Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

Asigurarile unit-linked vor deveni mai usor de inteles de clienti

Autor: Valentin Ciobanu |

Publicat in: Asigurari

 

Companiile de asigurari vor fi obligate sa evalueze toleranta la risc a clientilor inainte de a le vinde polite unit-linked. In plus, clientii vor primi mai multe informatii despre modul in care vor fi investiti banii. Scenariile privind evolutia sumelor acumulate in cont vor fi deopotriva conservatoare, optimiste si pesimiste.

In a doua jumatate a lunii septembrie a fost publicat in Monitorul Oficial Ordinul nr. 11/2010 al Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor (CSA), ordin ce transpune in legislatie propunerile pe care UNSAR le-a avansat anterior catre reglementator. CSA a pastrat in totalitate forma proiectului UNSAR, singura modificare tinand de termenul de aplicare, stabilit la un an de la publicarea in Monitorul Oficial, in loc de 9 luni cum era prevazut in varianta initiala.

Noul ordin a vizat modificarea si completarea Ordinului 23/2009 al CSA, scopul fiind de a majora cantitatea, dar si calitatea, informatiilor pe care asiguratorii si intermediarii in asigurari trebuie sa le furnizeze clientilor. Prevederile acopera cu precadere segmentul asigurarilor unit-linked.


Pe langa implementarea chestionarului de risc, care sa releve toleranta clientului la modificarile pietei de capital, societatile de asigurari de viata vor fi nevoite sa ofere clientilor informatii mult mai detaliate despre fondul in care vor fi investiti banii.

In prezent, pe acest palier, companiile sunt obligate sa ofere informatii despre natura activelor, definirea unitatilor de care sunt legate beneficiile pentru asigurarile de viata si anuitati legate de fonduri de investitii. Prea putine prevederi pentru a ajuta clientul sa ia decizia optima.

Pachetul standard de informatii


S-a stabilit un minim de informatii care ar trebui prezentate in cadrul prospectului fondului de investitii:

  • explicarea celor mai importanti termeni utilizati (activ total al fondului, activ net, administrator, benchmark, instrumente financiare, performanta etc);
  • descrierea politicii de investitii, limitele pe clase de active ce vor fi urmate in realizarea plasamentelor si, nu in ultimul rand, o prezentare a benchmark-ului, deci a reperului ales pentru a masura performanta fondului;
  • informatii despre nivelul si structura taxelor, garantiile asiguratorului dar si o recomandare privind durata minima a investitiei pentru atingerea obiectivelor propuse.

Bunul simt al proiectiei

Potrivit legislatiei in vigoare, intermediarul trebuie sa-i ofere clientului o simulare a evolutiei contului, simulare ce se va realiza mentinandu-se constanta valoarea unitatii pe toata durata derularii contractului de asigurare. Introducerea acestei prevederi a fost extrem de benefica pentru consumatorii de asigurari, anterior companiile oferind potentialilor clienti scenarii de crestere nerealiste chiar si pentru o economie aflata in plin avant.

UNSAR a dorit mentinerea scenariului cu valoare constanta a unitatilor insa a propus prezentarea simultana a inca doua scenarii de performanta a randamentelor fondurilor de investitii, unul pesimist si altul optimist. Iar CSA a transpus in legislatie aceste doleante.

Solicitarea are o explicatie simpla. Scenariul construit prin mentinerea constanta a valorii unitatii arata ca la maturitatea contractului in cont se gasesc mai putini bani decat s-au depus pe parcursul anilor. Pentru a mari sansele vanzarii, companiile trebuie sa prezinte clientilor proiectii mai apetisante insa cifrele din scenarii trebuie sa fie atent controlate. Poate ca pe acest segment CSA trebuia sa aduca o completare propunerii UNSAR, oferind cateva repere in utilizarea randamentelor.

De multe ori societatile de asigurari tind sa ataseze atributul pesimist unui scenariu construit pe o crestere medie anuala de 5%, ceea ce pe termen lung s-ar putea dovedi chiar optimist.

Alte articole din Asigurari

Asigurari

Protectia consumatorilor, prioritate pentru ASF in 2017

Imbunatatirea protectiei consumatorilor reprezinta unul din principalele obiective pe care Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) si le-a stabilit pentru 2017. Institutia are in vedere, printre altele, plata la timp a drepturilor consumatorilor din pietele reglementate si informarea corecta a acestora. Citeste mai mult

Companii de asigurari cu probleme financiare si in 2017

Piata asigurarilor pare ca nu iese nici in 2017 din sfera falimentelor. Chiar la inceputul acestui an s-a publicat o noua decizie a ASF de declansare a falimentului unui jucator din industrie. In plus, la final de 2016 s-au anuntat amenzi pentru un jucator important de pe piata RCA. Citeste mai mult

Opinii recente

de Adina Basca

"Buna ziua. problema mea este si a altor sute de romani. banii furati de pe cec. urile de 5000 de lei pe care bunicii sau parintii ..."

Facebook