Tranzactiile cu carduri si problemele de comunicare banca-client

In unele cazuri, relatia dintre o banca si un client ce detine un card de credit la acea banca este afectata din motive de comunicare aparent banale, dar cu consecinte importante pentru persoana in cauza. Pentru a depista aceste situatii, ar fi necesara mai multa atentie la semnalele celor care utilizeaza in mod cotidian acest produs de creditare.

Pentru a nu face o expunere teoretica seaca, lipsita de relevanta, vom prezenta cateva situatii frecvente, ce reclama o interventie in modalitatea de lucru a bancilor. Precum si o interventie din partea reglementatorului, in ideea de a impune o forma standardizata si un minim de informatii necesare consumatorilor de produse bancare.

In acest sens, vom face referire la o banca „normala”, cu o cota de piata nici foarte mare nici foarte mica, ce doreste sincer sa ofere o calitate buna a serviciilor dar neglijeaza rezultatul practic al modului in care sunt implementate facilitatile oferite.

1.Exista posibilitatea de a solicita bancii primirea zilnica, la ora 9.30 dimineata a situatiei sumei existente in contul cardului de credit. Soldul transmis nu permite, insa, aflarea sumei disponibile pe card pentru noi tranzactii (fie si prin efectuarea de catre client a scaderii dintre limita de credit stabilita si suma transmisa automat de sistemul informatic al bancii).

Motivul, acest sold semnifica, de fapt, totalul sumelor trase de comercianti din banii pusi la dispozitie in momentul in care se efectueaza plata cu cardul si nu totalul platilor deja efectuate. Culmea este ca, daca se face o interogare la un automat bancar pentru sumele utilizate pe acelasi card de credit, se obtine in mod corect disponibilul pentru alte plati.

Ceea ce inseamna ca aceasta informatie, deja existenta, putea fi transmisa clientului la prima ora a diminetii sub forma sumei ramase ca disponibil pentru cumparaturi. Adica exact ceea ce il intereseaza cand intra in magazin si nu cati bani au tras comerciantii din tranzactiile anterioare, informatie complet inutila pentru a sti daca mai are suficienti bani pe card pentru a achita anumite produse sau servicii.

2.Depunerile de bani la automatele speciale dedicate pentru operatiuni cu numerar sunt foarte utile pentru a economisi timp iar procedura este simpla si prietenoasa cu clientul. Exista, insa, o mica mare problema. Banii depusi „nu se vad” imediat in sistem ci, potrivit estimarilor functionarilor bancii, dupa 15 – 20 de minute.

Sa presupunem ca vreti sa achizitionati un produs care costa 2.000 de lei, aveti la dumneavoastra 100 de lei iar pe card mai sunt disponibili 1.950 de lei. Teoretic, ati putea depune 50 de lei si sa achitati imediat cu cardul. Dar practic nu se poate plati, pana nu „intra banii”. Din motive de simetrie, daca atunci cand ies bani din cont, iesirea se vede imediat, nu are logica sa nu se vada imediat si intrarile.

3.Pentru siguranta, se poate seta din contul de client o notificare atunci cand din cont se efectueaza tranzactii ce depasesc o anumita suma de bani mai insemnata. Notificarea se face prin transmiterea unui SMS pe numarul de telefon indicat de client. Din nou, o intentia buna se transforma intr-o intreprindere inutila, deoarece informatia parvine incomplet si mult prea tarziu.

Concret, SMS-ul nu e transmis imediat dupa efectuarea tranzactiei ci atunci cand comerciantul trage banii (pot trece doua-trei zile). Culmea, mesajul nu contine data si ora efectuarii tranzactiei, nu contine numele comerciantului si nici terminatia cardului cu care s-a efectuat plata ( pe un cont de card de credit se pot emite carduri suplimentare pentru sotie, copii, etc).

Singura informatie parvine sub forma ca cineva, candva a platit suma de „x” lei cu nu se stie ce card. Daca respectivul card a fost sustras, „imprumutat” pentru plati pe internet sau, pur si simplu, vanzatorul a gresit in plus suma trasa iar clientul nu a observat, nu se va intampla nimic in timp util din punct de vedere al avertizarii titularului de cont.

