Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

Lipsa totala de transparenta in procedura SAL in domeniul bancar

Autor: Conso |

Publicat in: Credite imobiliare

 

Posibilitatea solutionarii alternative, corecte, a litigiilor in domeniul bancar pierde crediblitate de la o zi la alta. Dupa o Ordonanta de Guvern cu multe hibe, urmeaza un Regulament de organizare a Centrului SAL care ar trebui sa se ocupe cu stabilirea procedurilor, care apare ca de nicaieri.

Conform actului normativ care prevede solutionarea litigiilor prin proceduri SAL, respectiv Ordonanta 38/2015, in domeniul bancar va exista o singura entitate care va solutiona alternativ litigiile dintre clienti si institutiile subordonate Bancii Nationale a Romaniei (respectiv banci si IFN-uri). Este vorba de Centrul SAL in domeniul bancar, care va fi coordonat, potrivit aceluiasi act, de un Colegiu de Coordonare.

Colegiul de Coordonare, potrivit art. 22, alin2 din Ordonanta, „elaboreaza propriul sau regulament de functionare, care va fi adoptat la prima sa reuniune si aprobat prin hotararea Colegiului”.

Regulamentul de organizare a Centrului SAL, in dezbatere multipla

Surrpriza!!! Proiectul de regulament a aparut, a fost publicat spre consultare publica, dar nu pe site-ul Centrului SAL, care nu exista, ci pe site-urile Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, Asociatiei Romane a Bancilor, si pe InfoCons, site-ul unei asociatii de protectia consumatorilor. Dar nu si pe site-ul BNR!

Conform Ordonantei mentionate, Colegiul de Coordonare va fi format din cinci membri, cate un reprezentant al BNR, ARB, ANPC, asociatiilor de consumatori, si un membru „independent” ales de cei patru. In acest moment, exista relatari ca organismul si-ar fi inceput deja activitatea, intr-o totala lipsa de transparenta. Daca numele  vehiculate in mass-media se confirma, Colegiul este dominat net de bancheri si de oameni extrem de apropiati de banci.

Cine sunt cei cinci membri ai Colegiului de Coordonare, responsabil cu elaborarea regulamentului si nu numai? Care a fost procedura care a stat la baza desemnarii reprezentantului consumatorilor si a asa-zisului “independent” in acest colegiu? De ce atata graba cu numirea, de ce atata secretomanie in legatura cu formarea si functionarea acestuia? Cine isi asuma numirea acestora, precum si respectarea conditiilor prevazute in Ordonanta? Sunt doar cateva intrebari care necesita un raspuns rapid pentru a nu decredibiliza din start un demers al carui succes depinde fundamental de convingerea consumatorului ca va fi tratat corect.

Ce conditii trebuie sa indeplineasca cei care vor sa fie conciliatori

Regulamentul in sine contine atributiile Centrului SAL cu privire la stabilirea conditilor pe care va trebui sa le indeplineasca o persoana pentru  putea deveni conciliator (persoana care se va ocupa efectiv de solutionarea litigiului), la informarea consumatorilor cu privire la procedura si la informarea autoritatilor cu privire la activitatea sa.

Potrivit proiectului mentionat, poate fi conciliator o persoana fizica ce indeplineste urmatoarele conditii: are capacitate deplina de execitiu; are pregatire juridica sau economica, atestata cu diploma de licenta recunoscuta; are cetatenie romana sau a unui stat membru al Uniunii Europene, al Spatiului Economic European sau a Confederatiei elvetiene; justifica o buna reputatie, are expertiza in domeniu si probeaza exercitarea unei activitati juridice sau economice de cel putin 10 ani; probeaza cunostinte in domeniul financiar-bancar; este independenta fata de partile in litigiu, respectiv nu este remunerata direct sau indirect de catre acestea, la momentul desemnarii.

Centrul SAL presupune existenta unei organigrame stufoase, cu multe pozitii. Se vorbeste despre un secretariat de procedura compus din asistenti de conciliere sau de arbitraj, despre un asistent sef care va avea  obligatia sa comunice partilor litigante si „in mod deosebit consumatorului-parte” toate informatiile privind procedura SAL aleasa (cu solutie impusa sau propusa), precum si procedurile pe care o astfel de solutionare le presupune, despre un director al Centrului SAL.

Neoficial, se aude ca si remuneratiile membrilor Colegiului vor fi extrem de generoase (la nivelul a cateva mii bune de euro pe luna). Daca lucrurile stau asa, toata constructia pare sa reprezinte mai mult o sinecura pentru cativa „initiati” apropiati de BNR si de bancheri.

Litigiile mai vechi de un an ar putea fi excluse de la solutionarea SAL

Acelasi asistent-sef il va informa pe consumator si in legatura cu litigiile ce pot fi refuzate a fi examinate de Centrul SAL.

Este vorba de litigii pana la valoarea de 1.000 de lei, litigii referitoare la o cauza in care s-a pronuntat deja o hotarare judecatoreasca sau arbitrala definitiva; litigii promovate fara ca reclamantul consumator sa fi incercat, in prealabil, solutionarea directa a reclamatiei cu intreprinzatorul cocontractant, litigii care au fost anterior examinate de Centrul SAL, sau „litigii promovate de consumator dupa implinirea termenului de 1 an de la data producerii faptei care a nascut litigiul sau de la data la care acesta a prezentat reclamatia intreprinzatorului cocontractant”.

In privinta costurilor pentru consumatori, proiectul de regulament mentioneaza clar ca procedura va fi gratuita, insa „numai pentru consumatorul parte in litigiu”.

Proiectul de regulament contine mai multe puncte care necesita importante clarificari si modificari, pentru a nu se ajunge in situatia in care consumatorii ar deveni – din beneficiari potentiali, victime ale noului organism.

Alte articole din Credite imobiliare

Credite imobiliare

Romanii evacuati de banci pot cere primariei o locuinta de sprijin

Persoanele evacuate din locuinta personala, cumparata pe credit, pentru ca nu si-au mai putut plati ratele la banca pot solicita, incepand din 23 iunie, o locuinta de sprijin in baza unei cereri depuse la primarie. Legea care instituie acest drept a fost publicata in Monitorul Oficial in data de 20 iunie si a intrat in vigoare. Citeste mai mult

Care sunt bancile care primesc bani in plus la Prima casa?

Ministerul Finantelor Publice a aprobat alocarea rezervei nerepartizate de 500 milioane lei pentru acordarea de garantii prin programul Prima casa, catre 9 banci din sistem, ca urmare a gradului ridicat de utilizare a plafoanelor alocate in raport cu solicitarile aprobate. Citeste mai mult

Opinii recente

de Catalin Boiceanu

"Am avut nefericita ocazie sa solicit o oferta de leasing de la BCR Leasing, desi in prima faza lucrurie au functionat normal, am ..."

Facebook