Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

Cardurile de credit lasa in urma capcanele intinse clientilor

Autor: Alin Iacob |

Publicat in: Carduri

 

Asociatia Emitentilor de Carduri si reprezentantii autoritatilor au convenit sa ofere mult mai multe drepturi si informatii detinatorilor de carduri de credit. Din pacate, minunea nu se intampla in Romania, ci in Marea Britanie. La noi, practicile abolite acum de britanici sunt inca la loc de cinste in comportamentul institutiilor financiare.
 
Una dintre cele mai importante masuri care se va aplica in Marea Britanie o constituie descurajarea clientilor de a plati suma minima lunara stabilita de finantator.
 

Cine plateste suma minima se supraindatoreaza

 
Bancile si companiile emitente de carduri vor avea obligatia sa-i contacteze pe clientii care platesc in mod constant doar suma minima si sa le explice ca acest comportament de plata reprezinta cel mai scump mod de achitare a datoriei. De asemenea, clientilor li se va explica si ce au de facut pentru a-si imbunatati situatia, sfaturile urmand sa se bazeze pe surse de informare independente de finantator.
 
In Romania, bancile si IFN-urile emitente de carduri sugereaza clientilor sa plateasca tocmai suma minima. Acest lucru se realizeaza in special prin modul in care suma minima de plata se regaseste in extrasele de cont – de multe ori, reprezinta cea mai importanta informatie, atat prin prisma plasamentului in extras cat si a faptului ca este scrisa cu litere ingrosate. 
 
 
Insa sunt si cazuri in care clientii primesc chiar scrisori de la banci prin care sunt sfatuiti sa plateasca doar suma minima. Iata un exemplu concludent – vezi foto: “Care este suma care trebuie achitata lunar? Lunar, banca iti expediaza raportul de activitate la adresa de corespondenta (...) In raportul de activitate, la rubrica “Suma minima de rambursat” apare suma exacta pe care trebuie sa o achiti.
 
Oamenilor li se sugereaza, pagubitor pentru bugetul lor, ca plata acestei sume minime este suficienta pentru a-si achita datoria. In realitate insa, plata sumei minime pentru o perioada indelungata de timp conduce la umflarea exagerata a datoriei de plata, pentru ca dobanzile cardurilor de credit sunt, in general, foarte mari.
 
Mai mult, in unele cazuri, aceasta suma minima de plata nu acopera nici macar plata dobanzilor si comisioanelor aferente. In Marea Britanie, emitentii de carduri de credit vor trebui sa se asigure, in cazul clientilor noi, ca suma minima de plata va acoperi intotdeauna cel putin dobanzile, comisioanele si restul costurilor, plus minimum 1% din suma cheltuita, pentru a incuraja clientii sa adopte un comportament de plata care sa nu le creeze probleme de rambursare in viitor. 
 

Adio majorarilor de limite si de costuri fara acceptul clientilor!

 
Reglementarile din Marea Britanie vin si cu alte masuri interesante, menite sa-i protejeze pe clientii de acolo impotriva supraindatorarii.
 
Emitentii de carduri vor trebui sa ia masuri astfel incat datoriile cu cele mai mari costuri sa fie primele care vor fi platite. De aceasta masura vor beneficia aproximativ un sfert dintre britanicii care detin carduri de credit. Modul in care se face alocarea platilor in prezent nu este inteles de catre clienti si conduce la supraindatorarea acestora.
 
De asemenea, emitentii de carduri nu vor mai putea sa majoreze limita de credit fara acceptul clientilor. Ofertele de majorare vor trebui facute cu minimum 30 de zile inainte si vor putea fi refuzate de clienti. Mai mult, acestia isi vor avea dreptul sa solicite oricand reducerea limitei de credit. Solicitarile vor putea fi facute si online sau printr-un sistem de telefonie automatizat, care nu va presupune interactiunea cu un operator al finantatorului.
 
Britanicii vor beneficia si de o perioada de timp de doua ori mai mare pentru a decide daca accepta sau nu cresterea costurilor asociate cardurilor de credit. Consumatorii vor avea la dispozitie un interval de 60 de zile pentru a decide daca sunt de acord cu cresterea sau opteaza pentru inchiderea acestora. In interiorul celor 60 de zile, consumatorii vor fi notificati de minimum doua ori asupra dreptului de a refuza majorarea costurilor si de a renunta la card. De asemenea, clientii trebuie informati care va fi impactul concret al majorarii ratei dobanzii, pentru a putea lua decizii in cunostinta de cauza.
 
In plus, clientii care prezinta riscuri de intrare in dificultati financiare vor fi mult mai bine protejati: nu li se va putea majora nici limita de credit si nici nu li se vor putea creste dobanzile.
 
Un castig extrem de important pentru consumatori il reprezinta obligatia impusa finantatorilor de a pune la dispozitia detinatorilor de carduri de credit o situatie financiara anuala care sa le ofere informatii clare asupra costurilor utilizarii acestora. Aceasta situatie va fi disponibila online, astfel incat consumatorii sa poata sa compare costurile platite de ei cu cele ale altor produse similare, pe baza informatiilor puse la dispozitie de portalurile specializate.
 
Britanicii vor beneficia de toate aceste drepturi pana la sfarsitul acestui an, desi costurile estimate cu implementarea masurilor convenite nu sunt deloc mici – ajung la aproximativ 533 milioane de lire sterline doar pentru primii doi ani de aplicare. Romanii pot doar sa spere ca plecand de la acest exemplu, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor va initia la randul ei o consultare cu bancile si IFN-urile emitente, pentru a conveni un set de masuri care sa ofere si consumatorilor romani conditii similare.

Alte articole din Carduri

Carduri

Tranzactiile cu carduri si problemele de comunicare banca-client

In unele cazuri, relatia dintre o banca si un client ce detine un card de credit la acea banca este afectata din motive de comunicare aparent banale, dar cu consecinte importante pentru persoana in cauza. Pentru a depista aceste situatii, ar fi necesara mai multa atentie la semnalele celor care utilizeaza in mod cotidian acest produs de creditare. Citeste mai mult

Riscul de atacuri financiare creste de Sarbatori

Riscul ca datele cardului bancar sa fie furate creste semnificativ in perioada sarbatorilor de iarna, odata cu inmultirea ofertelor din partea comerciantilor, fapt care duce la mai multe cumparaturi online. In aceste conditii, specialistii in atacuri cibernetice recomanda prudenta in introducerea datelor de card pe site-uri necunoscute. Citeste mai mult

Opinii recente

de Radu Balas

"In 2014, Februarie, am decis, impreuna cu sotia, sa ne luam locuinta noastra. Am mers la 3 banci ( Bcr, Cec, Raiffeisen) . ..."

Facebook