Adevarat sau Fals. Despre comisioane si implementarea platii online

Comertul electronic cu plata online se dezvolta rapid si in Romania. De la 9,6 milioane euro in 2006, la 34,8 milioane euro in 2007 si, zicem noi, la 70 milioane euro in 2008. Cu toate acestea, plata online continua sa provoace discutii aprinse intre comercianti, procesatori, utilizatori, specialisti.

 
Este sau nu este mai scump decat in alte tari sa implementezi o solutie de plata online? Alegi un integrator sau un payment gateway? Le este sau nu teama romanilor sa plateasca online?
 
In cele ce urmeaza pun in discutie cinci dintre cele mai des intalnite ipoteze in legatura cu subiectul comisioanelor suportate de un magazin online pentru a implementa plata online.
 
1. Comisioanele din alte tari sunt mai mici decat cele din Romania
 
Partial adevarat.  In Europa, valoarea medie a comisionului pe care il suporta magazinul online este de 4,5-5,5%. Acest comision poate sa scada semnificativ, insa doar pentru acei comercianti care au volume de sute de mii de euro pe luna. Daca ne raportam insa la majoritatea magazinelor online, nu, in Romania costurile nu sunt mai mari decat in alte tari. Dimpotriva, unii procesatori care opereaza pe piata din afara impun comisioane in functie de produsul comercializat, existand categorii pentru care comisionul ajunge la 13%. In Romania, aceasta diferentiere nu se face.
 
2. Taxele de implementare a unei solutii de plata online nu exista in alte tari europene
 
Fals. Procesatorii si integratorii din afara tarii impun taxe de implementare care pot ajunge pana la 500 euro, precum si comisioane lunare de intretinere care se situeaza in jurul valorii de 30 euro. O diferenta majora intre Romania si alte tari din Europa o reprezinta comisioanele pentru servicii aditionale, care in Romania sunt furnizate gratuit iar in alte tari contra cost.
 
Este vorba despre abonamentul lunar antifrauda, comision la fiecare moneda noua adaugata sau comision pentru fiecare chargeback, a carui valoare intrece adeseori pretul produsului respectiv. In Romania, securitatea tranzactiilor, prevenirea fraudei, adaugarea de instrumente noi, imbunatatirea rapoartelor, dezvoltarea functionalitatilor fac parte din serviciile oferite automat clientului, fara a se percepe taxe suplimentare.
 
3. Procesatorii sau payment gateway-urile au comisioane mai mici decat un integrator.
 
Adevarat. Procesatorii, cum sunt bancile su payment gateway-urile au comisioane mai mici si in Romania si in alte tari. Diferenta consta insa in serviciile oferite. De obicei, procesatorii ofera servicii de procesare a platilor online si atat.
 
Integratorii au servicii conexe importante pentru buna functionare a unui magazin: prevenire frauda, suport tehnic, suport clienti, module raportare si alte functionalitati care pot ajuta un comerciant sa isi dezvolte afacerea. Alegerea unui furnizor de servicii de plata online depinde in primul rand de strategia pe termen lung a magazinului.
 
4. Romanilor le este teama sa plateasca online
 
Partial adevarat. In continuare, multi romani isi scot salariul de pe card imediat si il tin in portofel. Intr-adevar, sunt destui si cei care platesc cu cardul la POS. Sunt putini cei care platesc online. Partial pentru ca nu au incredere sa dea datele personale pe internet. Nu este insa acesta principalul motiv de neincredere.
 
In primul rand, le este teama sa cumpere lucruri inainte sa le vada. Acesta este si motivul pentru care servicii mai putin tangibile, precum pachetele turistice, plata abonamentelor sau cumpararea de bilete se vand foarte bine pe internet. Aici nu are ce sa nu mearga bine. Alta e situatia cand iti cumperi o camasa sau un calculator.
 
In consecinta, in loc sa ne gandim ca nu avem vanzari online pentru ca romanii nu au incredere sa completeze formulare online, mai bine punem la punct serviciile, adaugam functionalitati noi magazinului online, invatam sa comunicam cu ei. Restul va veni de la sine.
 
5. Comisionul este prohibitiv pentru un magazin online mic
 
Partial adevarat. Cel mai des, motivul unui magazin online pentru a nu implementa plata online este comisionul mare pe care il practica integratorii sau procesatorii si marja mica de profit pe care o are el. Putini se gandesc insa ca un business cu o marja de profit foarte mica nu va avea succes pe termen lung, pentru ca profitul obtinut nu ii va permite patronului sa faca investitii in dezvoltarea afacerii. Iar privarea clientilor unui magazin online de comoditatea pe care le-o ofera platile online poate fi o greseala care sa ii trimita direct spre concurenta. Cele mai de succes magazine online sunt cele care, printre alte facilitati, ofera mai multe metode de plata, lasandu-i astfel consumatorului libertatea de a o alege pe cea cu care se simte confortabil.
 
