Activitatea bancara, afectata de telefonia mobila

Din ce in ce mai des, telefonia mobila interfereaza cu activitatea bancara. Pe de o parte, usureaza accesul la conturi si la tranzactii dar, pe de alta, se creeaza o dependenta tot mai stransa. Dependenta ce risca sa creeze probleme serioase clientilor care sunt acum, practic, obligati sa utilizeze serviciile de telefonie pentru a derula operatiunile uzuale.

Doua exemple traite recent in relatia cu doua din primele cinci banci ce activeaza in Romania sunt edificatoare.

1.Primul exemplu, la utilizarea telefonului cu aplicatia de token, necesara pentru a vizualiza situatia financiara si pentru a putea efectua transferuri si plati, cat si pentru a vizualiza situatia cardului de credit inainte de a face cumparaturi.

Toate bune, frumoase si utile daca, in loc de a mai purta un dispozitiv separat si dedicat pe post de tokenĀ  (dispozitiv ce face legatura cu banca, securizeaza accesul la informatiile financiare personale si miscarile de bani in conturi) se poate instala o aplicatie ce tine locul acestui dispozitiv.

Numai ca, schimbarea mobilului cu un model mai nou si mai performant (operatiune tot mai des intreprinsa de zeci de mii de clienti ai bancilor utilizatori de token, nu neaparat din motive de uzura fizica cat de uzura morala), vine la pachet (in cazul celei mai mari banci autohtone) cu reinstalarea aplicatiei si resetarea datelor.

Explicatia este ca instalarea aplicatiei s-a facut, in conceptia specialistilor de IT ai bancii, nu pe numarul de acces in relatia cu banca (ce este si element-cheie de verificare a identitatii clientului) ci pe telefon ca suport fizic.

In traducere, nu este suficient sa scoti cartela din fostul telefon si sa o muti in telefonul nou( cum este fezabil si posibil la o alta institutie bancara), ci trebuie sa refaci intreaga procedura, cu costurile aferente in timp, nervi si bani dati pe plimbarea la banca. Mai mult, in cazul personal, a fost necesara instalarea de trei ori pentru ca, in mod repetat, ceva nu mergea bine.

Cateva observatii:

Prima, contractul cu banca nu prevede o legatura cu codul telefonului IMEI (care de fapt apare in dublu exemplar la telefoanele dual sim) ci cu un numar de telefon.

A doua, am constat ca aplicatia poate functiona o perioada limitata pe fostul telefon, ceea ce creeaza riscul de frauda, pentru ca autorizarea prin coduri se trimite pe alt numar decat cel din relatia cu banca.

A treia, nu exista posibilitatea tehnica de a verifica functionarea corecta chiar la banca, astfel incat clientul sa plece de la banca linistit, cu aplicatia mutata corect de pe telefonul vechi peĀ  telefonul nou.

2.Al doilea exemplu vizeaza autorizarea platilor cu cardurile prin sistemul 3D Secure, menit sa impiedice efectuarea de plati facute de o persoana care intra temporar in posesia cardului (ocazie cu care are acces si la codul de control de trei cifre de pe verso).

Pana de curand, se introducea o parola personala, care era stabilita in sistem. Dependenta de telefonul mobil era nula, deoarece tranzactia se putea face direct pe calculator. Mai nou, invocand securitatea sporita a unui cod unic, specific pentru o tranzactie data si limitat ca valabilitate in timp, s-a trecut la autorizarea 3DSecure prin trimiterea unui mesaj pe telefonul mobil.

Desigur, tot pe numarul de telefon din relatia cu banca. Ori, interpunerea telefoniei mobile pe traseul efectuarii unor operatiuni de plata vine la pachet cu mai multe probleme.

Prima, cea mai importanta, securitatea este nula daca unei persoanei se sustrag si cardul si telefonul deoarece codul de autorizare o fi el unic si dedicat dar vine automat catre oricine are in posesie telefonul. Ceea ce nu ar fi functionat daca s-ar fi pastrat doar in capul clientului parola stabilita pentru autorizarea tranzactiei.

A doua, ce te faci daca telefonul se deterioreaza/nu mai are baterie/ nu are semnal/cade temporar in zona reteaua operatorului? Si cine raspunde pentru neefectuarea tranzactiei in timp util. Reamintim ca multe oferte de vanzare de marfuri sau servicii au discounturi limitate in timp si ca stoc de produse, fiind disponibile doar pe Internet.

