Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

Recomandari europene pentru restantierii la credite ipotecare

Autor: Marius Serban |

Publicat in: Credite imobiliare

 

Autoritatea Bancara Europeana (ABE) recomanda statelor membre sa ia masuri pentru a se asigura ca bancile isi ajuta clientii cu credite ipotecare sa depaseasca dificultatile financiare. Bancile sunt incurajate sa actioneze imediat, sa restructureze creditele si sa explice clientilor toate alternativele posibile.

Bancile trebuie sa caute intotdeauna solutii pentru a ajuta clientii sa depaseasca dificultatile financiare cu care se confrunta si sa apeleze la executarea silita, doar dupa ce toate alternativele posibile au fost luate in considerare.

ABE a realizat o analiza cu procedurile utilizate de bancile din UE si a emis o opinie, unde prezinta cele mai bune practici de abordare a restantelor la creditele ipotecare. Opinia este adresata autoritatilor de supraveghere – BNR, in cazul nostru – care ar trebui sa ia in calcul aplicarea acestor practici pe plan local.

In opinia ABE, bancile ar trebui sa incurajeze clientii sa comunice cat mai rapid faptul ca se confrunta cu dificultati financiare si sa aiba proceduri clare pentru solutionarea acestor cazuri. De obicei este mult mai usor sa fie ajutat un client care nu a apucat sa acumuleze restante, decat unul care inregistreaza intarzieri de cateva luni.

Persoanele trebuie directionate catre departamente, care sa poata oferi clientilor solutii in aceste situatii. Informatiile trebuie furnizate in scris clientului, astfel incat acesta sa poate analiza optiunile existente.

De asemenea, trebuie introduse reguli care sa previna hartuirea sau intimidarea clientilor ce se confurnta cu dificultati financiare.

O alta cerinta este ca bancile sa tina un registru special cu acesti clienti, care sa permita verificarea de catre autoritatile de supraveghere a modului in care s-au solutionat aceste cazuri.

Clientii ar trebui sa primeasca informatii la zi cu privire la sumele datorate – numarul de rate neplatite si penalizari acumulate -, informatii cu privire la masurile pe care banca le va lua in timp si despre costurile asociate cu executarea silita.

Bancile sunt incurajate sa ia masuri pentru a restructura creditului, prin extinderea perioadei, modificarea dobanzii, amanarea platii unor rate, capitalizarea dobanzii sau prin asistarea clientului in vanzarea locuintei.

Alte articole din Credite imobiliare

Credite imobiliare

Bancile sunt reticente sa accepte procedurile SAL

Solutionarea alternativa a litigiilor in domeniul bancar intampina inca probleme majore din cauza refuzului comerciantilor de a participa la procedura. Spre exemplu, la CSALB, din cele 293 de cereri conforme inregistrate, 185 au fost clasate, in general din cauza unor motive invocate de comercianti. Citeste mai mult

O banca a majorat avansul pentru creditul Prima Casa

Programul Prima Casa a fost modificat, la finalul anului trecut, in principal in ceea ce priveste garantia acordata de stat pentru casele mai vechi de 5 ani. Pentru acestea, garantia a fost redusa de la 50% la 40%. Insa, si bancile au inceput sa schimbe conditiile pentru astfel de imprumuturi. Citeste mai mult

Opinii recente

de elvira buzac

"Buna ziua. In anul 2013 am incheiat un contract cu BCR, banca pentru locuinte. Timp de doi ani am primit prin posta notificari ..."

Facebook