Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

BNR limiteaza creditarea la bancile cu multe restante

Autor: Alexandra Popa |

Publicat in: Credite nevoi personale

 

Pentru a evita o crestere suplimentara a restantelor la nivelul bancilor, BNR a luat in calcul adoptarea unor masuri de limitare a acordarii de imprumuturi. Banca centrala a mers pana la interzicerea acordarii de noi credite si impunerea majorarii capitalului social.
 
Masurile de limitare a creditarii sunt aplicate diferentiat de BNR, in functie de gradul de vulnerabilitate al fiecarei institutii de credit.
 
"Unei banci nu i-am dat voie sa-si creasca portofoliul de credite decat intr-un ritm lunar de 1%", a precizat Nicolae Cinteza, directorul Directiei de Supraveghere al BNR, in cadrul conferintei EU-Cofile, organizata de BNR, ARB si Alpha Bank.
 
Cinteza a afirmat ca in unele cazuri s-a sistat acordarea de credite populatiei sau s-a solicitat bancii sa constituie provizioane suplimentare.
 
In plus, BNR poate sa intervina in piata prin modificarea normelor de creditare utilizate de banci sau prin solicitarea majorarii capitalului social.
 
"Exista foarte frecvent solicitari de majorare a capitalului social al bancii. De multe ori, nu reprezinta decizia voluntara a bancii, de multe ori se fac ca urmare a solicitarilor BNR, in situatia deprecierii indicatorilor de prudentialitate", a adaugat Cinteza, precizand ca aceasta este cea mai simpla masura de a tine sub control o banca.
 
Conform oficialului BNR, anul acesta au avut loc doua majorari de capital social la nivelul bancilor, solicitate in mod expres de banca centrala. De asemenea, in trecut au existat si solicitari de limitare a activitatii de atragere a depozitelor.
 

Credite mai restrictive decat impune noul regulament

 
Cinteza recunoaste ca, in piata, exista in momentul actual un stoc mare de cereri de creditare, pe care bancile nu le onoreaza.
 
Totusi, acesta nu considera ca Regulamentul nr. 11 privind creditele acordate persoanelor fizice este principalul motiv pentru care bancile sunt sceptice in a mai acorda imprumuturi. Gradul de indatorare a fost redus cu mult sub limita impusa de BNR de unele banci, din dorinta de a-si conserva lichiditatea pe care o detin in prezent.
 
"La creditele in euro, reducerea gradului maxim de indatorare este de 14 puncte procentuale in cazul unui solicitant cu un venit de 400 - 500 euro. La cei cu venituri mari, scaderea nu a depasit 6 puncte procentuale, iar la lei, scaderea gradului maxim de indatorare este de maxim 4 puncte procentuale", a precizat oficialul BNR.
 

Restantele cresc alarmant

 
Cu toate ca nivelul restantelor raportat la totalul creditelor inregistrate in sistemul bancar se afla inca la un nivel confortabil de 8,25%, perspectivele nu sunt deloc imbucuratoare. Conform datelor BNR, ritmul lunar de crestere a intarzierilor in septembrie a ajuns la 113,6% in timp ce ritmul anual este de 263,6%.
 
"O rata a restantelor de 8,25% nu este ingrijoratoare prin nivel, deoarece in alte tari este si mai mare, ci ca si tendinta“, a precizat Nicolae Cinteza,
 
Conform oficialului BNR, rata restantelor nu este un indicator omogen in piata, iar un lucru pozitiv il reprezinta faptul ca bancile cu cele mai multe restante nu au inregistrat o activitate intensa de creditare, nefiind astfel puternic afectate. 
 
“Din fericire, banca ce inregistra (n.r. la finalul lui septembrie) un nivel al restantelor de 17% nu are o pondere foarte mare a creditelor in active. Toata neperformanta a provenit de la un singur produs pe care banca l-a lansat la un moment dat si a stat pe piata destul timp”, a comentat Cinteza.
 
O consecinta directa a scaderii calitatii portofoliului este si reducerea profitabilitatii sistemului deoarece, pentru orice intarziere mai mare de 30 zile la un credit, banca este nevoita sa constituie provizioane egale cu intreaga valoarea a imprumutului si a dobanzilor restante la momentul respectiv.

Alte articole din Credite nevoi personale

Credite nevoi personale

Parteneriat intre CSALB si asociatiile de consumatori pentru informarea clientilor

Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB) incheie protocoale de colaborare cu asociatiile de consumatori pentru a creste gradul de informare al consumatorilor de servicii financiare. Scopul final este solutionarea a cat mai multe dispute in afara instantelor de judecata. Citeste mai mult

CSALB invata clientii la ce trebuie sa fie atenti cand aplica pentru un credit

In urma analizei solicitarilor formulate de catre clientii care se adreseaza Centrului de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB), entitatea a elaborat cateva recomandari de care ar trebui sa tina seama cei care intentioneaza sa contracteze un credit de la o banca sau de la o institutie financiara nebancara (IFN). Citeste mai mult

Opinii recente

de Emil Mugurel Ana

"Detin un produs unit-linked Activ Plus la ing de mai bine de 10 ani si mi-e groaza sa fac un calcul mai detaliat ..."

Facebook