesta nu este inscris in 3D Secure, datele respective vor putea fi utilizate pentru plati online.
  • Nu lasa altcuiva cardul. Spre exemplu, daca la restaurant ti se cere cardul pentru a efectua plata, nu il da chelnerului ci insoteste-l pana la POS daca restaurantul nu dispune de terminal mobil. Oricine poate copia datele si le poate folosi apoi la tranzactii pe internet in magazine din tara sau din strainatate.
Si totusi, ce se intampla in caz de frauda?
 
In primul rand, daca observi pe extrasul de cont o plata efectuata cu cardul tau pe care nu o recunosti, adreseaza-te imediat bancii emitente a cardului pentru a refuza tranzactia si a solicita returnarea banilor.
 
In general, disputele legate de plati prin card sunt reglementate de Visa si MasterCard, impreuna cu partile implicate, primul pas fiind acela de a stabili daca intr-adevar este vorba despre o frauda.
 
Desi nu exista un set de reguli bine definite care sa reglementeze aceste incidente, solutionarea fiind diferita de la caz la caz, exista cateva situatii mai clare:
  • In primul rand, este bine de stiut ca in momentul in care inscrii cardul in 3D Secure iti asumi responsabilitatea ca nu vei spune nimanui parola. Este cea mai sigura modalitate de a-ti proteja cardul, singura care nu da gres, decat daca spui si altcuiva parola. In cazul in care faci acest lucru, iar cardul este folosit ulterior fara stirea ta, vei suporta paguba pentru ca ai divulgat parola.
  • In acelasi timp insa, in cazul fraudelor cu carduri 3D Secure folosite pe site-uri non-3D Secure din afara tarii, atunci paguba poate fi suportata de comerciant.
  • De asemenea, daca banca emitenta a cardului nu este inrolata in 3D Secure, atunci nici clientul nu isi poate inrola cardul. In aceasta situatie, daca magazinul este in 3D Secure iar banca emitenta nu, banca emitenta suporta costurile.
Fiecare situatie este insa analizata separat pentru ca reglementarea sesizarilor depinde de la caz la caz, de gravitate, marimea pagubei, credibilitatea detinatorului de card, clauzele si conditiile din contractul semnat cu banca.
 
Ce trebuie sa faca un comerciant?
 
Daca un comerciant considera o comanda ca fiind suspecta de frauda poate lua mai multe masuri inainte de livrarea produselor sau a serviciilor: 
  • Contactarea clientului prin email sau telefon
  • Verificarea istoricului clientului
  • Contactarea procesatorului online pentru aflarea mai multor informatii in legatura cu comanda online (tara emitenta a cardului, istoric in sistemul procesatorului etc.)
Daca suspiciunea de frauda apare dupa livrarea produselor, atunci se poate incerca contactarea clientului telefonic sau prin email. In cazul livrarilor fizice se cunoaste adresa de livrare, deci clientul poate fi identificat mai usor. In cazul livrarilor electronice este mai greu de recuperat pierderea, clientul fiind practic foarte greu de depistat.
 
In Romania, cazurile de frauda in comertul electronic cu plata online sunt foarte rare. Pentru ca totusi sa nu aveti surprize, este suficient sa inscrieti cardul in 3D Secure, sa nu divulgati nimanui datele confidentiale si sa nu raspundeti mailurilor care solicita astfel de informatii. Daca aceste mesaje par a veni din partea unei banci sau a unei companii cu care ati mai colaborat, cel mai bine este sa sunati la organizatia respectiva pentru detalii.
 
Manuela Stoica este PR and Communication Specialist la GECAD ePayment


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

ALTE ARTICOLE - Carduri


Fraudele informatice sunt foarte greu de recuperat dupa autentificarea pagubitului
Fraudele informatice sunt foarte greu de recuperat dupa autentificarea pagubitului

Tentativele de inselare a celor care posteaza anunturi pe platformele de vanzare-cumparare prolifereaza, in ciuda introducerii recente a elementelor suplimentare de siguranta la trazactiile online.

17 Iunie 2021 | Carduri (carduri + ebanking)

Cum putem face cumparaturi in rate cu cardul de debit
Cum putem face cumparaturi in rate cu cardul de debit

Altex si Flanco in parteneriat cu finantatorul Oney Bank ofera clientilor posibilitatea de a achizitiona produse in 3 sau 4 rate daca dispun de un card de debit Visa sau Mastercard, la costuri mult mai mici decat in cazul achizitiei cu un card de credit.

7 Ianuarie 2021 | Carduri (carduri + ebanking)

Bancile vor permite platile cu telefonul catre prietenii din agenda
Bancile vor permite platile cu telefonul catre prietenii din agenda

Transfond ofera posibilitatea initierii de plati intre doua conturi deschise la banci diferite utilizand doar numarul de telefon mobil al beneficiarului platii, fara sa fie nevoie si de codul IBAN al acestuia.

29 Septembrie 2020 | Carduri (carduri + ebanking)

Cum primesti bani inapoi daca platesti cu cardul
Cum primesti bani inapoi daca platesti cu cardul

Exista mai multe oferte de reduceri pentru posesorii de carduri de debit, care nici nu implica costuri asociate, precum emiterea cardului si administrarea contului curent.

22 Septembrie 2020 | Carduri (carduri + ebanking)

Mai multe articole

GHIDURI


Carduri de credit

Cardul de credit reprezinta un imprumut aflat permanent la dispozitia clientului. Limita de credit este calculata pe baza unei proceduri numita scoring. In general, limita maxima de credit poate ajunge pana la 5.000 euro sau echivalentul in moneda nationala. Cum se calculeaza scoringul, diferentele dintre carduri de debit si carduri de credit, peri

Carduri de debit

Cu ajutorul unui card de debit poti avea acces oricand la banii propii din contul de la banca. Cardul de debit are insa de oferit mai mult decat retragerea de numerar. Cea mai importanta functie a sa este plata cumparaturilor la comercianti. Pentru tranzactiile efectuate in Romania nu se plateste nici un comision. Ce servicii suplimentare ofera car

Carduri premium

Cardurile premium reprezinta o categorie privilegiata de instrumente de plata, care sunt acordate clientilor cu venituri ridicate. Limita de credit este mult mai mare si poate ajunge pana la 100.000 euro, fata de numai 5.000 euro, cat ofera in general cardurile de credit standard. Cui se adreseaza cardurile premium, care sunt tipurile de carduri, c

Carduri cu cip

Cardul cu cip este un card bancar - de credit sau de debit - care are incorporat un microcip. Acesta a fost conceput pentru a conferi tranzactiilor cu carduri mai multa siguranta si rapiditate. Cat de sigure sunt cardurile cu cip, ce tehnologie are in spate si cum schimba cipul modul in care se plateste cu cardul in Ghidul Carduri cu cip.

Cumparaturi online cu cardul

Inainte sa faceti cumparaturi online trebuie sa va asigurati ca aveti cardul activat pentru utilizare online. Dupa activarea cardului, este recomandata inrolarea cardurilor in sistemul 3D Secure. Ponturi pentru cumparaturi sigure si toate informatiile despre carduri acceptate pentru cumparaturi, tranzactii online si inrolarea cardului in Ghidul Cum

Vacanta cu cardul in strainatate

Atunci cand mergem in vacanta este recomandat sa nu plecam cu toti banii de care avem nevoie in portofel. Cardurile bancare ne protejeaza mai bine banii. Cardul de credit este recomandat cu prioritate, pentru ca ofera o serie de beneficii suplimentare. Totul despre tipul de card potrivit in vacanta, ce comisioane apar la tranzactiile din afara tari

Inapoi sus