Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

Flamingo: De la succesul listarii la dezamagire

Autor: Ionut Dumitriu |

Publicat in: Investitii

 

Flamingo a solicitat protectie impotriva creditorilor prin declansarea procedurii de insolventa, dupa ce ING Bank a initiat procedura de executare silita a stocurilor. Pentru Bursa de Valori acesta este un moment cu semnificatie aparte, deoarece Flamingo a reprezentat cea mai importanta oferta publica initiala lansata de o companie privata la BVB.  
 
Compania Flamingo International a fost fondata in 1994 de trei persoane fizice si a fost vazuta mult timp ca fiind o poveste de succes antreprenoriala. Firma a cunoscut o dezvoltare accelerata si a devenit unul dintre cei mai importanti retaileri pe segmentul IT&C si electrocasnice.
 
Oferta publica initiala (IPO) lansata de companie la BVB in iunie 2005 a fost un succes notabil, grupul Flamingo reusind sa atraga un capital de 12,4 milioane euro, in conditiile in care oferta a fost suprasubscrisa de 3,7 ori. Cu alte cuvinte, Flamingo ar fi putut sa atraga 45 milioane euro daca ar fi dorit. Chiar si asa, la 12,4 milioane euro colectati de la investitorii financiari si de retail, Flamingo ramane si astazi cel mai importat IPO lansat de o firma privata la Bursa de Valori Bucuresti.
 
Chiar daca Flamingo este o companie prea mica pentru a afecta bursa, in schimb crahul sau are consecinte mult mai nefaste, privite prin prisma investitorilor activi. Dincolo de promisiunile companiei care au aratat mereu frumos in prezentarile PowerPoint, investitorii la BVB raman cu ideea ca IPO-ul cel mai important dintre cele mai putin de zece din istoria bursei a reprezentat o dezamagire. Si este de presupus ca, pe viitor, investitorii vor fi mai exigenti cu companiile care vor incerca sa atraga pentru prima data finantare prin bursa de la Bucuresti. 
 

Slabiciunile i-au fost fatale dupa declansarea crizei

 
Strategia Flamingo anuntata la momentul listarii in iunie 2005 in prospectul de emisiune a fost fundamental schimbata dupa achizitia Flanco. Tranzactia Flamingo/Flanco s-a semnat in ianuarie 2006, fiind o combinatie intre fuziune si achizitie. Practic, actionarii Flanco si-au cedat compania pentru 10 milioane euro si o participatie de 29% din actiunile Flamingo, participatie ce a fost vanduta treptat altor investitori in anii urmatori.
 
Primele probleme pentru Flamingo au aparut la integrarea achizitiei Flanco in perioada 2006-2008, in conditiile in care Flamingo s-a implicat in lansarea de magazine cu suprafate mari de vanzare sub brandul Flanco World. Extinderea relativ agresiva a lantului Flanco World, dupa modelul implementat de Altex pentru Media Galaxy, precum si dificultatile in mentinerea profitabilitatii fostului lant de magazine Flanco, au fost cele mai importante probleme operationale ce nu au putut fi gestionate.
 
Practic, criza financiara a gasit in special reteaua Flanco World nematurizata si operand cu costuri mult prea ridicate pentru a absorbi o scadere a vanzarilor de circa 50%, asa cum s-a intamplat incepand cu ultimul trimestru din 2008. Aceasta avea loc in conditiile in care oricum business-ul nu era profitabil operational si genera un flux de numerar negativ, ce trebuia acoperit prin credit de la furnizori si credit bancar pe termen scurt.  
 
Inainte de anuntarea oficiala a insolventei, Flamingo ajunsese sa aiba la BVB o capitalizare mai mica de 5 milioane euro, acesta fiind un efect direct al impactului pe care situatia economica dificila l-a avut asupra companiei. In cele din urma, ING Bank, principalul creditor al companiei, a decis in urma esuarii negocierilor pentru restructurarea unei linii de finantare in valoare de 17,5 milioane euro, inceperea procedurii de executare silita a stocurilor de marfa aflata in unele magazine Flamingo. Operatiunea a fost stopata in scurt timp, datorita intrarii in procedura de insolventa care protejeaza compania impotriva creditorilor pentru maximum sase luni. Orice ar mai anunta acum compania situatia este mai mult decat delicata, deoarece este clar ca dupa cele sase luni Flamingo va supravietui doar daca va reusi sa-si convinga creditorii sa accepte reesalonari ale datoriilor (comerciale sau credite de capital de lucru).
 
Principala dificultate a Flamingo in incercarea reorganizarii cu succes a companiei va fi legata de relatia cu furnizorii, in prima faza, iar apoi de rambursarea in grafic a creditelor. Flamingo trebuie sa-si reimprospateze stocurile de produse, insa in actuala situatie este greu de crezut ca va gasi furnizori care sa-i dea marfa noua, altfel decat cu banii jos. Aceasta este provocarea majora pentru urmatoarele luni.
 

Suportul familiei Adamescu, crucial si pentru credibilitatea bursei

 
In prezent, cel mai important actionar al companiei este reprezentat de familia Adamescu, care controleaza pachetul majoritar dupa achizitii sistematice realizate in acest an. Multe sperante se leaga de acest actionar, care ar trebui sa achizitioneze in ianuarie cea mai mare parte dintr-o emisiune din obligatiuni converibile in actiuni, gratie careia Flamingo ar urma sa stranga circa 7 milioane euro.
 
Singura consolare pentru bursa in legatura cu soarta Flamingo este legata de faptul ca asa cum am spus insolventa nu are cum sa afecteze in mod dramatic prea multi investitori prin pierderea capitalului investit. Motivul este simplu si anume faptul ca societatea a ajuns oricum sa aiba o valoare de piata foarte mica inainte de anuntarea dificultatilor de renegociere cu creditorii. In schimb prin problemele de imagine induse de faptul ca Flamingo este un brand important romanesc, bursa este in mod clar afectata. Micii investitori din Romania dar si cei financiari specializati vor fi mult mai circumspecti cu povestile de succes in care vor fi invitati sa investeasca in viitor.

Alte articole din Investitii

Investitii

Posibila listare la BVB, dupa trei ani de la ultima incercare

Investitori la Bursa vor avea, din a doua jumatate a acestei luni, o noua oportunitate de investitii. Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) a aprobat listarea operatului de servicii de sanatate, Medlife, la bursa de la Bucuresti prin vanzarea a 8,8 milioane de actiuni. Citeste mai mult

Instrument de promovare pentru companiile listate

Bursa de Valori Bucuresti (BVB) isi diversifica modalitatile de promovare a companiilor listate in fata investitorilor. Institutia pregateste lansarea unui portal care va contine informatiile referitoare la o companie grupate in acelasi loc. In plus, acestea vor fi extinse fata de cele existente in prezent. Citeste mai mult

Opinii recente

de Monica Dit

"Am incheiat un contract de economisire-creditare acum 5 ani, fiind convinsa de care functionara de la Raiffeisen ca este cel mai bun plan ..."

Facebook