Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

Bancile romanesti au picat un nou test de transparenta la nivel european

Autor: Alexandra Popa |

Publicat in: Plati

 

Bancile din Romania au picat testul Biroului European al Consumatorului in privinta transparentrei referitoare la mobilitatea conturilor. Cu toate ca ar trebui sa fie sustinuti activ la schimbarea contului principal de la o banca la alta, clientii romani abia daca gasesc detalii despre aceasta noua initiativa europeana pe site-urile bancilor.

Noile reguli la nivel european privind mobilitatea conturilor permit clientilor sa isi schimbe mai usor banca la care au contul principal, daca nu sunt multumiti de serviciile oferite. In tot acest proces, bancile trebuie sa isi asiste clientii si sa anunte tertii cu care acestia au relatii contractuale – angajator, furnizori de utilitati – cu privire la noul cont, astfel incat tranzactiile sa fie continuate fara intrerupere.

La un an si jumatate de la adoptarea noilor reguli la nivel european, un raport al Biroului European al Consumatorului (BEUC) indica faptul ca multe state membre inca sunt departe de standardele dorite in aceasta privinta. Pe ultimele locuri pe lista se regaseste Romania, unde doar o singura banca din cele analizate ofera detalii despre mobilitatea conturilor.

Romania – penultimul loc in UE


In multe state membre, mobilitatea conturilor este ingradita de neafisarea informatiilor necesare in unitatile bancare sau pe site-uri, pregatirea slaba a personalului in acest aspect, precum si de intarzieri in procedura.

Investigatia intreprinsa a vizat analiza a 3-6 banci din fiecare stat membru. Esantionul a fost ales in functie de marime si reprezentativitate, fiind luate in calcul atat banci mari cat si banci de dimeniuni reduse, cu retea nationala extinsa sau cu activitate doar la nivel local. 

In Romania, au fost analizate site-urile a cinci institutii de credit: BCR, Bancpost, Volksbank, Alpha Bank si ATE Bank.

Dintre acestea, doar Alpha Bank prezenta pe propriul site informatii despre mobilitatea conturilor bancare, insa documentul este greu de gasit de un consumator obisnuit, conform raportului BEUC.
Situatia plaseaza Romania pe penultimul locul in clasament.

Pe primele locuri se afla Danemarca, Irlanda, Olanda, Slovenia, Marea Britanie si Franta, unde toate bancile luate in calcul afiseaza pe propriile web-siteuri informatii complete si vizibile, legate de mobilitatea conturilor.

Practicile bune nu au fost importate si la noi

Trebuie remarcat ca o mare parte dintre bancile straine care functioneaza la noi adopta o atitudine mult mai  transparenta in alte state membre.

Spre exemplu, in Austria, atat Erste (actionarul principal al BCR) cat si Volksbank au inclus pe propriile site-uri, la vedere, informatii complete pentru clientii care doresc sa isi mute contul principal. Si in Republica Ceha, Volksbank se dovedeste transparenta si afisaza pe site detaliile necesare, fara a fi insa foarte usor de regasit de clienti, confom raportului BEUC.

Daca in Romania, Bancpost nu ofera informatii despre acest subiect pe site, in Grecia, actionarul majoritar, EFG Eurobank, are o politica mult mai transparenta.

In studiu se mai regasesc si Millennium Bank, care ofera transparenta totala in Portugalia si Grecia. In urma unei analizei Conso.ro, subsidiara din Romania nu prezinta detalii despre mobilitatea conturilor pe propria pagina de internet. Aceeasi situatie se intalneste si la ING Bank, care adopta o atitudine mult mai transparenta in Belgia, Olanda sau Polonia decat in Romania.

Exista insa si exemple pozitive. Spre exemplu, UniCredit Tiriac Bank are pe site detalii despre mobilitatea conturilor pentru clientii romani. Banca a fost luata in calcul in raportul BEUC in Bulgaria si Italia, tari in care are a demonstrat o atitudine similara.

De ce este importanta mobilitatea conturilor?


Conform statisticilor europene, doar 9% din consumatori si-au schimbat banca la care au contul principal in perioada 2007-2008.

Raportul este foarte mic, comparativ cu procentele de 25%, respectiv 22%, de consumatori care si-au schimbat societatea de asigurare auto sau furnizorul de servicii de internet.

Chiar daca schimbarea contului nu reprezinta un obiectiv in sine, posibilitatea de a realiza acest proces mult mai usor ar constitui o premisa pentru aparitia unor oferte mai avantajoase si pentru intensificarea concurentei in piata.

Alte articole din Plati

Plati

Reguli mai clare pentru consumatorii europeni de servicii financiare

Parlamentul European a adoptat raportul privind serviciile financiare de retail. Documentul reprezinta un raspuns la planul de actiune al Comisiei Europene de a facilita cumpararea de servicii financiare transfrontaliere pe pietele financiare europene, in conditii de protectie sporita a consumatorilor. Citeste mai mult

Cum se schimba obiceiurile financiare ale romanilor?

Peste doua treimi dintre participantii la cursurile de educatie financiara BaniIQ si comert online Banii pe Net au reusit sa economiseasca in ultimele sase luni, iar un procent similar din cei care au finalizat cursurile utilizeaza instrumente de monitorizare a cheltuielilor lunare, arata un studiu privind impactul celor doua programe. Citeste mai mult

Opinii recente

de Valerica Stana

"Buna ziua, Ma numesc Stana Valerica,din jud. Dambovita. Povestire pe scurt:Am luat un tel de la e mag cu creditare online. Produsul a ajuns la mine impreuna ..."

Facebook