Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

FMI confirma: noile reglementari BNR nu se vor aplica creditelor ipotecare

Autor: Alexandra Popa |

Publicat in: Credite imobiliare

 

Cei care aveau in plan contractarea unui credit ipotecar pot sta linistiti. Noile reglementari propuse de BNR, ce sugerau un avans mai mare si criterii restrictive la selectarea clientilor, nu se vor aplica si in cazul creditelor ipotecare. Acest lucru este confirmat de FMI, care nu vrea ca astfel de reglementari sa afecteze piata imobiliara.

FMI a publicat recent un nou raport de tara pentru Romania, unde se precizeaza ca imprumuturile imobiliare nu vor fi restrictionate.

“Reglementarile nu acopera creditele ipotecare ca urmare a ingrijorarilor privind impactul asupra pietei. Preturile activelor imobiliare in Romania sunt exprimate in euro si imprumuturile pe termen lung sunt denominate tot in valuta (in principal euro), deoarece piata aferenta monedei locale nu este lichida decat pentru maturitati scurte”, se precizeaza in raportul FMI.

Daca proiectul de regulament propus de BNR s-ar aplica in forma propusa initial, creditele ipotecare in euro s-ar putea acorda doar in conditiile unui avans minim de 30%, iar bancile ar fi obligate sa ia in calcul intr-o pondere mai mare riscul valutar, dar si posibilitatea de scadere a veniturilor.

Ultimul cuvant il are tot FMI

Chiar daca initiatorul proiectului (BNR) nu a dat mai multe detalii despre noul regulament, iar forma finala nu a fost inca publicata, clientii pot sta linistiti daca FMI a intrat in scena.

Experienta a dovedit ca atata vreme cat exista un acord in derulare cu Fondul Monetar International, recomandarile acestuia sunt aplicate in unele situatii cu mai mare constiinciozitate decat legislatia existenta.

In plus, in ultimii ani, nu este prima oara cand FMI intervine in puncte cheie in ceea ce priveste sectorul financiar, inclusiv in zona de retail.

In urma cu 6 luni, guvernul si-a luat angajamentul in fata FMI ca cel putin 1 an sa nu intervina pe piata recuperatorilor de creante si sa nu adopte sau initieze nicio reglementare privind falimentul personal.

Bancherii au fost rezervati in declaratii

Dupa lansarea proiectului in dezbatere publica, bancherii - chiar daca mult mai putin vocali decat de obicei - au pus la punct o serie de amendamente si le-au trimis catre BNR. Principala lor ingrijorare erau efectele negative asupra activitatii de creditare si asa reduse in ultimii ani.

“Sunt unele aspecte pe care le-am ridicat pentru a nu reduce la zero creditarea. Proiectul nu va modifica creditele pentru locuinte”, a precizat Radu Ghetea, presedintele Asociatiei Romane a Bancilor (ARB), in cadrul unui semninar organizat de Mediafax.

Ulterior insa, el nu a dorit sa ofere mai multe detalii despre discutiile avute cu BNR si “victoriile” reputate in batalia impotriva unei reglementari mai puternice. Si guvernatorul BNR a evitat subiectul, multumindu-se sa faca referire doar la limitarea creditelor de consum.

Alte articole din Credite imobiliare

Credite imobiliare

Solutionare alternativa a litigiilor bancare - la cate dosare a ajuns CSALB ?

Solutionarea alternativa a litigiilor bancare incepe sa prinda incet teren in randul clientilor cu probleme la credite. Activitatea CSALB s-a dublat in octombrie fata de media primelor 9 luni ale lui 2017, ajungand la 120 de dosare solutionate sau aflate in curs de solutionare. Pentru prima data, solicitarile depasesc numarul cererilor clasate. Citeste mai mult

ANPC promite controale la toate bancile care au dat credite in CHF

Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) va controla toate bancile care au acordat credite in franci elvetieni (CHF), a anuntat presedintele institutiei, Bogdan Pandelica, prezent in Comisia Economica din Senat. Autoritatea a amendat, deja, Raiffeisen Bank pentru practici incorecte in acordarea unor astfel de imprumuturi. Citeste mai mult

Opinii recente

de Alina Avram

"Complet nemultumita! Customer service aproape inexistent, orientarea catre client este o gluma buna, transparenta, flexibilitate, ascultare proactiva un vis frumos! Dupa un an ..."

Facebook