Sunt doar cateva exemple verificate practic, exemple de comunicare deficitara care nu este nici in interesul bancii, nici in interesul clientului. Mai pot fi multe altele si va invitam sa le semnalati (cum vi se spune cand sunteti avertizati ca veti fi inregistrati) „in scopul imbunatatirii activitatii”. Precum si in speranta ca „imbunatirea activitatii” va fi standardizata, pentru a avea o practica unitara in domeniul bancar.

Dan Palangean este consultant strategie la Banca Nationala a Romaniei


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

ALTE ARTICOLE - Carduri


Cum putem face cumparaturi in rate cu cardul de debit
Cum putem face cumparaturi in rate cu cardul de debit

Altex si Flanco in parteneriat cu finantatorul Oney Bank ofera clientilor posibilitatea de a achizitiona produse in 3 sau 4 rate daca dispun de un card de debit Visa sau Mastercard, la costuri mult mai mici decat in cazul achizitiei cu un card de credit.

7 Ianuarie 2021 | Carduri (carduri + ebanking)

Bancile vor permite platile cu telefonul catre prietenii din agenda
Bancile vor permite platile cu telefonul catre prietenii din agenda

Transfond ofera posibilitatea initierii de plati intre doua conturi deschise la banci diferite utilizand doar numarul de telefon mobil al beneficiarului platii, fara sa fie nevoie si de codul IBAN al acestuia.

29 Septembrie 2020 | Carduri (carduri + ebanking)

Cum primesti bani inapoi daca platesti cu cardul
Cum primesti bani inapoi daca platesti cu cardul

Exista mai multe oferte de reduceri pentru posesorii de carduri de debit, care nici nu implica costuri asociate, precum emiterea cardului si administrarea contului curent.

22 Septembrie 2020 | Carduri (carduri + ebanking)

Retrageri din ATM fara card. Cum functioneaza?
Retrageri din ATM fara card. Cum functioneaza?

Dupa ce ne-au propus sa ocolim cardul platind la POS-uri direct cu telefonul, bancile merg mai departe incercand sa elimine cardul si la retragerea de numerar de la ATM.

28 August 2020 | Carduri (carduri + ebanking)

Mai multe articole

GHIDURI


Carduri de credit

Cardul de credit reprezinta un imprumut aflat permanent la dispozitia clientului. Limita de credit este calculata pe baza unei proceduri numita scoring. In general, limita maxima de credit poate ajunge pana la 5.000 euro sau echivalentul in moneda nationala. Cum se calculeaza scoringul, diferentele dintre carduri de debit si carduri de credit, peri

Carduri de debit

Cu ajutorul unui card de debit poti avea acces oricand la banii propii din contul de la banca. Cardul de debit are insa de oferit mai mult decat retragerea de numerar. Cea mai importanta functie a sa este plata cumparaturilor la comercianti. Pentru tranzactiile efectuate in Romania nu se plateste nici un comision. Ce servicii suplimentare ofera car

Carduri premium

Cardurile premium reprezinta o categorie privilegiata de instrumente de plata, care sunt acordate clientilor cu venituri ridicate. Limita de credit este mult mai mare si poate ajunge pana la 100.000 euro, fata de numai 5.000 euro, cat ofera in general cardurile de credit standard. Cui se adreseaza cardurile premium, care sunt tipurile de carduri, c

Carduri cu cip

Cardul cu cip este un card bancar - de credit sau de debit - care are incorporat un microcip. Acesta a fost conceput pentru a conferi tranzactiilor cu carduri mai multa siguranta si rapiditate. Cat de sigure sunt cardurile cu cip, ce tehnologie are in spate si cum schimba cipul modul in care se plateste cu cardul in Ghidul Carduri cu cip.

Cumparaturi online cu cardul

Inainte sa faceti cumparaturi online trebuie sa va asigurati ca aveti cardul activat pentru utilizare online. Dupa activarea cardului, este recomandata inrolarea cardurilor in sistemul 3D Secure. Ponturi pentru cumparaturi sigure si toate informatiile despre carduri acceptate pentru cumparaturi, tranzactii online si inrolarea cardului in Ghidul Cum

Vacanta cu cardul in strainatate

Atunci cand mergem in vacanta este recomandat sa nu plecam cu toti banii de care avem nevoie in portofel. Cardurile bancare ne protejeaza mai bine banii. Cardul de credit este recomandat cu prioritate, pentru ca ofera o serie de beneficii suplimentare. Totul despre tipul de card potrivit in vacanta, ce comisioane apar la tranzactiile din afara tari

Inapoi sus