Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

Loteria pensiilor private s-a facut dupa vanzari in ianuarie

Autor: Marius Serban |

Publicat in: Pensii

 

Fondurile de pensii au primit la loteria din ianuarie un numar de participanti proportional cu vanzarile directe avute, conform noii metode impuse de CSSPP din 2010. Desi Curtea de Apel Bucuresti a suspendat aceasta procedura, ea s-a aplicat in cele din urma deoarece decizia instantei a ajuns prea tarziu la Casa Nationala de Pensii.

La sfarsitul lui decembrie 2009, ING Fond de Pensii, Allianz-Tiriac Pensii Private si Asociatia pentru Pensiile Administrate Privat din Romania (APAPR) au contestat in instanta noul mod de repartizare a participantilor la fondurile de pensii in cadrul loteriilor, impus de Comisia de Supraveghere.

Norma nr. 22/2009 stabilea la art. 22 ca “pe o perioada de 2 ani de la data intrarii in vigoare a prezentei norme, fondurile de pensii administrate privat care detin o cota de peste 20% din numarul total de participanti, nu participa la procesul de repartizare aleatorie a persoanelor eligibile”.  Pentru restul fondurilor, repartizarea se face proportional cu numarul actelor de aderare validate in luna respectiva.

Decizia Curtii de Apel a ajuns prea tarziu la CNPAS



Pe 19 ianuarie, Curtea de Apel Bucuresti a decis sa admita cererea de suspendare a executarii art. 22, alin. (1). Prin urmare, fondurile ING si Allianz urmau sa participe la loterie, iar metoda de distributie sa fie cea initiala, care tine cont de cota de piata a fiecarui fond.


Doina Parcalabu, presedintele Casei Nationale de Pensii (CNPAS), a declarat insa ca decizia Curtii de Apel a ajuns prea tarziu la CNPAS, in cadrul unui seminar organizat de Media XPrimm. Prin urmare, repartizarea participantilor la loteria din ianuarie s-a facut dupa regulile noi impuse de CSSPP.

Decizia Curtii de Apel este supusa recursului, astfel ca modul in care se va desfasura procedura de repartizare aleatorie pe viitor nu este definitiv stabilita.

De ce conteaza loteriile?



Loteriile reprezinta o miza extrem de importanta pentru administratorii fondurilor de pensii, deoarece ele au constituit in ultima vreme principala modalitate prin care se atrag noi clienti. In medie, aproape 90% dintre clientii care trebuie sa adere la un fond de pensii ajung sa fie repartizati prin intermediul loteriilor si numai 10% isi exercita dreptul de a face o alegere.

Aceasta situatie a facut ca administratorii care au reusit sa castige cota de piata cu ocazia campaniei initiale de aderare din 2007-2008 sa isi mentina usor pozitiile castigate, presiunile concurentiale fiind foarte scazute.

Unul din motivele pentru care vanzarile directe nu au succes este ca administratorii pot identifica foarte greu persoanele care intra pe piata fortei de munca si trebuie sa adere la un fond. Sarcina lor este ingreunata si de gradul scazut de informare a populatiei. Foarte multe persoane nu cunosc ca timp de 4 luni de la data primei angajari sunt obligate sa semneze un act de aderare, astfel ca ajung la mana loteriei.

Comisia a urmarit protejarea intereselor participantilor



Prin masurile luate, CSSPP a incercat sa stimuleze administratorii sa depuna eforturi mai mari pentru a identifica potentialii clienti, astfel incat ponderea persoanelor care ajung la loterie sa scada. In plus, s-a luat decizia excluderii fondurilor cu cota de piata mai mare de 20% pentru a evita o concentrare prea mare a pietei, cu efecte daunatoare asupra concurentei. Obiectivul final urmarit de CSSPP l-a reprezentat protejarea intereselor pe termen lung ale participantilor.

E bine de stiut ca o masura similara a fost luata si de autoritatile poloneze. Acestea au decis in 2004 sa elimine fondurile cu o cota mai mare de 10% de la loterii. Dintre fondurile ramase, puteau participa la loterie doar cele cu randamente peste media pietei.

Ca si la noi, eliminarea marilor fonduri de la loterie nu a insemnat ca ele au fost lipsite de posibilitatea de a atrage noi clienti. Ele pot castiga clienti noi in continuare, dar numai prin vanzari directe.


Alte articole din Pensii

Pensii

Format nou pentru transmiterea petitiilor online la ASF

Clientii nemultumiti de relatia cu asiguratorul, cu administratorul pensiei private sau cu cel al investitiei pe piata de capital au la dispozitie o noua modalitate de transmitere a reclamatiilor. Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) a lansat, in acest scop, un nou portal electronic pentru o mai buna instrumentare a petitiilor online. Citeste mai mult

Aplicatie pentru cei care nu stiu la ce fond de pensii contribuie

Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) a anuntat lansarea unei aplicatii online prin care participantii la fondurile de pensii obligatorii administrate privat, Pilonul II, pot afla, in termen de maximum 10 zile, denumirea fondului la care sunt alocati. Aplicatia poate fi accesata atat de pe desktop, cat si de pe telefoane mobile. Citeste mai mult

Opinii recente

de Monica Dit

"Am incheiat un contract de economisire-creditare acum 5 ani, fiind convinsa de care functionara de la Raiffeisen ca este cel mai bun plan ..."

Facebook