Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

Bancile, obligate sa trimita scrisori restantierilor

Autor: Alexandra Popa |

Publicat in: Credite nevoi personale

 

Autoritatea pentru protectia datelor personale a adoptat o decizie care limiteaza modul de actiune a participantilor la Biroul de credit. Bancile nu vor mai putea sa raporteze clientii fara a-i instiinta in prealabil iar perioada de timp in care datele vor fi stocate in baza de date a Biroului este redusa cu 1 an.
 
Din 2004, de cand a devenit operational, Biroul de credit a fost perceput drept personajul negativ de catre foarte multi clienti ai bancilor. In general, restantierii inscrisi pe lista neagra erau pusi in situatia de a le fi din start refuzata o noua cerere de credit timp de 5 ani, indiferent de banca catre care se indreptau.
 
In multe dintre aceste cazuri insa clientii nici nu erau instiintati de banca asupra datoriilor inregistrate sau chiar erau raportati eronat de catre institutiile de credit.
 
Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCS) a decis ca este timpul sa puna ordine in privinta modului in care bancile transmit datele. Printr-o decizie adoptata in decembrie 2007, aceasta obliga institutiile de credit la comunicare o mai atenta cu clientii.
 
In cazul in care o persoana inregistreaza restante pe parcursul derularii contractului de credit nu va putea fi raportata catre Biroul de credit decat dupa ce a fost instiintata prealabil de catre banca in scris, telefonic, prin SMS sau e-mail. Aceasta instiintare trebuie sa aiba loc cu cel putin 15 zile calendaristice inainte ca datele sa fie transmise, in scopul acordarii unei marje de timp rezonabile clientului pentru a-si achita datoriile.
 
ANSPDCS si-a motivat decizia pe baza naturii datelor prelucrate, considerand necesara asigurarea unui protectii eficiente a drepturilor persoanelor inscrise in evidenta Biroului de credit. De asemenea, autoritatea are in vedere evitarea producerii unor abuzuri la inscrierea datelor personale in baza de date a Biroului de Credit, care pot produce efecte "unui numar considerabil de cetateni".
 
O data cu intrarea in vigoare a deciziei, respectiv la sfarsitul lunii februarie 2008, perioada maxima pe care atat datele negative cat si cele pozitive vor putea fi stocate se reduce de la 5 la 4 ani din momentul stingerii restantei sau de la data ultimei actualizari in cazul in care restanta ramane neachitata.
 
Dupa expirarea acestei perioade, datele cu caracter personal vor fi automat sterse din evidenta Biroului de Credit, ele putand fi cel mult transformate in date anonime si prelucrate in scopuri statistice.
 
Datele cu caracter personal se pot transmite catre Biroul de credit numai cu acordul scris al persoanei vizate. Aceast acord se va regasi sub forma unui formular semnat la data depunerii cererii de credit.
 
De asemenea, decizia ANPDCS restrange participantii la Biroul de credit la institutiile de credit – banci, organizatii cooperatiste de credit, societati de credit ipotecar -, institutiile financiare nebancare – societati de leasing, consumer finance – si societatile de asigurare.

Alte articole din Credite nevoi personale

Credite nevoi personale

Dobanzi minime la creditele in lei

Dobanzile la creditele in lei intra in noul trimestru la minime istorice. Cei care au astfel de contracte in derulare vor avea, pentru urmatoarele trei luni, rate mai mici decat cele din trimestrul anterior. Indicele ROBOR la trei luni s-a situat, in ultima zi a lunii septembrie, la nivelul de 0,69 % pe an. Citeste mai mult

Cardul de credit pierde teren in favoarea creditului de consum

Cardul de credit pierde teren de la an la an in fata creditului de consum. Romanii folosesc tot mai rar aceasta forma de plata pentru cumparaturile de mica valoare, iar pentru cele mai substantiale apeleaza la credite, reiese din raportul Asociatiei Societatilor Financiare - ALB Romania. Citeste mai mult

Opinii recente

de IOAN COMANAR

"Am apelat on-line la accesarea unui credit de la Raiffeisen Bank, dupa preaprobarea on-line,am depus toate documentele cerute de functionarul de la ghjiseu. . . apoi ..."

Facebook