Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii si cu politica de utilizare a cookie-urilor. Afla detalii aici.

Cum se obtine credit de la banca pentru programele europene?

Autor: Marius Serban |

Publicat in: IMM

 

Majoritatea bancilor au dezvoltat programe speciale pentru finantarea proiectelor europene. Pentru a-si spori sansele de a obtine credit, bancherii le recomanda solicitantilor sa treaca mai intai pe la banca, inainte de a depune proiectul. In multe cazuri, acest lucru face diferenta intre cei care reusesc sa acceseze fondurile si cei care renunta.
 
O serie de solicitanti au renuntat recent sa deruleze proiectele europene pentru care primisera aprobarea de la autoritati. Abandonul a fost cauzat de faptul ca acestia nu au avut banii necesari pentru a efectua investitiile necesare, afirma specialistul pentru fonduri europene de la UniCredit, Marius Radu.
 
El spune ca in cazurile de mai sus, beneficiarii fondurilor au prezumat ca vor putea obtine finantare de la banca, garantand cu echipamentele achizitionate. Insa, anumite programe europene interzic ca bunurile achizitionate sa fie gajate, astfel ca persoanele respective nu au putut lua credite din lipsa de garantii.
 

Structura de finantare trebuie stabilita dinainte

 
De aceea, Marius Radu recomanda celor care doresc sa acceseze fonduri structurale sa treaca mai intai pe la banca, pentru a discuta structura posibila de finantare, tinand cont de specificul programului la care se inscriu. „Altfel, proiectul risca de devina nebancabil”, atrage atentia specialistul UniCredit.
 
E bine de stiut ca programele europene sunt concepute astfel incat banii nerambursabili vin abia la finalizarea proiectului. Prin urmare, beneficiarii sunt obligati sa-si procure toate resursele necesare pentru efectuarea investitiilor fie din surse proprii, fie prin credit de la banca, ori combinat.
 

Avansul de la stat nu trebuie ratat!

 
Cheltuielile aparute in derularea unui proiect european sunt formate din:
  • sumele rambursabile (care se acorda doar pentru cheltuielile eligibile);
  • co-finantarea (resursele proprii cu care beneficiarul trebuie sa sustina proiectul);
  • cheltuielile neeligibile (care trebuie suportate tot de catre beneficiar).  
Toate aceste costuri se pot acoperi prin credite bancare.
 
Pentru a-si asigura o structura cat mai buna de finantare, beneficiarii de fonduri ar trebui sa solicite inca de la depunerea documentatiei incasarea unui avans, subliniaza reprezentantul UniCredit. Acesta este platit de catre statul roman si reprezinta 35% din valoarea rambursabila.
 
In acest fel, se conserva capacitatea de indatorare a firmei, lasand loc unor imprumuturi mai mari ulterior.
 
Obtinerea avansului este conditionata de prezentarea unei scrisori de garantie bancara. Aceasta necesita plata unui comision, costul fiind insa mult mai mic decat la un credit.
 

Ce cheltuieli se finanteaza prin credit?

 
Mai departe, pe parcursul derularii proiectul, finantarea cheltuielilor eligibile se poate face printr-un credit punte. In acest fel, se acopera necesarul de finantare pana in momentul incasarii sumelor nerambursabile, putand exista chiar si o perioada de gratie.
 
Co-finantarea proiectului se poate asigura printr-un credit de investitii, care acopera in general pana la 75% din cheltuielile eligibile ce cad in sarcina beneficiarului. Acest imprumut se poate obtine in paralel cu creditul punte si are o perioada de rambursare mai lunga.
 
Si pentru cheltuielile neeligibile, cum ar fi TVA, bancile au creat facilitati de creditare pe termen scurt.
 

Solutii de garantare a imprumuturilor

 
Accesul la aceste credite depinde bineinteles de capacitatea de rambursare a intreprinderii, dar si de garantiile disponibile.
 
In cazul in care solicitantul nu dispune de garantii materiale suficiente, el poate apela la garantiile financiare, ce sunt disponibile contra unui comision la FNGCIMM sau la EximBank.
 
Marius Radu spune ca, pentru a reduce garantiile necesare, se poate prelungi termenul de implementare al proiectului pana la maximul admis si se poate etapiza implementarea in 3-5 transe, astfel incat necesarul de finantat prin creditul punte sa se diminueze.

Alte articole din IMM

IMM

Firmele mici scapa de o serie de declaratii

Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) anunta ca firmele care aveau cifra de afaceri sub 220.000 lei la 31 decembrie 2016 nu mai sunt obligate sa completeze si sa depuna anumite declaratii, al caror termen de depunere era 27 februarie 2017. Este vorba atat de firmele inregistrate in scop de TVA, cat si de cele neinregistrate. Citeste mai mult

Apar primele sincope in promisiunile Guvernului

Masurile de relaxare fiscale continua, conform programului anuntat pe partidul aflat la guvernare, insa unele dintre ele ar putea fi amanate fata de termenele anuntate. Ministerul Finantelor Publice reconfirma angajamentele potrivit carora impozitul pe dividende se va elimina, iar cota unica de impozitare va fi de 10%. Citeste mai mult

Opinii recente

de elvira buzac

"Buna ziua. In anul 2013 am incheiat un contract cu BCR, banca pentru locuinte. Timp de doi ani am primit prin posta notificari ..."

Facebook