Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

ANPC vrea mai multa transparenta, bancile nu considera necesar

Autor: Alexandra Popa |

Publicat in: Credite nevoi personale

 

Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului a derulat o ampla campanie de verificare a modului in care bancile respecta drepturile clientilor sai. Printre recomandarile ANPC se numara mai multa transparenta din partea bancilor fata de consumatori. Asociatia Romana a Bancilor considera ca nu este cazul.
 
In ultimele luni, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului (ANPC) a primit peste 400 de sesizari din partea clientilor care se plang de diverse minusuri in relatia pe care o au cu bancile.
 
Cele mai multe se refera la introducerea de noi costuri, neinformarea completa in momentul semnarii contractului, deficiente la operarea tranzactiilor sau lichidari de cont neoperate.
 
Ca urmare a acestora, ANPC a initiat o campanie de verificare a contractelor de credit si a clauzelor prevazute de acestea si a purtat discutii cu Asociatia Romana a Bancilor (ARB) in vederea solutionarii deficientelor constatate.
 
Deficiente semnalate
 
"Cea mai mare parte a bancilor sunt filiale ale unor banci straine si ne asteptam de la ele sa vina cu propuneri bune, de protectie a propriilor clienti. Din pacate nu am vazut acest lucru", a declarat Mihail Meiu, director in cadrul ANPC.
 
O alta sesizare a ANPC se refera la modul in care dobanda variaza in timp. In cazul creditului ipotecar, legea impune modificarea dobanzii numai in functie de un indice din piata. Insa, pentru restul creditelor, bancile nu folosesc in general o formula de calcul ci doar specifica faptul ca dobanda este variabila, in functie de evolutia pietei.
 
"Este normal pentru client sa stie cum vor varia dobanzile indiferent de tipul creditului. Aceasta trebuie sa fie legata de un indicator transparent, un indice cunoscut, si trebuie precizate in contract conditiile in care se poate face aceasta schimbare", a subliniat Meiu.
 
Una dintre sugestiile facute de ANPC este si introducerea obligativitatii bancii de a oferi clientului contractul de credit cu 10 zile inainte de semnarea efectiva, astfel incat acesta sa aiba timp suficient pentru a-l studia.
 
"Ne asteptam ca ARB sa fie mai deschisa. Intentia noastra este sa aducem acest sistem in normalitate, responsabilitate si pro-consumatorism, notiuni atat de vanturate de jucatorii din piata", a conchis directorul ANPC care sugereaza jucatorilor din piata adoptarea unui cod de conduita, dupa modelul celor din strainatate.
 
ARB: nu ne este indiferenta situatia clientului
 
"ARB este in dialog intens cu ANPC in ceea ce priveste contractele de credit si ne-a fost sesizat faptul ca exista anumite prevederi la care trebuie aduse ajustari", a tinut sa mentioneze Radu Gratian Ghetea, presedintele ARB
 
Totusi, acesta nu considera ca legarea dobanzii de un indice monetar este cea mai buna solutie. In opinia sa, modul de calcul al ratei de dobanda ar trebui sa se faca in functie de rata interna a bancii - prime rate - care se ajusteaza in functie de indicatorii de performanta ai bancii si de costul finantarii, fara a fi influentata in totalitate de piata.
 
"Cand in piata dobanzile interbancare cresc se modifica si prime rate, dar nu atat de mult cat indicii din piata. Astfel, folosirea prime rate in calculul dobanzii preia socurile si le echilibreaza", a declarat Ghetea.
 
In ceea ce priveste obligativitatea bancii de a pune clientului la dispozitie un exemplar de contract cu 10 zile inainte de semnare, parerile ARB si ANPC sunt diferite. In viziunea presedintelui ARB, procedura nu este necesara deoarece in momentul de fata clientii au deja posibilitatea sa faca acest lucru. 
 
"In plus, exista anumiti clienti care vin la banca si spun <<Vreau sa semnez astazi contractul>>", a continuat Ghetea.
 
Costul prea mare al scrisorii de refinantare este abuziv
 
ANPC a luat in vizor si costul prea mare al scrisorii de refinantare practicat de unele banci.
 
In timp ce in cazul oricarui extras emis de banca, costul este de cativa lei sau euro, scrisoarea de refinantare ajunge sa coste pana la 150 euro.
 
"Este o discrepanta prea mare intre pretul altor documente si cel al scrisoarii de refinantare. Aceasta poate fi catalogata drept o practica comerciala incorecta, conform Legii nr. 363/2007", a precizat Meiu.

Alte articole din Credite nevoi personale

Credite nevoi personale

Robor la trei luni, de neoprit!

Perspectiva de crestere a ratelor la creditele in lei este tot mai apropiata si tot mai certa. Amploarea cresterii depaseste, deja, cele mai pesimiste asteptari. Indicele de referinta pentru majoritatea creditelor in lei, Robor la 3 luni, pare de nestavilit. Citeste mai mult

Limitarea creditarii populatiei, analizata la BNR

Banca Nationala a Romaniei (BNR) analizeaza, din nou, impunerea unor masuri de limitare a creditarii populatiei. Specialistii institutiei sustin ca viteza de crestere a imprumuturilor contractate de persoanele fizice devine ingrijoratoare, dar inca nu a depasit pragul de alerta. Citeste mai mult

Opinii recente

de Timotei Dariciuc

"Buna ziua, In cadrul procesului de acordare a creditului ipotecar, in faza finala de aprobare dupa ce au fost parcursi pasii de aprobare juridica ..."

Facebook