Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

Problemele contractelor bancare trebuie solutionate unitar la nivel colectiv

Autor: Marius Serban |

Publicat in: Credite imobiliare

 

Modificarile aduse legii privind clauzele abuzive reprezinta alegerea corecta pe termen lung pentru a rezolva unitar modul in care aceeasi problema este solutionata in cazul mai multor clienti. Deciziile individuale din instante sunt contradictorii si genereaza risipa de bani, atat pentru banca cat si pentru clienti.

Cadrul juridic pentru solutionarea problemelor dintre banci (sau comercianti, in general) si clienti trebuie imbunatatit pentru a permite transarea definitiva a unei dispute.

In cadrul contractelor standardizate – asa cum se practica la nivelul bancilor – este clar ca daca drepturile unui singur client au fost incalcate prin nerespectarea clauzelor contractuale sau prin inserarea unor clauze abuzive, toti clientii care au semnat acel contract se afla in aceeasi situatie.

De aceea, este logic ca atunci cand se ia o decizie, aceasta sa fie aplicata tuturor clientilor, atat celor care au reclamat banca, cat si celor care nu au facut sesizari in acest sens.

Modificarile propuse pentru completarea Legii clauzelor abuzive rezolva tocmai aceasta problema, insa acestea sunt in mod nejustificat intarziate de la aplicare, deoarece sunt necesare dezbateri publice.

Nu exista insa nicio comisie parlamentara sau institutie publica autorizata pentru conducerea acestor dezbateri, asa cum se procedeaza in toate tarile dezvoltate. Acolo, comisia abilitata publica toate punctele de vedere primite (de la institutii de stat, asociatii profesionale si de consumatori, etc) si intocmeste la final un raport cu recomandari.

La noi, singurul raport care s-a solicitat este din partea BNR, pentru a evalua impactul financiar asupra industriei bancare. Astfel, din start s-a plecat intr-o directie gresita. Important este sa aflam care este solutia corecta pentru solutionarea in mod unitar a incalcarii legii prin contractele bancare, nu cat ne costa sa respectam legea.

Daca legea s-a incalcat, nu are niciun rost sa discutam de neaplicarea ei, pentru ca “in Romania, respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor este obligatorie” (art. 1, alin 5, Constitutia Romaniei).

Alte articole din Credite imobiliare

Credite imobiliare

Sprijin de la stat pentru locuinte

Statul vine cu noi masuri pentru persoanele care vor sa isi cumpere o locuinta, respectiv eliminarea TVA la vanzarea de case. In plus, pentru somerii dispusi sa accepte un loc de munca departe de casa, statul va suporta, in anumite limite de suma si de timp, cheltuielile cu locuinta. Citeste mai mult

Bancile sunt reticente sa accepte procedurile SAL

Solutionarea alternativa a litigiilor in domeniul bancar intampina inca probleme majore din cauza refuzului comerciantilor de a participa la procedura. Spre exemplu, la CSALB, din cele 293 de cereri conforme inregistrate, 185 au fost clasate, in general din cauza unor motive invocate de comercianti. Citeste mai mult

Opinii recente

de Adriana Bindea

"Buna seara. Am avut o experienta care iti solicita nervii la maxim. Este a doua oara cu aceeasi functionara de le cec bank cluj-marasti. Cum e ..."

Facebook