Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

Contributiile la pensiile obligatorii se platesc mai rar

Autor: Marius Serban |

Publicat in: Pensii

 

Un sfert dintre participantii inscrisi la fondurile de pensii obligatorii nu au mai platit nicio contributie in ianuarie 2009. In plus, 10% din conturi nu au fost alimentate cu niciun leu de la semnarea actului de aderare. Performantele financiare ale fondurilor de pensii sunt intr-o usoara scadere.
 
Inca de la lansarea pensiilor private obligatorii, au existat multe cazuri in care conturile participantilor nu erau alimentate. In mai 2008, nu s-a incasat nicio contributie in 23% din conturi. Procentul a scazut ulterior, pana la aproape 20% in august.

 
 
Criza financiara afecteaza sistemul de pensii

 
Dupa aceea, tendinta s-a schimbat, iar luna de luna, numarul conturilor fara contributii a crescut. In ianuarie 2009, ponderea participantilor pentru care nu s-a platit contributia in luna respectiva urcase la 25,7%, in conditiile in care 10,5% dintre clientii fondurilor figureaza cu conturi goale (nu s-a incasat nicio contributie de la semnarea actului de aderare).
 
In cifre absolute, numarul persoanelor care platesc contributii s-a redus cu aproape 35.000, pana la 3,4 milioane. Cauzele pot fi atat pierderea locului de munca, cat si neplata contributiilor de catre angajator, in conditiile in care efectele crizei financiare se rasfrang asupra economiei.
Sumele virate la fondurile de pensii obligatorii au depasit 100 milioane lei in ianuarie 2009, contributia medie pe participant ridicandu-se la putin peste 25 lei.
 

Investitii prudente

 
Ca si in perioada anterioara, administratorii isi mentin o politica prudenta de investitii.
 
Prin urmare, banii sunt alocati cu precadere in plasamente sigure. In ianuarie 2009, ponderea titlurilor de stat (emise de administratia centrala si locala) a atins un nou maxim, ele ocupand 61% din portofoliul agregat al tuturor fondurilor.
 
In paralel, se observa o crestere timida a plasamentelor in fonduri mutuale, care nu au atins insa pragul de 1% din portofoliu.
 

Randamente mai mici

 
In ceea ce priveste performantele financiare, acestea au fost intr-o usoara scadere. Daca in luna decembrie 2008, randamentul lunar al unor fonduri depasea chiar pragul de 3% (AIG, Aripi, Omniforte), in ianuarie 2009, cel mai mare castig a fost de 1,7% (AZT Viitorul Tau).
 
Printre fondurile care au reusit sa obtina un randament lunar mai mare de 1% in prima luna din 2009 mai fac parte AIG, BCR, ING si Vital. Merita semnalat ca un singur fond a inregistrat pierdere in acesta luna: OTP     (-0,04%).
 
Atunci cand tinem cont de evolutia unitatii de fond de la lansare, datele arata diferente mari intre fonduri. In timp ce ING a obtinut un randament de peste 11%, fondul Prima Pensie a inregistrat o pierdere de 4%. Acest lucru arata ca alegerea fondului reprezinta o decizie foarte importanta, deoarece influenteaza nivelul pensiei de care participantul va beneficia.
 
Practic, doua persoane care achita contributii egale vor incasa in final pensii diferite, in functie de eficienta cu care banii au fost administrati.
 

Alte articole din Pensii

Pensii

Cum ne afecteaza reducerea contributiei la Pilonul II de pensii?

Contributia la Pilonul II scade, de anul viitor, la 3,75% din salariul brut, a decis Guvernul. Ce inseamna aceasta reducere de contributie pentru viitorii pensionari? Chiar daca oficialitatile au dat asigurari ca nu va fi afectata contributia virata in suma neta, calculele economistilor le contrazic. Citeste mai mult

Un raport al Comisiei Europene releva ce va intampla cu Pilonul II de pensii

Intentia autoritatilor romane cu privire la Pilonul II de pensii prinde, pentru prima data, contur intr-un document oficial. Insa nu al Guvernului, ci al Comisiei Europene. In Raportul institutiei publicat recent se mentioneaza faptul ca Guvernul are in vedere o reversare a reformei sistemului de pensii din 2008. Citeste mai mult

Opinii recente

de Alina Avram

"Complet nemultumita! Customer service aproape inexistent, orientarea catre client este o gluma buna, transparenta, flexibilitate, ascultare proactiva un vis frumos! Dupa un an ..."

Facebook