Folosim cookies pentru a face website-ul mai usor de utilizat, in conformitate cu Noul Regulament al Uniunii Europene cu privire la Protectia Datelor Personale (GDPR). Citeste Politica de Confidentialitate.

Tranzactiile cu carduri si problemele de comunicare banca-client


In unele cazuri, relatia dintre o banca si un client ce detine un card de credit la acea banca este afectata din motive de comunicare aparent banale, dar cu consecinte importante pentru persoana in cauza. Pentru a depista aceste situatii, ar fi necesara mai multa atentie la semnalele celor care utilizeaza in mod cotidian acest produs de creditare.


Pentru a nu face o expunere teoretica seaca, lipsita de relevanta, vom prezenta cateva situatii frecvente, ce reclama o interventie in modalitatea de lucru a bancilor. Precum si o interventie din partea reglementatorului, in ideea de a impune o forma standardizata si un minim de informatii necesare consumatorilor de produse bancare.

In acest sens, vom face referire la o banca „normala”, cu o cota de piata nici foarte mare nici foarte mica, ce doreste sincer sa ofere o calitate buna a serviciilor dar neglijeaza rezultatul practic al modului in care sunt implementate facilitatile oferite.

1.Exista posibilitatea de a solicita bancii primirea zilnica, la ora 9.30 dimineata a situatiei sumei existente in contul cardului de credit. Soldul transmis nu permite, insa, aflarea sumei disponibile pe card pentru noi tranzactii (fie si prin efectuarea de catre client a scaderii dintre limita de credit stabilita si suma transmisa automat de sistemul informatic al bancii).

Motivul, acest sold semnifica, de fapt, totalul sumelor trase de comercianti din banii pusi la dispozitie in momentul in care se efectueaza plata cu cardul si nu totalul platilor deja efectuate. Culmea este ca, daca se face o interogare la un automat bancar pentru sumele utilizate pe acelasi card de credit, se obtine in mod corect disponibilul pentru alte plati.

Ceea ce inseamna ca aceasta informatie, deja existenta, putea fi transmisa clientului la prima ora a diminetii sub forma sumei ramase ca disponibil pentru cumparaturi. Adica exact ceea ce il intereseaza cand intra in magazin si nu cati bani au tras comerciantii din tranzactiile anterioare, informatie complet inutila pentru a sti daca mai are suficienti bani pe card pentru a achita anumite produse sau servicii.

2.Depunerile de bani la automatele speciale dedicate pentru operatiuni cu numerar sunt foarte utile pentru a economisi timp iar procedura este simpla si prietenoasa cu clientul. Exista, insa, o mica mare problema. Banii depusi „nu se vad” imediat in sistem ci, potrivit estimarilor functionarilor bancii, dupa 15 – 20 de minute.

Sa presupunem ca vreti sa achizitionati un produs care costa 2.000 de lei, aveti la dumneavoastra 100 de lei iar pe card mai sunt disponibili 1.950 de lei. Teoretic, ati putea depune 50 de lei si sa achitati imediat cu cardul. Dar practic nu se poate plati, pana nu „intra banii”. Din motive de simetrie, daca atunci cand ies bani din cont, iesirea se vede imediat, nu are logica sa nu se vada imediat si intrarile.

3.Pentru siguranta, se poate seta din contul de client o notificare atunci cand din cont se efectueaza tranzactii ce depasesc o anumita suma de bani mai insemnata. Notificarea se face prin transmiterea unui SMS pe numarul de telefon indicat de client. Din nou, o intentia buna se transforma intr-o intreprindere inutila, deoarece informatia parvine incomplet si mult prea tarziu.

Concret, SMS-ul nu e transmis imediat dupa efectuarea tranzactiei ci atunci cand comerciantul trage banii (pot trece doua-trei zile). Culmea, mesajul nu contine data si ora efectuarii tranzactiei, nu contine numele comerciantului si nici terminatia cardului cu care s-a efectuat plata ( pe un cont de card de credit se pot emite carduri suplimentare pentru sotie, copii, etc).

Singura informatie parvine sub forma ca cineva, candva a platit suma de „x” lei cu nu se stie ce card. Daca respectivul card a fost sustras, „imprumutat” pentru plati pe internet sau, pur si simplu, vanzatorul a gresit in plus suma trasa iar clientul nu a observat, nu se va intampla nimic in timp util din punct de vedere al avertizarii titularului de cont.

Sunt doar cateva exemple verificate practic, exemple de comunicare deficitara care nu este nici in interesul bancii, nici in interesul clientului. Mai pot fi multe altele si va invitam sa le semnalati (cum vi se spune cand sunteti avertizati ca veti fi inregistrati) „in scopul imbunatatirii activitatii”. Precum si in speranta ca „imbunatirea activitatii” va fi standardizata, pentru a avea o practica unitara in domeniul bancar.

Dan Palangean este consultant strategie la Banca Nationala a Romaniei


Distribuie articolul




ALTE ARTICOLE - Carduri


Cum pot plati cu Apple Pay?
Cum pot plati cu Apple Pay?

Apple Pay este disponibil si in Romania, astfel ca detinatorii de carduri Visa si Mastercard pot face plati contactless utilizand un dispozitiv iPhone, Apple Watch, iPad sau Mac.

27 Iunie 2019 | Carduri (carduri + ebanking)

Cum sa folosesti inteligent cardul de credit?
Cum sa folosesti inteligent cardul de credit?

Sarbatorile de iarna vin, in fiecare an, cu un apetit crescut pentru cumparaturi, inclusiv pe datorie. Cel mai utilizat instrument de credit in astfel de perioade este cardul de credit. El vine la pachet cu beneficii tot mai „inventive”, dar si cu costuri si conditii de utilizare dintre cele mai complexe. Cum il utilizam pentru beneficii maxime?

11 Decembrie 2018 | Carduri (carduri + ebanking)

Ce inseamna pentru cumparatori cresterea pragului obligatoriu pentru acceptarea cardului?

Legea cash back, modificata din nou, a fost adoptata de Parlament. Principala modificare consta in faptul ca doar magazinele cu cifra de afaceri de peste 50.000 de euro anual vor fi obligate sa accepte plata cu cardul. Pragul precedent era de 10.000 de euro.

22 Iunie 2018 | Carduri (carduri + ebanking)

Cum sa te feresti de infractori cand retragi bani de la bancomat?

Posesorii de carduri din Romania utilizeaza in continuare excesiv operatiunea de retragere de numerar de la bancomat, fapt care le-a dat idei si infractorilor. Acestia au inventat numeroase dispozitive cu ajutorul carora pot copia datele cardurilor sau afla PIN-ul. Politia Romana prezinta cateva astfel de dispozitive.

2 Mai 2018 | Carduri (carduri + ebanking)

Mai multe articole

Inapoi sus