Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

Ce raspund institutiile la scrisoarea bancherilor?

Autor: Alexandra Popa |

Publicat in: Credite nevoi personale

 
Ce raspund institutiile la scrisoarea bancherilor? Ce raspund institutiile la scrisoarea bancherilor?

Chiar daca scrisoarea transmisa de Asociatia Romana a Bancilor (ARB) catre banca centrala si Ministerul de Justitie a facut multa valva, oficialii institutiilor vizate de scrisoare nu au venit cu replici la fel de prompte. Mai degraba, acestia au preferat sa nu comenteze deloc nici solicitarile bancherilor si nici acuzatiile aduse.

In urma cu 2 saptamani, in presa aparea o scrisoare semnata de ARB si adresata BNR si Ministerului de Justitie, prin care se solicita revenirea asupra legislatiei ce urmeaza sa intre in vigoare din 2013 in zona protectiei consumatorilor. Mai exact, bancherii cereau ca o serie de amendamente, care tratau clauzele abuzive din contracte, sa nu se mai aplice.

In scrisoare, care a fost initial conceputa cu caracter confidential, bancherii fac mai multe aprecieri si asupra altor institutii.

Spre exemplu, se precizeaza ca ANPC face deja controale pe baza legislatiei in discutie, chiar daca aceasta nu a intrat in vigoare. De asemenea, se mai adauga si faptul ca instantele romane nu sunt inca pregatite sa aprecieze corecte clauzele specifice din contractele de credit.

Cu toate ca unele din afirmatii sunt dure si acuzatoare, institutiile vizate nu au venit cu replici pe masura.

Banca Nationala a Romaniei

BNR a fost principalul destinatar al scrisorii iar bancherii s-au adresat in special Bancii Centrale cu speranta ca aceasta ii va ajuta in demersul lor. Mai mult, pentru a-si pleda cauza, ARB a precizat ca in trecut, datorita unor “interventii coordonate a BNR si FMI” OUG 50/2010 a fost in final modificata in sensul acordarii mai putine drepturi clientilor.

Astfel, Conso.ro a intrebat BNR in ce a constat interventia coordonata a BNR si a FMI impotriva OUG 50 in anul 2010, si care este pozitia BNR in noul context juridic existent dupa hotararea Curtii de Justitie a Uniunii Europene. Respectiv, va fi de acord BNR sa sustina aplicarea legii de aprobare a OUG 50 si asupra contractelor aflate in derulare?

BNR a precizat insa ca nu comenteaza afirmatiile din scrisoarea ARB avand in vedere ca apartin acestora din urma, iar Banca Centrala nu este in masura sa raspunda afirmatiilor facute de o alta institutie.

Consiliul Superior al Magistraturii

Aceeasi atitudine pasiva a avut-o si Consiliului Superior al Magistraturii (CSM). Chiar daca in scrisoarea ARB se precizeaza ca “sistemul judiciar din Romania nu este inca pe deplin pregatit pentru o apreciere justa a clauzelor contractuale specifice”, CSM s-a limitat la a nu comenta, precizand insa ca instantele vor aplica legislatia in vigoare.

Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului (ANPC)

Scrisoarea ARB este, in sine, o incercare de a obtine neaplicarea unor prevederi legislative in beneficiul consumatorului. In plus, in mod specific, bancherii acuza ANPC ca face deja controale pe baza legislatiei ce nu a intrat inca in vigoare.

Conso.ro a contactat ANPC si a solicitat un punct de vedere. Mai exact, am dorit sa stim care este opinia ANPC referitor la fondul scrisorii si daca reprezentantii institutiei isi mai pastreaza pozitia privind privind “atitudinea constructiva” a ARB si BNR in relatiile cu ANPC.

In plus, am intrebat ANPC asupra pozitiei pe care o va adopta in urma hotararii CJUE care statueaza ca prevederile OUG 50 pot fi aplicate si contractelor de credit in derulare. 

Oficialii ANPC nu au dorit insa sa comenteze foarte mult pe marginea intentiilor ARB si nici a acuzelor formulate, pe motiv ca scrisoarea nu le-a fost adresata direct. Reprezentantii autoritatii au trimis insa un raspuns.

Clientii isi iau apararea singuri


Cum institutiile vizate au preferat sa stea pe margine, consumatorii au protestat singuri impotriva solicitarilor ARB si a modului in care bancherii au decis sa isi faca lobby.

Clientii bancilor au transmis doua scrisori replica, cu caracter public, una semnata de 1000 de clienti nemultumiti si una de o asociatie dedicata, in care solicita autoritatilor sa nu dea curs cerintelor ARB si sa pastreze echidistanta atunci cand iau o decizie.

De asemenea, clientii solicita mai multa transparenta si vor sa fie inclusi la masa de dialog atunci cand se discuta si se negociaza reglementari care au un impact puternic asupra lor.

Alte articole din Credite nevoi personale

Credite nevoi personale

Cu cat mai vand bancile creditele neperformante?

Creditele neperformante, acumulate in perioada post-criza, au afectat atat clientii cat si bancile. Insa, in timp ce clientii ajunsi in aceasta situatie pierd garantiile depuse si sunt urmariti de banca sau de societatea de recuperare pana la ultimul banut, bancile au mecanisme care le ajuta sa scape de “balastul” acumulat. Citeste mai mult

Premiera la INM: Reprezentantii consumatorilor participa la sesiunile de formare in drept bancar

Reprezentantii asociatiilor de consumatori din domeniul financiar bancar vor putea participa, in premiera, in calitate de observatori, la seminarele de formare in domeniul dreptului bancar organizate de Institutul National al Magistraturii (INM). Citeste mai mult

Opinii recente

de Aristeidis Karamessinis

"Client Premium Banking, am depus o solicitare pentru credit ipotecar vizitand reprezentantul premium banking la agentia Amzei - Bucuresti. Am solicitat pre-aprobarea creditului ..."

Facebook