Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

Asigurarile unit-linked vor deveni mai usor de inteles de clienti

Autor: Valentin Ciobanu |

Publicat in: Asigurari

 

Companiile de asigurari vor fi obligate sa evalueze toleranta la risc a clientilor inainte de a le vinde polite unit-linked. In plus, clientii vor primi mai multe informatii despre modul in care vor fi investiti banii. Scenariile privind evolutia sumelor acumulate in cont vor fi deopotriva conservatoare, optimiste si pesimiste.

In a doua jumatate a lunii septembrie a fost publicat in Monitorul Oficial Ordinul nr. 11/2010 al Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor (CSA), ordin ce transpune in legislatie propunerile pe care UNSAR le-a avansat anterior catre reglementator. CSA a pastrat in totalitate forma proiectului UNSAR, singura modificare tinand de termenul de aplicare, stabilit la un an de la publicarea in Monitorul Oficial, in loc de 9 luni cum era prevazut in varianta initiala.

Noul ordin a vizat modificarea si completarea Ordinului 23/2009 al CSA, scopul fiind de a majora cantitatea, dar si calitatea, informatiilor pe care asiguratorii si intermediarii in asigurari trebuie sa le furnizeze clientilor. Prevederile acopera cu precadere segmentul asigurarilor unit-linked.


Pe langa implementarea chestionarului de risc, care sa releve toleranta clientului la modificarile pietei de capital, societatile de asigurari de viata vor fi nevoite sa ofere clientilor informatii mult mai detaliate despre fondul in care vor fi investiti banii.

In prezent, pe acest palier, companiile sunt obligate sa ofere informatii despre natura activelor, definirea unitatilor de care sunt legate beneficiile pentru asigurarile de viata si anuitati legate de fonduri de investitii. Prea putine prevederi pentru a ajuta clientul sa ia decizia optima.

Pachetul standard de informatii


S-a stabilit un minim de informatii care ar trebui prezentate in cadrul prospectului fondului de investitii:

  • explicarea celor mai importanti termeni utilizati (activ total al fondului, activ net, administrator, benchmark, instrumente financiare, performanta etc);
  • descrierea politicii de investitii, limitele pe clase de active ce vor fi urmate in realizarea plasamentelor si, nu in ultimul rand, o prezentare a benchmark-ului, deci a reperului ales pentru a masura performanta fondului;
  • informatii despre nivelul si structura taxelor, garantiile asiguratorului dar si o recomandare privind durata minima a investitiei pentru atingerea obiectivelor propuse.

Bunul simt al proiectiei

Potrivit legislatiei in vigoare, intermediarul trebuie sa-i ofere clientului o simulare a evolutiei contului, simulare ce se va realiza mentinandu-se constanta valoarea unitatii pe toata durata derularii contractului de asigurare. Introducerea acestei prevederi a fost extrem de benefica pentru consumatorii de asigurari, anterior companiile oferind potentialilor clienti scenarii de crestere nerealiste chiar si pentru o economie aflata in plin avant.

UNSAR a dorit mentinerea scenariului cu valoare constanta a unitatilor insa a propus prezentarea simultana a inca doua scenarii de performanta a randamentelor fondurilor de investitii, unul pesimist si altul optimist. Iar CSA a transpus in legislatie aceste doleante.

Solicitarea are o explicatie simpla. Scenariul construit prin mentinerea constanta a valorii unitatii arata ca la maturitatea contractului in cont se gasesc mai putini bani decat s-au depus pe parcursul anilor. Pentru a mari sansele vanzarii, companiile trebuie sa prezinte clientilor proiectii mai apetisante insa cifrele din scenarii trebuie sa fie atent controlate. Poate ca pe acest segment CSA trebuia sa aduca o completare propunerii UNSAR, oferind cateva repere in utilizarea randamentelor.

De multe ori societatile de asigurari tind sa ataseze atributul pesimist unui scenariu construit pe o crestere medie anuala de 5%, ceea ce pe termen lung s-ar putea dovedi chiar optimist.

Alte articole din Asigurari

Asigurari

Topul societatilor de asigurare cu cele mai multe reclamatii la ASF

Societatea de asigurare cu cele mai multe reclamatii inregistrate la Autoritatea de Supraveghere (ASF) ramane in continuare City Insurance. Numarul petitiilor chiar a inregistrat o crestere de peste 73% in 2016 fata de 2015, pana la 3.329. Pe locul urmator se afla Asirom si Euroins, conform unui raport publicat de ASF. Citeste mai mult

FGA incepe plata despagubirilor in cazul Carpatica Asig

Fondul de Garantare a Asiguratilor (FGA) anunta ca va incepe platile catre creditorii de asigurari ai Carpatica Asig. Institutia poate demara acest demers dupa ce a luat act de ramanerea definitiva, prin neapelare, a hotararii privind deschiderea procedurii de faliment a companiei. Citeste mai mult

Opinii recente

de Mihai Petruta

"Dupa ce angajatii de la reprezenta Raiffeisen te conving sa inchei contract, altii se ocupa de tine doar prin telefon!! Nu am obtinut ..."

Facebook