Siteul CONSO.RO foloseste cookies. Continuarea navigarii pe acest site se considera acceptare a politicii de utilizare a cookies. Afla mai multe accesand POLITICA COOKIES X

Casele de schimb valutar duc de nas clientii cu complicitatea ANPC

Autor: Alin Iacob,

Print Get a PDF version of this webpagePDF
-A +A
 

Sute de romani cad victima, in fiecare luna, modalitatilor inselatoare in care casele de schimb valutar nebancare isi prezinta ofertele. Prin modul in care actioneaza, in loc sa previna pacalirea clientilor, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) nu reuseste decat sa ofere alibiuri celor care baga mana in buzunarele romanilor.
 
De ani buni, unele case de schimb valutar reusesc sa ii pacaleasca pe cei care vor sa schimbe valuta in lei. Cele mai multe dintre acestea sunt situate in centrul Bucurestiului si al marilor orase, chiar sub nasul autoritatilor.
 
Modul concret in care oamenii sunt inselati a evoluat in timp. La inceput, a fost “moda” plasarii comisionului in mod mascat, la baza panoului de cursuri, unde nu se uita nimeni sau in interiorul casei de schimb, pe un perete oarecare. Mai mult decat atat, mesajul era bine camuflat intr-un text de genul: “pentru serviciile de schimb valutar practicam un comision de optlasuta”.
 
Pagubitii protestau degeaba cand isi dadeau seama ca au fost inselati, li se spunea ca existenta comisionului le-a fost adusa la cunostinta. In urma a sute de reclamatii, ANPC a decis sa schimbe sistemul de afisaj, impunand noi reguli. Comisioanele trebuie afisate distinct si sa fie scrise in culoare rosie pe panourile aflate atat in afara, cat si in interiorul casei de schimb. Trebuie sa existe panouri diferite pentru valute - respectiv cecuri de calatorie, vouchere etc - fiind stabilite inaltimi minime admise ale literelor si cifrelor si distantelor dintre acestea.
 

Metoda cea mai folosita in prezent pentru pacalirea clientilor

 
Dar smecheriile au continuat, patronii “inventivi” schimband modul in care incearca pacalirea celor care vor sa schimbe valuta. Desi modalitatile folosite sunt diverse, metoda care da cele mai bune rezultate este urmatoarea:
 
       -  exista doua panouri – unul pentru cecuri de calatorie si altul pentru valute;
       - ambele panouri au scris mare, cu rosu, comision 0%, ca sa slabeasca vigilenta celor care vor sa schimbe valuta;
       -  pe unul scrie sus CUMPARARE, si sunt apoi insirate 8-9 valute – de ex. EUR, USD, GBP, CHF, HUF, CAD, AUD, JPY, DKK iar la baza panoului, acolo unde ochiul nu se mai uita cu atentie scrie CECURI DE CALATORIE;
       - pe celalat panou, plasat chiar in dreapta primului, scrie sus VANZARE, sunt apoi insirate patru valute, de ex. EUR, USD, GBP si CHF, apoi undeva la mijlocul panoului scrie CUMPARARE, in dreptul unui curs de schimb de pe panoul celalalt, ceea ce sporeste confuzia, apoi EUR, USD, GBP si CHF in aceeasi ordine sau chiar diferita, iar la baza panoului este afisat textul VALUTE;
 
In ce consta smecheria? Din modul de afisare, cei mai multi cred ca cursul de pe panoul din stanga este cel la care casa de schimb cumpara valuta, iar cel din dreapta cel la care o vinde. Asa cum procedeaza bancile sau alte case de schimb. Insa lucrurile nu stau asa: cursul la care casa de schimb cumpara valuta este cel de pe panoul din dreapta, in partea de jos.
 
Ca sa fie si mai clar, vom lua un exemplu real intamplat in aceasta primavara la o casa de schimb din centrul Clujului (vezi foto).
 

Privind panourile, cei mai multi au impresia ca este vorba de un curs de schimb leu-euro mai mult decat avantajos – 4,2800 la cumparare, respectiv 4,3900 la vanzare. Din pacate pentru cei pagubiti, lucrurile nu stau deloc asa: cursul de 4,2800 este cursul folosit de casa de schimb pentru cumpararea cecurilor de calatorie (extrem de rare), iar cursul pentru cumpararea bancnotelor euro este plasat pe panoul din dreapta, in jumatatea de jos si este mult mai mic: 3,4280.  

Smecheria folosita de patronii respectivelor case de schimb le aduce aproape 1 leu la fiecare euro schimbat de nefericitii care, din nebagare de seama, aleg sa le calce pragul. Si cu cat se schimba o suma mai mare, creste si paguba. La 3.000 de euro schimbati, oamenii constata cu stupoare ca suma pe care o primesc este cu peste 2.500 de lei mai mica decat se asteptau.
 

ANPC face controale de forma

 
Aproape de fiecare data, reactia clientilor este una de indignare. Insa atat casierii, cat si bodigarzii aflati nu intamplator la fiecare locatie de acest gen, reactioneaza ferm si uneori violent, iar pagubitii se pot alege, pe langa pierderea financiara, si cu o corectie fizica. Stau marturie in acest sens multe cazuri intamplate in toate marile orase ale tarii, care pot fi usor gasite la o simpla cautare pe internet.
 
