Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

Noi reguli europene: Termenul de plata al facturii nu va mai depasi 60 zile

Autor: Alexandra Popa |

Publicat in: Plati

 

Consiliul Uniunii Europene a adoptat o noua directiva ce stabileste reguli clare privind finalizarea platilor intre partenerii comerciali, inclusiv in relatia cu autoritatile. In doi ani, in toate statele membre, termenul de plata nu trebuie sa depaseasca 60 zile si toate contractele trebuie sa includa referiri la dobanzi penalizatoare.

O noua directiva europeana, adoptata in urma cu cateva zile, stabileste reguli precise privind modalitatea in care trebuie stinse datoriile intre partenerii comerciali.

Necesitatea realizarea unui cadrul legislativ unic european a fost motivata de faptul ca in multe cazuri s-a observat o intarziere la plata fata de termenele stabilite in contract, iar diferentele dintre reglementarile nationale distorsionau concurenta.

Statele membre au la dispozitie 2 ani pentru a transpune in legislatia nationala prevederile noii directive.

Toate contractele trebuie sa indice nivelul penalizarilor

Conform noilor reglementari, un creditor are dreptul de a imputa dobanzi penalizatoare fara a fi necesara notificarea partenerului comercial, daca acesta din urma nu si-a indeplinit obligatiile de plata conform prevederilor contractuale. Dobanda penalizatoare se va calcula incepand cu prima zi de intarziere.

“Protectia creditorilor va creste, iar piata interna va functiona mai bine, asigurand competitivitatea companiilor si in special a IMM-urilor”, se precizeaza in comunicatul de presa.

Mai mult, nu se mai admit contracte comerciale in care nu se specifica nivelul dobanzii penalizatoare, acest fapt fiind considerat extrem de dezavantajos pentru creditor.

Modul de calcul al penalizatilor de intarziere

Rata statutara a dobanzii penalizatoare va fi compusa din dobanda de referinta a bancii centrale plus 8 puncte procentuale.

Pe langa dobanzi penalizatoare, furnizorul poate invoca si plata unor despagubiri aferente eforturilor depuse pentru recuperarea creantelor.

Nivelul despagubirii trebuie sa fie de minimum 40 euro, fara a fi necesara o notificare prealabila. Tot creditorul poate invoca automat si plata de despagubiri aferente consultantei juridice necesare pentru recuperarea sumelor sau poate imputa costul contractarii unei agentii de recuperat creante.

Termenul standard de plata – 30 zile


Pentru contractele in care nu se specifica o data la care trebuie realizate platile, aceasta se va considera a fi 30 zile de la momentul facturarii sau livrarii bunurilor si serviciilor. Dupa expirarea celor 30 zile, furnizorul are dreptul de a solicita dobanzi penalizatoare in cazul in care plata nu a fost efectuata.

Pe de alta parte, in cazul in care in contractele comerciale este trecut un termen de plata, acesta nu poate depasi 60 zile, decat in situatii exceptionale.

Printre putinele exceptii se numara contractele semnate de autoritatile publice sanitare, cand plata poate depasi 60 zile, atata vreme cat termenul este agreat si de furnizor si nu este in defavoarea acestuia.

Alte articole din Plati

Plati

Reguli mai clare pentru consumatorii europeni de servicii financiare

Parlamentul European a adoptat raportul privind serviciile financiare de retail. Documentul reprezinta un raspuns la planul de actiune al Comisiei Europene de a facilita cumpararea de servicii financiare transfrontaliere pe pietele financiare europene, in conditii de protectie sporita a consumatorilor. Citeste mai mult

Cum se schimba obiceiurile financiare ale romanilor?

Peste doua treimi dintre participantii la cursurile de educatie financiara BaniIQ si comert online Banii pe Net au reusit sa economiseasca in ultimele sase luni, iar un procent similar din cei care au finalizat cursurile utilizeaza instrumente de monitorizare a cheltuielilor lunare, arata un studiu privind impactul celor doua programe. Citeste mai mult

Opinii recente

de Alina Avram

"Complet nemultumita! Customer service aproape inexistent, orientarea catre client este o gluma buna, transparenta, flexibilitate, ascultare proactiva un vis frumos! Dupa un an ..."

Facebook