A treia. Personal, am inteles si pozitia bancii, care a invocat inclusiv faptul ca multi clienti isi uita parola fixata pentru sistemul 3DSecure si apar alte complicatii. Dar nu am inteles de ce nu exista optiunea de a pastra parola fixata, pentru a numai fi la mana hotilor sau a functionarilor retelelor de telefonie mobile. Optiune asumata personal si nu alta optiune, care are hibele aratate, impusa de banca tuturor clientilor, fara acordul lor.

Dan Palangean este consultant strategie la Banca Nationala a Romaniei


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

ALTE ARTICOLE - Carduri


Fraudele informatice sunt foarte greu de recuperat dupa autentificarea pagubitului
Fraudele informatice sunt foarte greu de recuperat dupa autentificarea pagubitului

Tentativele de inselare a celor care posteaza anunturi pe platformele de vanzare-cumparare prolifereaza, in ciuda introducerii recente a elementelor suplimentare de siguranta la trazactiile online.

17 Iunie 2021 | Carduri (carduri + ebanking)

Cum putem face cumparaturi in rate cu cardul de debit
Cum putem face cumparaturi in rate cu cardul de debit

Altex si Flanco in parteneriat cu finantatorul Oney Bank ofera clientilor posibilitatea de a achizitiona produse in 3 sau 4 rate daca dispun de un card de debit Visa sau Mastercard, la costuri mult mai mici decat in cazul achizitiei cu un card de credit.

7 Ianuarie 2021 | Carduri (carduri + ebanking)

Bancile vor permite platile cu telefonul catre prietenii din agenda
Bancile vor permite platile cu telefonul catre prietenii din agenda

Transfond ofera posibilitatea initierii de plati intre doua conturi deschise la banci diferite utilizand doar numarul de telefon mobil al beneficiarului platii, fara sa fie nevoie si de codul IBAN al acestuia.

29 Septembrie 2020 | Carduri (carduri + ebanking)

Cum primesti bani inapoi daca platesti cu cardul
Cum primesti bani inapoi daca platesti cu cardul

Exista mai multe oferte de reduceri pentru posesorii de carduri de debit, care nici nu implica costuri asociate, precum emiterea cardului si administrarea contului curent.

22 Septembrie 2020 | Carduri (carduri + ebanking)

Mai multe articole

GHIDURI


Carduri de credit

Cardul de credit reprezinta un imprumut aflat permanent la dispozitia clientului. Limita de credit este calculata pe baza unei proceduri numita scoring. In general, limita maxima de credit poate ajunge pana la 5.000 euro sau echivalentul in moneda nationala. Cum se calculeaza scoringul, diferentele dintre carduri de debit si carduri de credit, peri

Carduri de debit

Cu ajutorul unui card de debit poti avea acces oricand la banii propii din contul de la banca. Cardul de debit are insa de oferit mai mult decat retragerea de numerar. Cea mai importanta functie a sa este plata cumparaturilor la comercianti. Pentru tranzactiile efectuate in Romania nu se plateste nici un comision. Ce servicii suplimentare ofera car

Carduri premium

Cardurile premium reprezinta o categorie privilegiata de instrumente de plata, care sunt acordate clientilor cu venituri ridicate. Limita de credit este mult mai mare si poate ajunge pana la 100.000 euro, fata de numai 5.000 euro, cat ofera in general cardurile de credit standard. Cui se adreseaza cardurile premium, care sunt tipurile de carduri, c

Carduri cu cip

Cardul cu cip este un card bancar - de credit sau de debit - care are incorporat un microcip. Acesta a fost conceput pentru a conferi tranzactiilor cu carduri mai multa siguranta si rapiditate. Cat de sigure sunt cardurile cu cip, ce tehnologie are in spate si cum schimba cipul modul in care se plateste cu cardul in Ghidul Carduri cu cip.

Cumparaturi online cu cardul

Inainte sa faceti cumparaturi online trebuie sa va asigurati ca aveti cardul activat pentru utilizare online. Dupa activarea cardului, este recomandata inrolarea cardurilor in sistemul 3D Secure. Ponturi pentru cumparaturi sigure si toate informatiile despre carduri acceptate pentru cumparaturi, tranzactii online si inrolarea cardului in Ghidul Cum

Vacanta cu cardul in strainatate

Atunci cand mergem in vacanta este recomandat sa nu plecam cu toti banii de care avem nevoie in portofel. Cardurile bancare ne protejeaza mai bine banii. Cardul de credit este recomandat cu prioritate, pentru ca ofera o serie de beneficii suplimentare. Totul despre tipul de card potrivit in vacanta, ce comisioane apar la tranzactiile din afara tari

Inapoi sus