Ce fac in aceasta situatie comisarii ANPC din teritoriu? Foarte putin sau chiar nimic, desi multi recunosc ca se confrunta cu zeci de cazuri lunar. Pagubitilor li se spune in majoritatea cazurilor ca vina le apartine, ca nu s-au uitat cu atentie pe panouri si ca au semnat formularul de acceptare a tranzactiei. Degeaba explica oamenii ca formularul, pe care ar trebui sa-l primeasca inainte de efectuarea schimbului valutar, le-a fost dat spre semnare doar dupa aceea si ca au cerut returnarea banilor. Protectia consumatorilor (sic!) lasa lucrurile sa mearga mai departe.
 
Saptamana trecuta, mai-marii ANPC de la Bucuresti au dat publicitatii un document stufos, intitulat “Abaterile in activitatea de schimb valutar, sanctionate de ANPC”. Comunicatul este redactat intr-un limbaj axat pe cifre si date generale: “In cursul lunii aprilie, comisarii ANPC au verificat 426 de agenti economici care efectuau operatiuni de schimb valutar, constatandu-se abateri (...) la 378 dintre acestia. Au fost aplicate 171 avertismente, iar incalcarile grave ale legislatiei au fost sanctionate cu 207 amenzi contraventionale.”
 
Urmeaza 3 pagini de abateri, fiind amestecate cele foarte grave cu cele usoare. Nicaieri nu figureaza numele caselor de schimb de schimb unde s-au constatat nereguli, adresele acestora, nici macar orase sau zone. Totul este vag, sunt pomenite doar judete. Tratarea este una locala, cu toate ca retelele de case de schimb care procedeaza in felul descris mai sus exista in toate marile orase, smecherii avand o functionare extinsa la nivel national, practicile fiind aceleasi in toate locatiile in care isi desfasoara activitatea.
 

Simpla delasare sau complicitate?

 
Desi oamenii inselati reclama institutiei lucruri cu adevarat grave, comisarii ANPC sanctioneaza aspecte minore sau chiar ridicole – de ex “in jud. Arad mai multi operatori au fost sanctionati cu avertisment pentru ca nu aveau afisate anexele care sa cuprinda autorizatia sanitara, autorizatia de mediu, autorizatia pentru prevenirea si stingerea incendiilor (...)”, iar in jud. Satu Mare un “operator economic utiliza ca abreviere termenul de USA in loc de USD”. Asta verifica onor-comisarii ANPC, in vreme ce oamenilor li se baga mana in buzunar pana la cot!
 
In finalul comunicatului, presedintele ANPC, Bogdan Pandelica ofera si unele sfaturi consumatorilor, printre care sa nu se semneze formularul de acceptare a tranzactiei, daca nu sunt de acord cu ceea ce este scris. Ceea ce in practica se dovedeste imposibil, intregul mecanism descris anterior fiind pus la punct in asa fel incat oamenii sa-si dea seama de inselatorie, doar dupa ce vad ca au primit mult mai putini bani decat se asteaptau.
 
In acelasi timp insa, Pandelica precizeaza doar cateva randuri mai jos, intr-un text ingrosat, ca “odata semnat formularul, reclamatiile consumatorilor pagubiti nu mai au temei legal de cercetare deoarece se considera ca acestia au luat la cunostinta datele mentionate in formular si au fost de acord cu efectuarea tranzactiei”. Cu alte cuvinte, inaltul functionar al statului face abstractie de viciul de consimtamant si da apa la moara, constient sau nu, celor care pacalesc consumatorii.
 

Solutii la indemana conducerii ANPC

 
Pentru a arata ca vrea cu adevarat sa rezolve problema, conducerea ANPC ar face bine sa se documenteze atat in teritoriu, unde reprezentantii locali ai institutiei cunosc bine problema, cat si de pe internet, unde scandalurile de acest tip abunda la tot pasul. Si numai daca nu vrei nu le gasesti.
 
Un pas important in rezolvarea acestei situatii il reprezinta modificarea urgenta a ordinului presedintelui ANPC din 2007 care reglementeaza schimbul valutar, intr-un mod care sa protejeze mai bine consumatorul. De asemenea, pana va face acest lucru, ANPC ar trebui sa realizeze rapid, pe propriul website, un ghid prin care consumatorii sa fie invatati care sunt cele mai frecvente practici inselatoare ale caselor de schimb valutar. Si de asemenea, sa fie creata o sectiune pe site in care sa fie prezentate numeroasele articole din mass-media nationala sau locala care fac trimitere la asemenea cazuri!
 
Conso.ro se plaseaza si de aceasta data de partea consumatorilor si pune la dispozitia tuturor celor care au fost pagubiti de casele de schimb valutar sau a celor care au idei, solutii si propuneri pentru modificarea legislatiei, adresa de email reclamatii@conso.ro, toate emailurile primite urmand sa fie trimise ANPC.
Anunturi sponsorizate
Alin Iacob

AUTOR

Alin Iacob

Data publicarii:
1 Iunie 2009

TRIMITE PRIN

Aboneaza-te la newsletter

  • Cauti un credit?
  • Vrei sa economisesti?