Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

Consumatorii nu mai pot fi obligati sa plateasca in locul autoritatilor

Autor: Alin Iacob |

Publicat in: Plati

 
Consumatorii nu mai pot fi obligati sa plateasca in locul autoritatilor Consumatorii nu mai pot fi obligati sa plateasca in locul autoritatilor

Un demers initiat in primavara anului 2012 de redactorul sef Conso.ro, Alin Iacob, a fost incununat pana la urma de succes la finalul anului trecut. Dupa aproape un an si jumatate de cand situatia a fost semnalata si un an de cand Ministerul Comunicatiilor a pus subiectul in dezbatere publica, guvernul a corectat incalcarea legislatiei europene.

Despre ce este vorba mai exact? Romania s-a angajat, prin modul in care a implementat Directiva Serviciilor de Plata, sa nu permita comisionarea suplimentara a celor care doresc sa achite contravaloarea unui produs sau serviciu altfel decat prin numerar. Conform articolului 117 din OUG 113/2009, „beneficiarul platii nu poate solicita platitorului un pret suplimentar pentru utilizarea unui anumit instrument de plata”.

In ciuda acestui fapt, intr-o hotarare de guvern din 2010, se stipula faptul ca institutiile publice care desfasoara activitati de incasare de taxe si impozite puteau decide sa solicite contribuabililor sa plateasca, pe langa obligatia lor de plata, si comisionul aferent acceptarii cardului de catre banca acceptatoare a institutiei publice, atunci cand se folosea sistemul national electronic de plata online a taxelor si impozitelor utilizand cardul bancar (SNEP).


“In martie 2012, avand in vedere si faptul ca fusesem desemnat ca membru in grupul de experti pe sisteme de plati de pe langa Comisia Europeana (PSMEG), am trimis o solicitare Ministerului Comunicatiilor de a analiza problema si de a initia o hotarare de guvern prin care aceasta situatie anormala sa fie corectata. Asta cu atat mai mult cu cat o serie de primarii se gandeau sa permita utilizarea sistemului doar cu conditia de a pune comisionul de acceptare a cardului in sarcina consumatorilor”, afirma Alin Iacob, redactorul sef Conso.ro

ANPC, MCSI si MAE si-au insusit initiativa

Desi initial a existat o anumita reticenta in acceptarea argumentatiei care statea la baza invalidarii prevederii din hotararea de guvern 1235/2010 care contravenea Directivei Serviciilor de Plata, Ministerul Comunicatiilor si Ministerul Afacerilor Europene si-au insusit destul de rapid initiativa, atunci cand si-au dat seama ca era indreptatita si riguros fundamentata.

Specialistii din ANPC au mers si mai departe, identificand un alt articol al Directivei Serviciilor de Plata si al OUG 113/2009 cu care contravenea HG 1235/2010. Astfel, articolul 116 din OUG 113/2009 precizeaza ca „in cazul in care o operatiune de plata nu implica nicio conversie monetara, beneficiarul platii suporta pretul perceput de prestatorul sau de servicii de plata, iar platitorul suporta pretul perceput de prestatorul sau de servicii de plata ”. Astfel, nu numai ca era incorect ca beneficiarul platii sa suporte un pret mai mare pentru ca-si achita impozitele si taxele cu cardul, dar era de asemenea incorect ca un consumator sa plateasca pentru un comision datorat de institutia publica.

Mai mult, situatia era absurda si din punct de vedere al altui aspect. Atunci cand un contribuabil se deplasa la sediul institutiei publice pentru a plati taxele sau impozitele cu cardul, nu era pus sa plateasca niciun comision suplimentar. In vreme ce, daca ar fi platit pe site-ul SNEP, www.ghiseul.ro, ar fi putut sa fie bun de plata.

Ministerul Finantelor a intarziat cu un an adoptarea modificarii

Desi in octombrie 2012 Ministerul Comunicatiilor a postat pe propriul site in dezbatere publica un proiect de modificare a hotararii de guvern, a mai durat inca un an si aproape doua luni pana ce aceasta a fost modificata pentru a nu mai contraveni legislatiei europene si a celei nationale de rang superior. Si pentru a nu mai arunca, asa cum prea adesea se face din pacate in Romania, toate costurile pe umerii consumatorilor si contribuabililor.

Din pacate, Ministerul Finantelor Publice a intarziat foarte mult adoptarea proiectului de act normativ. Asta in ciuda faptului ca existenta acestei incalcari de legislatie europeana ne putea duce in situatia de a aparea din nou ca fiind „elevul-problema” al Uniunii Europene.

„Insa totul e bine cand se termina cu bine. Dar consider ca este cazul sa multumesc in mod deosebit unor persoane din cadrul celor trei autoritati ale statului, care au manifestat deschidere si chiar au venit cu argumente suplimentare la initiativa mea. Este vorba de doamnele Alice Arsinel, din cadrul Ministerului Afacerilor Europene, Carmen Elian de la Ministerul Comunicatiilor si Laura Radut, de la ANPC si de domnul Mihail Meiu, tot de la ANPC. De asemenea, aduc multumiri si presedintelui Asociatiei pentru Plati Electronice, Adrian Apolzan si directorului Visa pentru Romania, Catalin Cretu, care m-au sprijinit si ei in acest demers” afirma Alin Iacob.

Prin adoptarea HG 1070/2013, un pas important a fost facut. Insa mai sunt destul de multe de facut pana ce plata impozitelor si taxelor prin card sa poata sa devina o obisnuinta pentru majoritatea romanilor.

Alte articole din Plati

Plati

Cum ar arata Europa fara cash?

Comisia Europeana analizeaza posibilitatea restrictionarii platilor in numerar sau chiar interzicerea acestora in Uniunea Europeana. Institutia a publicat un studiu care contine atat avantajele cat si dezavantajele unei astfel de decizii, insa sustine ca scopul final, respectiv combaterea finantarii terorismului, scuza mijloacele utilizate. Citeste mai mult

Romanii cumpara online, dar platesc cash

Romanii raman inca reticenti cand vine vorba de plata cu cardul a produselor achizitionate de pe internet, insa folosesc aceasta metoda de plata pentru facturi si servicii. Pe de alta parte, acestia utilizeaza tot mai des telefonul mobil pentru comenzi si plati online. Citeste mai mult

Opinii recente

de Mihai Cornel

"Am ales sa fac un credit prima casa. Toate bune si frumoase pâna la aprobarea finala. Astept de 3 saptamâni dar nu am ..."

Facebook