In concluzie, nu cred ca este atat de important ce se intampla in alte tari, pentru ca obiceiurile de consum difera foarte mult de la tara la tara. Ce rost are sa ne comparam cu Anglia, unde magazinele online exista de mult mai multi ani si unde numarul cumparatorilor online este mai mare decat intreaga populatie a Romaniei?
 
Mai degraba, ne concentram pe ce se intampla aici, in Romania. Internetul a devenit o parte integranta a vietii noastre, comertul electronic se distinge ca industrie separata, cresterile sunt spectaculoase de la an la an. Asta dovedeste ca romanii vor totusi sa cumpere online. Cine stie cum sa profite de moment, va avea doar de castigat, pe termen lung.
 
Manuela Stoica este PR and communication specialist la GECAD ePayment.
 
 


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

ALTE ARTICOLE - Carduri


Despre dileme fericite si cumparaturi mai relaxate cu Cardul de Credit de la Intesa Sanpaolo Bank
Despre dileme fericite si cumparaturi mai relaxate cu Cardul de Credit de la Intesa Sanpaolo Bank

Cati oameni, atatea dileme fericite. Vestea buna e ca nu trebuie sa mai alegi! Le poti avea pe toate cu Cardul de Credit de la Intesa Sanpaolo Bank.

13 Decembrie 2021 | Articol sponsorizat

Cinci lucruri importante despre cardurile virtuale
Cinci lucruri importante despre cardurile virtuale

La aproape doua luni de la lansarea cardurilor virtuale in portofoliul ING Bank Romania, peste 16.000 de persoane le-au emis in Homeā€™Bank si au inceput sa le utilizeze, un sfert chiar inainte ca acestea sa fie anuntate in mod oficial.

8 Noiembrie 2021 | Articol sponsorizat

De ce depasesc cardurile de credit depozitele in  preferintele romanilor?
De ce depasesc cardurile de credit depozitele in preferintele romanilor?

Scaderea dobanzilor bancare la termen a avut si efecte mai putin anticipate, precum reevaluarea economisirii cash, dupa cum reiese dintr-un studiu realizat de Unlock Market Research la cererea BCR.

30 Septembrie 2021 | Carduri (carduri + ebanking)

Poate inlocui cardul de credit imprumutul de nevoi personale?
Poate inlocui cardul de credit imprumutul de nevoi personale?

Cresterea limitei de credit, a perioadelor de gratie si parghia ratelor fara dobanda a trezit speranta ca acest produs ar fi varianta mai ieftina, fara costuri aproape, a creditelor de nevoi personale. Exista insa si riscuri.

9 Septembrie 2021 | Carduri (carduri + ebanking)

Mai multe articole

GHIDURI


Carduri de credit

Cardul de credit reprezinta un imprumut aflat permanent la dispozitia clientului. Limita de credit este calculata pe baza unei proceduri numita scoring. In general, limita maxima de credit poate ajunge pana la 5.000 euro sau echivalentul in moneda nationala. Cum se calculeaza scoringul, diferentele dintre carduri de debit si carduri de credit, peri

Carduri de debit

Cu ajutorul unui card de debit poti avea acces oricand la banii propii din contul de la banca. Cardul de debit are insa de oferit mai mult decat retragerea de numerar. Cea mai importanta functie a sa este plata cumparaturilor la comercianti. Pentru tranzactiile efectuate in Romania nu se plateste nici un comision. Ce servicii suplimentare ofera car

Carduri premium

Cardurile premium reprezinta o categorie privilegiata de instrumente de plata, care sunt acordate clientilor cu venituri ridicate. Limita de credit este mult mai mare si poate ajunge pana la 100.000 euro, fata de numai 5.000 euro, cat ofera in general cardurile de credit standard. Cui se adreseaza cardurile premium, care sunt tipurile de carduri, c

Carduri cu cip

Cardul cu cip este un card bancar - de credit sau de debit - care are incorporat un microcip. Acesta a fost conceput pentru a conferi tranzactiilor cu carduri mai multa siguranta si rapiditate. Cat de sigure sunt cardurile cu cip, ce tehnologie are in spate si cum schimba cipul modul in care se plateste cu cardul in Ghidul Carduri cu cip.

Cumparaturi online cu cardul

Inainte sa faceti cumparaturi online trebuie sa va asigurati ca aveti cardul activat pentru utilizare online. Dupa activarea cardului, este recomandata inrolarea cardurilor in sistemul 3D Secure. Ponturi pentru cumparaturi sigure si toate informatiile despre carduri acceptate pentru cumparaturi, tranzactii online si inrolarea cardului in Ghidul Cum

Vacanta cu cardul in strainatate

Atunci cand mergem in vacanta este recomandat sa nu plecam cu toti banii de care avem nevoie in portofel. Cardurile bancare ne protejeaza mai bine banii. Cardul de credit este recomandat cu prioritate, pentru ca ofera o serie de beneficii suplimentare. Totul despre tipul de card potrivit in vacanta, ce comisioane apar la tranzactiile din afara tari

Inapoi sus