Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

Ce pot face daca am cumparat o masina cu defecte?

Autor: Marius Serban |

Publicat in: Credite auto & leasing

 

Legislatia actuala da dreptul consumatorilor sa beneficieze de o perioada minima de garantie de 2 ani pentru autoturismele noi si de minim 1 an pentru cele second-hand. In acest interval, repararea defectiunilor cade in sarcina vanzatorului, iar daca masina se strica prea des, consumatorul poate cere chiar inlocuirea masinii sau returnarea banilor.

Desi fiabilitatea autoturismelor s-a imbunatatit in timp, mai sunt si cazuri cand cate un cumparator are ghinionul sa se aleaga cu o masina care mai mult sta in service decat pe sosea. In astfel de situatii, este bine de stiut care sunt drepturile de care beneficiaza consumatorii.

Legea 449 din 2003 prevede ca vanzatorul este raspunzator fata de consumator pentru orice lipsa a conformitatii timp de 2 ani de la momentul in care au fost livrate produsele. Pentru masinile second-hand, aceasta perioada este de minim 1 an. De aceste drepturi beneficiaza cei care cumpara masini de la persoane fizice si juridice autorizate, care comercializeza astfel de produse pe baza de contract in cadrul activitatii sale.

Prin urmare, daca apar defecte, cumparatorul are la dispozitie una din urmatoarele optiuni:
  • reparatia masinii fara costuri;
  • inlocuirea produsului;
  • scaderea pretului de vanzare;
  • returnarea banilor.
Varianta clasica in cazul defectiunilor din perioada de garantie este reparatia. Conform legii, ea trebuie facuta in cadrul unei “perioade rezonabile de timp”, stabilita de comun acord intre vanzator si cumparator. In plus, reparatia nu trebuie sa genereze “un inconvenient semnificativ pentru consumator”.


Asa cum se poate observa, expresiile folosite in lege sunt destul de generale si lasa mult loc de interpretare. Ca regula, daca defectiunile sunt minore si costurile pentru producator sunt reduse, atunci cumparatorul nu are motive sa refuze reparatia.

Insa, atunci cand defectiunile se repeta foarte des sau apar probleme de functionare la mecanisme complexe, care afecteaza chiar siguranta condusului, clientul este indreptatit sa solicite inlocuirea masinii. O astfel de reparatie, daca s-ar efectua, ar scadea din valoarea de revanzare a masinii.

Returnarea banilor este o varianta la care se apeleaza mai rar, deoarece acest lucru se produce, de obicei, atunci cand vanzatorul nu poate inlocui masina cu alta similara intr-o perioada rezonabila.

Dreptul de actiune pentru repararea pagubelor se prescrie in termen de 3 ani de la data la care consumatorul a avut sau ar fi trebuit sa aiba cunostinta de existenta defectului, se precizeaza in Legea 240 din 2004 privind raspunderea producatorilor pentru pagubele generate de produsele cu defecte.

Alte articole din Credite auto & leasing

Credite auto & leasing

Noi tichete pentru Rabla

Programul Rabla Clasic 2016 a fost suplimentat cu 3.538 de tichete, in valoare de aproximativ 23 de milioane de lei, exclusiv pentru persoanele fizice. Aceasta este a treia suplimentare din acest an. Totodata, termenul de inscriere si de depunere a dosarelor a fost prelungit pana la data de 10 decembrie 2016, a anuntat Ministerul Mediului. Citeste mai mult

CE cere Volkswagen un angajament ferm catre consumatori

Comisia Europeana continua sa faca presiuni asupra grupului auto german, Volkswagen AG, pentru a suporta pagubele provocate clientilor de scandalul manipularii emisiilor diesel. Forul european cere concernului german sa inceapa plata despagubirilor catre consumatorii afectati si sa promita ferm ca vehiculele afectate vor fi reparate anul urmator. Citeste mai mult

Opinii recente

de Monica Dit

"Am incheiat un contract de economisire-creditare acum 5 ani, fiind convinsa de care functionara de la Raiffeisen ca este cel mai bun plan ..."

Facebook