Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

Biroul de Credit: actor sau simplu spectator?

Autor: Alexandra Popa |

Publicat in: Credite nevoi personale

 

Din punct de vedere legal, Biroul de credit nu este responsabil de corectitudinea informatiilor detinute. Raspunderea pentru inscrierea unui client in baza de date revine bancii care l-a raportat. Totusi, o instanta de judecata a decis ca Biroul de credit sa fie parte in proces alaturi de banca reclamata de client.

Biroul de credit gestioneaza informatie negativa si pozitiva privind clientii a 28 banci si institutii financiare nebancare din Romania.

Reglementarile care guverneaza activitatea Biroului de credit nu-i ofera acestuia dreptul de a modifica sau sterge informatii privind clientii decat cu acordul sau la cererea institutiilor de credit care i-au raportat in baza de date.

Totusi, este de discutat daca nu cumva Biroul de credit ar trebui sau nu sa aiba un rol mai activ si sa se implice in relatia dintre clientii nemultumiti si banci.

In ce situatii s-ar impune renuntarea la rolul sau pasiv si cum poate Biroul de credit sa-si asume responsabilitatea pentru niste informatii pe care doar le gestioneaza?

Instantele si autoritatile au pareri contrare

Tribunalul Municipiului Bucuresti a solutionat, la inceputul anului 2008, reclamatia unei bucurestence impotriva unei banci si a Biroului de credit.

Cu toate ca Biroul de credit a contestat chemarea sa in judecata, pe motiv ca nu este responsabil de corectitudinea informatiilor transmise de banci, decizia instantei a fost de a respinge rolul pasiv al acestuia si de a-l mentine in proces alaturi de banca.

"Biroul de Credit, primind o sesizare de la un consumator care a solicitat un raport de credit si a vazut ca figureaza cu restante care nu sunt conforme cu realitatea, este obligat sa se adreseze bancii care a a trimis datele false si sa inlature aceste erori", a declarat avocatul Iulian Urban, cel care a facut public cazul. In opinia sa, daca nu face acest lucru, Biroul de credit trebuie sa raspunda alaturi de banca vinovata fata de daunele solicitate de consumator.

De o alta opinie este insa Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) care, la sfarsitul lui 2007, a reglementat activitatea Biroului de credit.

"Biroul de credit nu are voie sa stearga sau sa modifice date dar este intr-o oarecare masura responsabil pentru corectitudinea informatiilor din baza de date. In teorie, numai banca ar trebui trasa la raspundere in instanta dar, de la caz la caz, orice este posibil" ne-au declarat reprezentantii autoritatii.

Decizia 105 data de ANSPDCP la finele lui 2007 consacra rolul de administrator al Biroului de Credit, fara a-i da posibilitatea de modificare a informatiilor primite.

"Biroul de credit va actiona in continuare conform art. 4 al Deciziei ANSPDCP nr.105/2007 cu privire la prelucrarile de date cu caracter personal efectuate in sisteme de evidenta de tipul birourilor de credit, care prevede cu claritate faptul ca Biroul de credit nu poate modifica date din proprie initiativa sau la cererea persoanei vizate", ne-a declarat si directorul general al Biroului de Credit, Serban Epure.

Restantierii trebuie sa se adreseze bancii care a gresit

Procedura standard de modificare a informatiilor din baza de date nu implica actiunea Biroului de credit. Restantierii care constata ca au fost raportati in mod eronat trebuie sa faca o solicitare catre banca in cauza. Daca in 15 zile nu au primit un raspuns sau raspunsul a fost nefavorabil, se pot adresa ANSPDCP care va solutiona cazul.

"Odata cu documentul pe care il eliberam – Situatia inscrierii - precizam solicitantului ca, daca sesizeaza informatii care nu sunt conforme cu realitatea, trebuie sa se adreseze bancii cu o cerere de remediere a situatiei", declara Serban Epure.

"Inainte de a elibera situatia inscrierii angajatii nostri verifica informatiile astfel incat sa depisteze erorile de inregistrare pe care le putem detecta la acel moment. De exemplu, in cazul in care categoria de intarziere sare de la 1 direct la 3 este clar o greseala si vom contacta institutia care a transmis informatiile", a continuat Epure.

Inregistrarea eronata a restantierilor face victime

Printre cele 2 milioane de restantieri din baza de date a Biroului de credit exista si unele cazuri de clienti ai bancilor care si-au indeplinit toate obligatiile contractuale dar, totusi, au fost abuziv raportati ca fiind restantieri.

Cauzele pot fi variate, in unele cazuri este vorba de eroarea umana a functionarilor bancari, dar exista situatii cand vinovata se face comunicarea precara intre banca sau institutia financiara nebancara si client.

Astfel, au existat destule cazuri cand clientii nu au fost notificati asupra majorarii dobanzii sau chiar privind introducerea unor noi costuri la creditul contractat. Acestia, desi si-au onorat datoriile conform scadentarului primit initial, au fost raportati ca restantieri.

Aceasta "greseala" a bancii poate sa creeze mai mult decat daune morale celor nedreptatiti.

Spre exemplu, in cazul unui credit pentru locuinta, dupa ce platesc o suma aferenta precontractului, cumparatorii se indreapta catre banci pentru a obtine creditul necesar.

In cazul in care afla, cu stupoare, ca sunt inregistrati ca restantieri si nu pot primi din aceast motiv imprumutul, intarzierea cauzata de solutionarea problemei poate duce la anularea precontractului si pierderea sumelor date ca avans vanzatorului.

Inca nu exista un avocat al clientilor

Justitia este ultima etapa in solutionarea unei probleme insa multi romani nu au nici posibilitatea, nici dorinta si uneori nici timpul necesar pentru a recurge la un astfel de proces anevoios.

O solutie luata in considerare de Asociatia Romana a Bancilor este infiintarea unui Mediator Bancar care va solutiona divergentele intre consumatorii de produse financiare si banci.

Acest demers, in masura in care va fi unul consistent si va fi luat in serios de banci, va reprezenta un progres important fata de situatia actuala.

Mediatorul Bancar va ajuta bancile sa inteleaga mai bine ca au, pe langa drepturi si destule obligatii si ca ar fi in beneficiul lor sa abordeze relatia cu clientii cu mai multa grija si cu mai putina superioritate.

Infiintarea institutiei, desi anuntata demult, se lasa insa asteptata si nu se cunoaste nici macar termenul de infiintare a acestui organism.

Alte articole din Credite nevoi personale

Credite nevoi personale

Dobanzi minime la creditele in lei

Dobanzile la creditele in lei intra in noul trimestru la minime istorice. Cei care au astfel de contracte in derulare vor avea, pentru urmatoarele trei luni, rate mai mici decat cele din trimestrul anterior. Indicele ROBOR la trei luni s-a situat, in ultima zi a lunii septembrie, la nivelul de 0,69 % pe an. Citeste mai mult

Cardul de credit pierde teren in favoarea creditului de consum

Cardul de credit pierde teren de la an la an in fata creditului de consum. Romanii folosesc tot mai rar aceasta forma de plata pentru cumparaturile de mica valoare, iar pentru cele mai substantiale apeleaza la credite, reiese din raportul Asociatiei Societatilor Financiare - ALB Romania. Citeste mai mult

Opinii recente

de Radu Balas

"In 2014, Februarie, am decis, impreuna cu sotia, sa ne luam locuinta noastra. Am mers la 3 banci ( Bcr, Cec, Raiffeisen) . ..."

Facebook